به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

بهره برداری از سوخت‌های جانشین در تمام کشورها به‌سرعت در حال گسترش است. تکنولوژی بهره برداری از اسید فرمیک، به نوعی یک طرح‌ی تازه دیزاین و برای نخستین بار در اتوبوس برقی استفاده شده است.

وسایل نقلیه هیدروژنی، پیشرانه‌ای بدون آلودگی دارند؛ با اینحال با مشکلات سوخت‌گیری و ذخیره سوخت هیدروژن مواجه هستند. دانشجویان دانشگاه فنی آیندهوون هلند، راه حل با مزه ای توصیه کرده‌اند. این دانشجویان مشکلات سوخت هیدروژنی را با استفاده از یک سیستم مستقل که به اتوبوس برقی وصل می‌شود، رفع کرده‌اند. این ابتکار با بهره برداری از هیدروژن تولیدشده از اسید فرمیک، یاری مینماید تا مشکلات هیدروژن با هزینه کمتری برطرف شود.

این سیستم در عقب یک اتوبوس برقی، در یک تریلر جمع‌وجور قرار گرفته و سوختی به اسم هیدروزین – که شامل ۹۹ درصد اسید فرمیک و ۱ درصد عامل تقویت‌کننده است – را به هیدروژن و دی‌اکسید‌کربن مبدل می‌کند. این هیدروژن به‌نوبه‌ی خود برای تولید برق در یک سلول سوخت معمولی استفاده می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

بر اساس گفته دانشجویان، مزایای فراوانی در بهره برداری از هیدروزین برای تولید هیدروژن به‌جای سوخت خودرو می باشد. پیش از هرچیز، هیدروژن خالص باید در مخازن بزرگ تحت فشار قرار گیرد؛ موردی که به وزن و پیچیدگی وسایل نقلیه و به علاوه از طرف دیگر ایستگاه‌های سوخت‌گیری اضافه است.

تیم دانشگاه آیندهوون بیان می کند: «انرژی این سوخت، چهار برابر چگالی انرژی یک باتری معمولی است.»

اسید فرمیک سوخت جایگزین جدید

اسید فرمیک به‌طور طبیعی در عده ای از انواع مورچه‌ها و گیاهان تولید می‌شود، با اینحال می‌تواند به سادگی در مقیاس صنعتی تولید انبوه شود. تمام CO2 تولیدشده در روش مبدل هیدروزین بر پایه اسید فرمیک، در روند تولید انرژی استفاده می‌شود و این خصوصیت هیدروزین را به یک منبع سوختی خالص و بدون آلودگی مبدل می‌کند و چون این سوخت مایع است، می‌توان آن را با تفاوت بسیار مقداری به زیرساخت‌های ایستگاه‌های سوخت اضافه کرد.

برای شما هم جالب است:   مرسدس بنز E-Class روباز 2017 رونمایی شد

دانشجویان تیمِ فست (FAST)، تولید سوخت را برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ انجام دادند که REX نامیده شد. یک سال و نیم پس از آن صرف تصحیح دیزاین شد و با این وجود سیستمی تولید شد که ۲۵ کیلووات خروجی داشت. این سیستم مستقل به‌طور رسمی در آیندهوون، به همراه نخستین ایستگاه سوخت هیدروزین، شروع به کار کرد.

تیم فست امیدوار است که REX قبل از انتهای سال ۲۰۱۷، در آیندهوون به مرحله تولید صنعتی برسد. هدف‌گذاری تیم فست در درازمدت این است که هیدروزین منبع استاندارد سوخت صنعتی شود.



منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد