کد خبر : 29689
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۴۷
17 views بازدید

آشنایی با سیستم کمک به حرکت در سرپایینی HDC

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال از میان سیستم‌های کمک راننده مدرن در خودروهای حال حاضر هیچ‌یک به اندازه سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، HDC یا Hill Descent Management بدیهی و واضح نیست. این سیستم سرعت خودرو در لحظه پایین آمدن از یک سرازیری یا تپه را کنترل می‌کند. سیستم مطرح شده پیش از هرچیز برای کاربردهای آفرود دیزاین شده بود […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال

از میان سیستم‌های کمک راننده مدرن در خودروهای حال حاضر هیچ‌یک به اندازه سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، HDC یا Hill Descent Management بدیهی و واضح نیست.

این سیستم سرعت خودرو در لحظه پایین آمدن از یک سرازیری یا تپه را کنترل می‌کند. سیستم مطرح شده پیش از هرچیز برای کاربردهای آفرود دیزاین شده بود با اینحال به سرعت راه خود را به موارد مختلف کراس‌اوورها و حتی عده ای خودروهای سواری پیدا کردند؛ با اینحال آیا واقعاً به سیستم کمک به حرکت در سرپایینی نیاز است؟ و باید پول زیادی برای آن پرداخت کرد؟


تاریخ سیستم کنترل حرکت در سرپایینی خیلی طویل نیست با اینحال اگر سیستم‌های ترمز ضد قفل مدرن وجود نداشتند این سیستم نیز متولد نمی‌شد.


مسئله گفته شده به این دلیل است که کنترل حرکت در سرپایینی در حقیقت اصول ABS را دنبال کرده و از همان شبکه حسگرهای چرخ و ماژول‌های کنترل برای اعمال نیروی ترمز خوب بهره میبرد؛ و در شرایطی که ترمزهای ضد قفل غالباً فشار ترمز را در جواب به ورودی از طرف راننده کاهش می‌دهند با اینحال سیستم کمک به حرکت در سرپایینی برای کاهش اعمال ترمز از جانب راننده نیز رفتار می‌کنند.


در موقعیت‌هایی که کشش کمی می باشد وجود این سیستم برای گسترش ایمنی خودرو و سرنشینان ضروری است. وقتی که سیستم کمک به حرکت در سرپایینی وارد مدار شود به‌صورت اتوماتیک از ترمزها برای حفظ سرعت تعیین شده استفاده کرده و خودرو با همان سرعت از سطح شیب‌دار پایین می‌آید. به منظور حفظ کشش، ترمزها به‌صورت انفرادی و در فواصل کوتاه بکار رفته و بدین ترتیب از قفل شدن جلوگیری می‌شود.

برای شما هم جالب است:   فروش رنو کولئوس 2017 توسط نگین خودرو آغاز شد


کنترل حرکت در سرپایین به وسیله اکثراً خودروسازان عرضه شده و با لمس یک دکمه یا چرخاندن یک سوئیچ اکتیو می‌شود. وقتی که سطح پیش رو شنی یا گلی است بهره برداری از چنین سیستمی می‌تواند راننده را از نیاز به اعمال ترمز یا نگرانی پیرامون انتخاب دنده بی‌نیاز کند و دلیل شود راننده تمرکز خود را روی فرمان و مسیر صحیح بگذارد. عده ای سیستم‌ها به راننده اجازه گسترش یا کاهش سرعت را با بهره برداری از دکمه‌ها یا چرخاندن اهرم می‌دهند.


به واژه‌های شبیه به دنده سنگین در سیستم‌های چهار چرخ محرک عادی فکر کنید. نسبت دنده بالاتر به معنی چرخش کمتر چرخ در مقایسه با ورودی شفت است. این سرعت پایین‌تر کنترل بیشتری را در لحظه عبور از سطوح سخت‌تر ایجاد می‌کند. به همین ترتیب بهره برداری از ترمزها نیز به منظور کاهش سرعت صورت گرفته و بدین ترتیب کنترل ضروری را به راننده می‌دهد.


اکثر خودروسازان سیستم کنترل حرکت در سرپایینی را تحت نام بخشی از سیستم چهار چرخ محرک و سیستم‌های مدیریت کشش خود ارائه می‌کنند بدین ترتیب شما یقیناً هزینه زیادی را بابت آن پرداخت نخواهید کرد. برای نمونه کیا اسپورتیج به‌صورت استاندارد با چنین سیستم ارائه شده و یک مورد باورنکردنی دیگر به جگوار XE مرتبط می‌شود. با این وجود پیکاپ تویوتا تاکوما به‌صورت استاندارد از این سیستم سود نبرده و تنها در نمونه‌های آفرود TRD و TRD Professional بیننده کنترل حرکت در سرپایینی هستیم.


با اینحال آیا شما از آن استفاده خواهید کرد؟ در حقیقت احتمال کمی برای این کار می باشد و یا حداقل تا وقتی که به دل طبیعت نزنید از آن سود‌ای نخواهد برد با اینحال کنترل حرکت در سرپایینی هیچ آسیبی به خود نرسانده و مطمئناً ارزش‌های آن در سطوح خیس و لغزنده بسیار بیشتر نمایان خواهد شد.

برای شما هم جالب است:   هزینه و مشخصات میتسوبیشی اکلیپس کراس تازه



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات