کد خبر : 30347
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
36 views بازدید

تاریخچه نسل چهارم شورولت کاپریس یا تخم مرغی!

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال تولید چهارمین نسل از کاپریس، دقیقاً در دوازدهمین روز از ماه آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی شروع شد. این مجموعه از کاپریس، از برنامه بدنه بطور کلیً متفاوتی درمقایسه با نسل سوم آن دارا بود؛ نسلی که برنامه آن از سال ۱۹۷۷ میلادی حدوداً بدون تغییر مانده بود. شورولت کاپریس ۱۹۷۷ بن سالوادور (BEN SAKVADOR) طراح […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال

تولید چهارمین نسل از کاپریس، دقیقاً در دوازدهمین روز از ماه آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی شروع شد. این مجموعه از کاپریس، از برنامه بدنه بطور کلیً متفاوتی درمقایسه با نسل سوم آن دارا بود؛ نسلی که برنامه آن از سال ۱۹۷۷ میلادی حدوداً بدون تغییر مانده بود.

شورولت کاپریس ۱۹۷۷

بن سالوادور (BEN SAKVADOR) طراح نسل چهارم کاپریس، فرمی بطور کلیً نو و درعین‌حال رادیکالی را برای آن تدارک دیده بود. در این فرم، خطوط راست و مستقیم در مجموعه قبل کارکرد خود را به خطوطی گرد، نرم و به‌مراتب آئرودینامیک تری واگذار نمودند. ضریب آئرودینامیک در این نسل از کاپریس نیز افزایش شایان توجهی داشت و از zero.42 در مجموعه قبل به zero.33 در مجموعه تازه کاهش یافت که این موضوع به‌وضوح خود را در کاهش صدای باد درون کابین این خودرو نشان می‌داد. با این وجود که بدنه و داخل کابین نسل چهارم کاپریس به‌تمامی نو و تازه بود با اینحال شاسی، قوای محرکه و حتی سامانه ترمز ABS آن از نسل قبلی یا سوم به آن منتقل شده بود و بسیاری از بخش‌ها و اجزای استفاده شده در آن نیز قابل تعویض با نسل پیشین آن بودند. مثلاً بسیاری از قطعات کاپریس نمونه ۱۹۹۶ را با نمونه ۱۹۷۷ آن قابل تعویض است. کاپریس نسل سوم در کشورمان به کاپریس کلاسیک مشهور است.

شورولت کاپریس 1991
در سال ۱۹۹۱ میلادی، مجله مشهور موتورترند، جایزه خودروی سال آمریکا را به کاپریس نسل چهارم اعطاء نمود. نسل چهارم در شروع با دو تریم ارائه می‌شد: تریم کاپریس و تریم کاپریس کلاسیک. این دو تریم جانشین ‌تریم‌های سابق ازجمله کلاسیک و بروگهام شده بودند.

شورولت کاپریس 1991
جنرال موتورز با معرفی نسل چهارم کاپریس امیدوار بود که به دوران اوج خود بازگردد و علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و فول سایز آمریکایی را با طرحی نو و آئرودینامیک از نوً به سلک هواداران خود بیفزاید. جنرال موتورز تا اندازه‌ای در نیل به این هدف توفیق یافت، بدلیل آنکه که اغلب خریداران نسل چهارم کاپریس تنها عاشق این ورژن از شورولت بودند و سدان‌های کوچک‌تر این برند را اصلاً نمی‌پسندیدند. دلیل اغلب آنها برای خرید این خودرو دیزاین بدنه آن بود، طرحی که به‌رغم مدرن و آئرودینامیک بودن از کاراکتر یک خودروی اصیل آمریکایی نیز دارا بود. متوسط سنی اغلب خریداران نیز بالاتر از حد متوسط بود و ۸۰ درصدشان بالای ۵۰ سال و نیمی هم بالای ۶۵ سال سن داشتند.

برای شما هم جالب است:   به همراه 50 سال تکامل شورولت کامارو

شورولت کاپریس 1991
گرچه دیزاین نسل چهارم مورد استقبال و علاقه ویژه خریداران خود بود با اینحال منتقدین و عشاق خودرو از این برنامه چندان استقبال گرمی نکردند. بسیاری از صاحبنظران برنامه کاپریس را نپسندیدند و این غول ۵٫۵ متری را بسیار بزرگ می‌دانستند. عده ای از این اشخاص، القاب نامناسبی به این خودرو داده بودند و آن را به «وان حمام وارونه» و یا «نهنگ به گل نشسته» تشبیه می‌کردند!

شورولت کاپریس 1991

شورولت کاپریس 1991
در سال ۱۹۹۳ میلادی، کاپریس نسل چهارم دستخوش یک فیس‌لیفت جزئی شد و اسکیرت های بخش عقب به هدف ایجاد ظاهری متعارف‌تر در آن، حذف شد. با این وجود این موضوع شامل حال گونه استیشن واگن آن نمی‌شد. در سال ۱۹۹۴ میلادی، کابین کاپریس دستخوش بازطراحی و به کنسولی تازه، فرمانی شبیه به با نمونه کامارو و سرعت‌سنج دیجیتالی تجهیز شد. در سال ۱۹۹۵ میلادی، بدنه این مجموعه از کاپریس از نوً دستخوش یک فیس‌لیفت جزئی شد و شیشه کناری بین درب عقب و ستون C آن از نوً بازطراحی شد. درنتیجه، مثلثی شیشه عقب کارکرد خود را یک فرم چهار ضلعی داد و خطوط تیز در باب آن نیز حذف شد.

شورولت کاپریس 1993
شورولت کاپریس ۱۹۹۳

کاپریس نسل چهارم در شروع از یک پیشرانه eight سیلندر خورجینی ۵٫۷ لیتری سود می‌برد. این پیشرانه در همان لحظه نیز تا اندازه‌ای قدیمی بود و در حقیقت تازه ترین ورژن اصلاح شده از مجموعه پیشرانه‌های بلوک کوچک جنرال موتورز به شمار می‌آمد که اولین بار در سال ۱۹۵۵ عرضه شده بودند؛ با اینحال دهه‌ها کار مکررا و اصلاحات پی‌درپی، این پیشرانه کهن‌سال را به ورژن‌ای سخت قابل‌اعتماد، بادوام و بسیار نرم بدل کرده بود. این پیشرانه، گریز از مرکز خوبی را در همان دورهای پایین تولید می‌کرد؛ گشتاوری به میزان ۳۴۶ نیوتن‌متر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه. توان خروجی آن نیز ۱۷۰ اسب بخار بود. یک سال بعد، ورژن قوی‌تری از این پیشرانه به توان به توان ۱۸۰ اسب بخار و گریز از مرکز ۴۰۷ نیوتن‌متر به مارکت ارائه شد. با این وجود بعدها، شورولت یک پیشرانه eight سیلندر four.three لیتری با شناسه L99 263 را برای این مجموعه از کاپریس عرضه نمود که از توانی برابر با ۲۰۰ اسب بخار دارا بود این پیشرانه در کاپریس های ویژه پلیس آمریکا به اسم ۹C1 نیز به کار می‌رفت که با این وجود این خودروهای نظامی تجهیز به ابزارهای متعلق خود بودند. در سال ۱۹۹۴ میلادی، شورولت یک پیشرانه تازه را برای کاپریس نسل چهارم عرضه نمود، این پیشرانه که در اصل ورژن بازتنظیم شده از پیشرانه LT1 350 شورولت کوروت بود از توانی برابر با ۲۶۰ اسب بخار و گریز از مرکز ۴۴۷ نیوتن‌متر دارا بود. انواع کاپریس عمدتاً با دو گیربکس four سرعته اتوماتیک با کد ۴L-60 و ۴L-60 E ارائه می‌شدند.

برای شما هم جالب است:   نخستین کشتی الکتریکی جهان در چین به آب انداخته شد

شورولت کاپریس 1993
کاپریس نسل چهارم، در حالت استاندارد وسیله نقلیه ای فوق‌العاده نرم و کیفیت سواری آن خارق‌العاده بود و به‌حق لقب «کشتی زمینی» برازنده آن بود؛ با اینحال این نرمی بسیار مشکلاتی را درزمینهٔ هدایت و کنترل آن بوجود آورده و درعین‌حال، از دقت فرمان آن تا حدی می‌کاست لذا جنرال موتورز برای ارضای سلایق آن گروه از مشتریانی که هدایت دقیق‌تری را طالب بودند، در صورت سفارش، یک پکیج به اسم LTZ را ارائه می‌کرد. این پکیج شامل فنرها و کمک‌فنرهای سفت‌تر، یک میله ضد غلطش در ناحیه عقب که با این وجود ورژن استاندارد فاقد آن بود و یک میله ضد غلطش قطورتر از استاندارد برای ناحیه جلویی آن بود. اندازه تایرهای آن نیز بزرگتر شده و از ۲۱۵/۷۵ × ۱۵ حالت استاندارد به ۲۳۵/۷۰ × ۱۵ ورژن LTZ گسترش می‌یافت. فرمان هم کمی تیزتر شده و حالت قفل تا قفل آن از three.16 دور به three.06 دور کاهش یافته بود و از میزان کمک هیدرولیک آن نیز کاسته شد تا احساس بیشتری از آن به دستان راننده منتقل شود.

شورولت کاپریس 1993
در سیزدهمین روز از سال ۱۹۹۶ میلادی، تولید نسل چهارم کاپریس برای در بیشتر مواقع انتهای یافت و دفتر یکی از جنجالی‌ترین و درعین‌حال دلنشین‌ترین خودروهای کلاسیک فول سایز آمریکایی بعد از تولید ۶۸۹,۲۵۷ ابزار از آن بسته شد. برخلاف نسل سوم کاپریس که در کشورهای دیگری ازجمله کانادا و ونزوئلا هم تولید می‌شد. کاپریس نسل چهارم تنها در خاک آمریکا و عمدتاً در سایت آرلینگتون ایالت تگزاس تولید می‌شد. به نظر میرسدً فشاری که از جهت فروش نمونه میان‌سایز لومینا وارد می‌شد دلیل توقف تولید کاپریس نسل چهارم مطرح شد، با اینحال در حقیقت مشکلات مالی تولید کننده و نیز تغییر ذائقه خریداران به سوی خودروهای بلندقامت و یا همان اس‌یووی‌ها از دلایل اصلی عمر کوتاه نسل چهارم کاپریس در خط تولید بود. با این اوصاف، جنرال موتورز توجه خود را به تولیدات پرسودتری چون تاهو و سابربن معطوف نمود تا خود را سرپا نگه دارد.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - اثر مولفه پیشرفت کالا بر منحنی سهم مارکت

شورولت کاپریس 1993

شورولت کاپریس 1993
نسل‌های بعدی کاپریس، هیچ‌کدام نتوانستند جذابیت، شهرت و آوازه بلند نسل‌های قبلی آن، به‌ویژه نسل چهارم آن را تکرار کنند. در سال ۱۹۹۶ میلادی، کمپانی شورولت نمونه ایمپالا SS را با اسم کاپریس به مارکت خاورمیانه صادر نمود. نسل پنجم هم در اصل ورژن‌ای از اپل امگا بود و نسل ششم آن نیز به اسم هولدن کاپریس در استرالیا و بیوک پارک آونیو در چین ارائه می‌شد. با تعطیلی کمپانی هولدن در ماه‌های واپسین، پرونده اسم بلندی به اسم کاپریس هنوزً در تاریخ صنعت خودرو بسته شده است.

شورولت کاپریس 1991
نسل چهارم کاپریس، بعد از حمله عراق به کشور کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی، به تعداد زیادی از جانب مهاجران این کشور به ایران وارد شد. این خودرو از همان شروع به جرگه لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای مارکت پیوست و با هزینه بسیار بالایی، نزدیک به ۷ میلیون تومان به پول آن دوره خرید و فروش می‌شد. فرم دلنشین و آوانگارد کاپریس نسل چهارم در آن وقت هم‌وطنان بسیاری را جذب خود کرده بود و به قدری این خودروی فول سایز در خیابان‌ها جلب توجه می‌کرد که در زمان پارک بسیاری از مشتاقان را پروانه‌وار به گرد خود جمع می‌نمود! نکته جالب اینجاست که این خودروی کلاسیک هنوز هم با هزینه بالایی در کشورمان فروخته می‌شود و ورژن‌های بکر و سخت تمیز آن بالای صد و پنجاه میلیون تومان هزینه می‌خورند. این مجموعه از کاپریس به وسیله هم‌وطنان باذوق ما به لقب تخم مرغی مفتخر شده است و عمدتاً نیز با این اسم یعنی «کاپریس تخم مرغی» در مجله ها و سایت‌های خرید و فروش آگهی می‌شود!

منبع اصلی: WIKIPEDIA.ORG



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات