درباب اخبار خودروهای داخلی خبری داریم مبنی بر اینکه ” آیا طرح حذف خودروسازان چینی کلید خورده است؟” که پیشتر بدان میپردازیم.

روزهای قبلی مارکت خودروی کشور در التهاب کامل بوده و دلیل آن هم عدم شماره‌گذاری عده ای از خودروهای چینی به بهانه مصرف سوخت فراوان و آلایندگی هوا به وسیله آنها است. عدم شماره‌گذاری این تولیدات مارکت خودروی کشور را بسیار ملتهب کرده و همین مسئله دلیل حدس و گمان‌های فراوانی در بین فعالان زمینه خودرو شده و عده ای از فعالان ذکر شده گمان می‌کنند که به نظر میرسد کاسه‌ای پایین نیم کاسه بوده و بزودی خودروهای چینی از مارکت ایران حذف خواهند شد!

در طول یک ماه قبلی حملات وسیع مدیران و مدیران زمینه صنعت خودروی کشور به خودروسازان چین را بیننده بودیم. به نظر میرسد عده ای از ایجاد قطب سوم در مارکت خودروی ایران شدیدا نگران شده و قطعه‌سازان داخلی از اوضاع موجود در مارکت ایران شدیدا ناراضی هستند. هجوم قطعات و خودروهای چینی به مارکت ایران بسیار سریع بوده و مدیران احتمال موفقیت عده ای از کمپانی‌های چینی در مارکت ایران را نمی‌دادند. قطب سوم خودروسازی ایران بطور کلی چینی بوده و شدیدا در حال افزایش و پیشرفت خود در مارکت باورنکردنی کشور ایران است. قطب سوم را کسی نمی‌دید و اکثرا به تخریب آن می‌پرداختند. قطعات و خودروهای چینی ضعف‌هایی داشته؛ که همین مسئله دلیل شد که دو قطب دیگر (خودروسازان داخلی و واردکنندگان) از آنها استفاده کرده و به تخریب پی در پی آنها بپردازند.

مدیران مربوطه به شکل فزاینده ای از کیفیت بد تولیدات چینی و عدم استقبال مردم از آنها سخن می‌گفتند و منتظر خداحافظی زود زمان چینی‌ها از مارکت ایران بودند. با این وجود ورق برگشت و کاربر ایرانی، خودروهای چینی را با تمام کمی‌ و کاستی‌های کیفی به خودروهای (مثلا) داخلی خودروسازان بزرگ ترجیح داد. برای نمونه تولید ۱۳ هزار ابزار جک S5 در شش ماه در ابتدا امسال نشان از بهتری کمپانی JAC و خودروسازان چینی است. بهتری ذکر شده دلیل شد که خودروسازان بزرگ داخلی هم سر وقت خودروهای چینی رفته و به تولید و مونتاژ آنها بپردازند. با اینحال آنها همه چیز را برای خود می‌خواهند و خودروسازان کوچک داخلی باید حرف شنوی خوبی داشته باشند. وانگهی کیفیت نزدیک عده ای از خودروهای چینی به خودروهای وارداتی ترس عجیبی در دل واردکنندگان بزرگ کشور انداخته و آنها هم خواهان حذف سریع چینی‌ها هستند.

برای شما هم جالب است:   تولید خودروهای غیر استاندارد ۲ ماه دیگر متوقف خواهد شد!

برجام هم که از آن تحت نام نقطه‌ای آغازین برای چرخش مجدد چرخ صنعت خودروسازی ایران اسم برده می‌شد؛ عملا نتیجه‌ای در برنداشته و خودروهای کم بهای اروپایی تا اینجای کار به مارکت ایران ارائه نشده و یا نمی‌شوند. برجام و تولید خودروهای بروز و ارزان اروپایی دلیل شد که باز هم امیدهایی برای رفتن چینی‌ها از مارکت ایران بوجود بیاید؛ با این وجود باز هم نشد و چینی‌ها پرقدرت‌تر از در بیشتر مواقع حضور داشته و ایران را به عظیم ترین مارکت خودروهای چینی در جهان مبدل کرده‌اند.

بله! یک عدم شماره‌گذاری ساده دلیل برهم خوردن تعادل مارکت خودروی کشور شده و حدس گمان‌های پیشین عده ای از فعالان زمینه خودرو مبنی بر حذف خودروسازان چینی از مارکت ایران را تقویت کرده است.

حذف چینی‌ها چندین سناریوی ویژه از آتی مارکت خودروی کشور را ایجاد می‌کند که از آن جمله الحاق قطب سوم به قطب انحصاری خودروسازان ایرانی و مبدل مارکت خودروی کشور به اوضاع قبل از ورود خودروسازان چینی است؛ که تحت این شرایط مارکت  خودروی ایران در دست دو قطب انحصارطلب دولتی و واردکنندگان زرنگ  خواهد بود!

اکنون تنها باید منتظر آتی مارکت خودروی ایران باشیم و ببینیم که رقابت ناجوان مردانه خودروسازان دولتی با خودروسازان چینی به کجا رسیده و کدام یک پیروز می‌شوند. هرچه که هست بر اساس معمول به سود مردم ما نیست! ایجاد اشتغال و پشتیبانی از تولیدات بی‌کیفیت داخلی با از بین بردن اوضاع نبردی در مارکت خودروی کشور، یعنی همان آش و همان کاسه همیشگی؟!

امیدواریم خبر ” آیا طرح حذف خودروسازان چینی کلید خورده است؟” مورد استقبال علاقه مندان به خودروهای در معرض داخل کشور قرار گرفته است.

منبع

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - جاده چالوس امروز یکطرفه نمی‌شود
  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد