به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

دو سال لحظه و دو میلیارد تومان هزینه صرف شد تا خودرو خورشیدی غزال four تولید شود با اینحال به مقصد نرسد.

محموله گران بهایی که پیوسته در ایران با بی‌ مهری مدیران و خودروسازان مواجه بود، در فرودگاه امام خمینی (ره) معطل شد، در دبی از ادامه مسافرت جا ماند و بالاخره تکه‌ تکه‌ هایش به سیدنی رسید و از کمپانی در مسابقات بین‌المللی خودروهای خورشیدی محروم شد.

 

کارن ابری‌نیا مدیرعامل مرکز دیزاین و تولید غزال ایرانی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران بعد از انتشار این خبر به گفت‌وگو با خبرنگار سایت سایتهای اینترنتی نشست و به سوالات جواب داد.  

ـ چه دلایلی باعث شدند تا خودرو خورشیدی غزال۴ و تیم دانشگاه تهران نتوانند در مسابقات سیدنی کمپانی کنند؟

از تهران به سیدنی پرواز مستقیم نیست.و پروازها با یک یا دو توقف از تهران به سیدنی می‌رسد. همچنین در ایران هواپیماهای باربری های خارجی وجود ندارند و باید بار به دیگر کشورها منتقل و از آنجا به سوی مقصد بارگیری می‌شد. ما بخاطر جلوگیری از حوادث گوناگون و برای به موقع حاضر شدن در مسابقات با یک کمپانی مشهور حمل و نقل بین المللی دی اچ ال DHL پیمان بستیم و ۳۰۰ میلیون تومان بابت حمل خودرو هزینه کردیم.

علیرغم آنکه کمپانی حمل و نقلی مدت لحظه ارسال محموله از ایران به سیدنی را یک هفته مطرح کرده بود، ما یک ماه زودتر بار را تحویل دادیم تا احیانا مشکلی بوجود نیاید. از اینرو باقی مسائل به عهده آنهاست. کمپانی حمل و نقلی دی اچ ال DHL مدعی است که کمپانی هواپیمایی برای ارسال بار به امارات بدقولی کرده است. در دبی نیز بخاطر اینکه محموله دیر رسید و پرواز را از دست داد، مدیران کمپانی مجبور شدند تا پرواز بعدی صبر کنند. چون محموله در فرودگاه مانده بود، پلیس مشکوک شده، محموله را باز کرده و به خودرو آسیب رساند.

بعد بسته‌بندی‌ها بهم خورد و سه بسته مبدل به ۵ بسته شد و اسناد با بسته‌ها تداخل پیدا کردند به علاوه از طرف دیگر زمانیکه بار به استرالیا رسید مشکلات دیگری بوجود آمد و بالاخره ما نتوانستیم در مسابقات کمپانی کنیم.

ـ خودرو خورشیدی غزال۴ چه اندازه آسیب دیده است و چه بیمه یا نهادی جبران خسارت خواهد نمود؟

خسارتی که وارد شده از چند جهت قابل بررسی است. اول خساراتی که به خودرو وارد شده و دوم هزینه هایی حمل‌ونقلی ارسال خودرو و کمپانی حمل و نقلی باید جبران خسارت کند. خسارت هایی که به خودرو غزال four وارد شده هنوز واضح نیست و ما منتظر هستیم تا خودرو به ایران بازگردد و پس از آن بتوانیم مبلغ خسارت را تعیین کنیم با این وجود به نظر می رسد خسارت وارد شده بسیار اندک باشد با اینحال آنچه برای ما ارزش داشت، کمپانی در مسابقات بود که نتوانستیم در آن کمپانی کنیم. اگر یک هفته یا بیشتر لحظه داشتیم می‌توانستیم آسیب‌های وارده به خودرو را رفع کرده و در مسابقات کمپانی کنیم.

ـ طرح تولید خودروهای خورشیدی را از چه سالی و با چه هدفی شروع کردید؟

ما از سال ۸۳ فعالیت خود را شروع کردیم و هدف ما صرفا حضور در مسابقات نبود. مرکزی بنام «مرکز دیزاین و تولید غزال ایرانی» را در دانشگاه تاسیس کردیم که بر تکنولوژی و تولید خودروهای پاک برقی و خورشیدی کار کنیم و اینطور نباشد که  خودروسازان ما پیوسته وابسته به خودروسازان خارجی باشند و از آنها لیسانس بگیرند. اگر ما بتوانیم در کشور خود این تکنولوژی‌ها را به‌وجود آورده و ریشه دار کنیم حتما می‌توانیم برای مقاصد تجاری هم از آنها بهره ببریم.

ـ تا اینجای کار چند بار در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی کمپانی کردید و چه مقام‌هایی بدست آوردید؟ تاثیرگذاری این مسابقات را در مسیر پیشرفت علمی و تکولوژیکی خودروهای خوشیدی غزال ایرانی به چه نحو ارزیابی می‌کنید؟

طرح هایی به این شکل در کشور پشتیبانی نمی شود و حتی خودروسازان با آن مخالفت می کنند و ما برای اینکه بتوانیم بین دانشجویان انگیزه ایجاد کنیم مسابقات بین المللی را در استرالیا هدف قرار دادیم تا هر دو سال یکبار در مسابقات کمپانی کنیم. کمپانی در مسابقات بهانه است تا بتوانیم به هدف میان مدت خود برسیم و پیشرفت حاصل کنیم. ما دو بار در مسابقات استرالیا و یکدفعه در مسابقات تایوان کمپانی کردیم. کمپانی در مسابقات و فعالیت مداوم ۱۳ ساله باعث تغییر در تولید و پیشرفت خودروهای غزال را بهمراه داشته است.

برای شما هم جالب است:   رکاب - بوش کامیون برقی تولید میکند!

نخستین بار که با غزال ایرانی۱ در مسابقات تایوان کمپانی کردیم، خودرو برقی خورشیدی three چرخ و تک نفره بود و حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت. خودرو دوم غزال ایرانی ۲ بود که three چرخ و تک سرنشین بود منتها سبک‌تر شده و راندمان بالاتری داشت و سرعت آن حداکثر به ۱۱۹ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

با این خودرو در مسابقات استرالیا کمپانی کردیم. خودرو غزال۳ چهار چرخ و دو نفره شد و با آن در مسابقات سال ۹۴ شمسی یا ۲۰۱۵ میلادی استرالیا کمپانی کردیم و در مسابقات سرعت مقام سوم و در مسابقات مسافت، مقام سوم را کسب کردیم.

دیزاین نسل چهارم غزال ایرانی تغییر کرد و مشابه به خودروهای برنامه تجاری چهارچرخ چهار نفره با دیزاین خاص و مدرن شد. این خودرو برقی خورشیدی است. حاوی باتری و سلول خورشیدی است و با یکدفعه شارژ کامل باتری می‌تواند مسافت ۵۰۰ کیلومتر بین شهری را طی کند.

ـ تولید هرکدام از خودروهای غزال چقدر هزینه درپی داشت؟

نخستین خودرو ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشت چون دلار ارزان بود حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد. خودرو دوم حدود ۳۵۰ میلیون تومان، خودرو غزال three حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان و غزال four نزدیک ۲ میلیارد تومان هزینه دربر داشت. هزینه تولید یک خودرو بسیار زیاد است چراکه نیاز به قالب و ابزارهای، خط تولیدی و … دارد.

با توجه به پردازش ما اگر بخواهیم از همین خودرو حدود هزار خودرو تولید کنیم بیش از ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز خواهیم داشت. با اینحال برای تولید یک خودرو به روش نمونه ساخته می‌شود هزینه بیشتری صرف می‌شود.

ـ چه کمپانی‌ ها و ارگان‌ هایی از تولید خودرو غزال four پشتیبانی کردند؟

حامیان مالی این طرح بنیاد خیریه مصلی نژاد، بانک پاسارگاد، کمپانی مپنا کمپانی ماهتاب گستر، بانک رفاه، معاونت عملی و تکنولوژی ریاست جمهوری و کمپانی ارتقاء کارایی مصرف سوخت بودند. بعد از اینکه خودرو به ایران بازگردانده شود از خودرو معرفی خواهیم کرد تا علاقمندان متوجه تفاوت خودرو شوند به علاوه از طرف دیگر از حامیان مالی طرح دعوت به رفتار خواهد آمد.

ـ چه برنامه‌هایی جهت عرضه خودرو غزال four دارید؟

تور داخل شهر تهران برگزار می‌شود تا متوجه شویم این خودرو در ترافیک و سیکل شهری چقدر انرژی مصرف می‌کند به علاوه از طرف دیگر سیکل بیرون شهری برای اندازه گیزی میزان انرژی مصرفی انجام خواهد شد. با این وجود ما قبلا تور داخل کشور قرار داده بودیم که مردم با این تکنولوژی و فرهنگ بهره برداری از خودروهای پاک آشنا شوند.

ـ پشتیبانی مردم و نشریات داخلی از طرح خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار خوب، با شرایطی که اشاره کردم ما در تابستان ۹۵ تور داخلی برای خودرو غزال three برگزار کردیم ان تور از بندر انزلی شروع و تا جزیره کیش ادامه داشت. در طول مسیر توقف داشتیم و بیننده استقبال مردم بودیم و متوجه شدیم مردم انتظارات بسیار بالایی از ما دارند. طبیعی است زمانی جوانان کشور کاری انجام دهند مردم پشتیبانی کنند.

ـ بهره برداری از انرژی محرک خورشیدی تا چه اندازه در خودروهای حال حاضر بکار گرفته شده است؟ 

خودروهای خورشیدی تجاری سازی نشده‌اند. با اینحال بهره برداری از انرژی خورشیدی در خودروهایی مانند پریوس تجاری سازی شده است این خودرو هیبرید است و روی سقف ان سلول خورشیدی نصب شده است و بخشی از نیروی محرک خود را با سلول های خورشیدی تامین می کند. همین کاری است که ما در خودروهای خورشیدی استفاده می‌کنیم منتها نصب به خودرو پریوس از سلول های خورشیدی ببیشتری استفاده کرده‌ایم.

ـ خودرو غزال four تا چه اندازه ایرانی است و کدام قطعات آن وارداتی است؟

ما در این ۱۳ سال این تکنولوژی را پیشرفت دادیم و بطور کلی با تولید خودروهای برقی و خورشیدی آشنا شده ایم و یاد گرفته ایم به چه نحو یک خودرو برقی را از صفر تا ۱۰۰ بسازیم.در خودرو تکنولوژی های مختلف می باشد با اینحال  اصل موضوع دیزاین خودرو است ما برای دیزاین خودرو غزال۴، ماه‌ها لحظه صرف کردیم تا برنامه آیرودینامیکی که کمترین انرژی را مصرف می‌کند دیزاین کنیم. فرضیه اصلی و کانسپت مهم است که بطور کلی ایرانی است.

برای شما هم جالب است:   ایران خودرو بروزترین اوضاع فروش دنا پلاس را مطرح کرد (مهر 1396)

سلول‌های خورشیدی که ما استفاده می‌کنیم، سیلیکونی با راندمان ۲۳ درصد است و بدین جهت هزینه بالایی دارند. سلول‌ها از یک کمپانی آلمانی تهیه می‌شود با این وجود کمپانی آلمانی سلول‌ها را بهم وصل می‌کند و یک ماژول باتری تولید میکند. جنس ابتدایی سلول آمریکایی است که کمپانی آلمانی آن را تهیه و مبدل به صفحه و سلول می‌کند و ما آن را تهیه می‌کینم.

باتری‌ها لیتومی ژاپنی هستند منتها ما از کمپانی وارد کننده داخلی تهیه می‌کنیم. باتری‌ها به روش سلول‌های مجزا‌ای هستند که با استناد به حجم مورد انتظار ما پک می‌شوند و این قسمت کار نیاز به دیزاین و سیستم مدیریت انرژی دارد که دما گسترش پیدا نکند، در حد ثابتی بماند و منفجر نشود.

ـ پشتیبانی ارگان‌ ها و خودروسازان داخل کشور به چه نحو است؟

داخل کشور همه دچار روزمرگی و مسایل جاری خود هستند. این طرح‌ها مرتبط به آتی است. خودروسازان داخلی به هیچ وجه پشتیبانی نمی‌کنند. مکرر برای سرمایه گذاری و پشتیبانی به آنها مراجعه کردیم تا آنها نیز قادر باشند در آتی از این خودروها بهره ببرند و تجاری سازی انجام دهند با اینحال هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم. ما پیوسته در کشورمان با این سخت مواجه هستیم که خودروسازان معتقد هستند که برای پیشرفت حتما باید قراردادی با خودروسازان خارجی منعقد کنند.

سپس وسیله نقلیه ای وارد کشور می‌کنند که خودرو به روز جهان نیست با اینحال در داخل کشور پذیرفتنی است و شروع به تولید و تولید داخلی آن می کنند با اینحال بعد از چند سال این خودرو مبدل به مصیبت می‌شود مانند پراید و پژو.

این خودروها ممکن است در لحظه خود خوب بودند با اینحال بعد از چند سال تکنولوژی آن پیشرفت نکرده، تکنولوژی روز را نداشته و هیچ خلاقیتی در تولید آن به خرج نمی‌دهند. با این وجود چون مارکت انحصاری در دست دارند، نگرانی بابت هیچ چیز ندارند و با این وجود به آتی فکر نمی کنند.

کشورهلند مطرح کرده است که حداکثر تا ۱۰ سال آتی از ورود خودروهایی با سوخت فسیلی به داخل شهرها جلوگیری می‌کند به علاوه از طرف دیگر انگلستان حدود ۳۰ سال  و کشورهای اتحادیه اروپا ۲۰ سال دیگر این برنامه را اجرایی خواهند کرد. از اینرو در ۲۰ سال آتی کشورهای اروپایی خودروهایی با سوخت فسیلی تولید نمی‌کنند و همه خودروها برقی است. آن وقت ما کجا قرار داریم، اگر به فکر آتی باشیم می‌توانیم تکنولوژی‌ها را آپدیت کنیم و در همان لحظه از آن تکنولوژی‌ها بهره ببریم.

از اینرو می بایست از این طرح‌ها باید پشتیبانی شوند. مدیران دائما تکرار می‌کنند که ما از برنامه‌هایی استفاده می‌کنیم که توانایی تجاری سازی داشته باشند.

برنامه‌ها می بایست از نقطه‌ای شروع شود تا به سطح تجاری سازی برسد. برای رسیدن به چنین هدفی باید چندین سال بررسی ها و بررسی ها و پژوهش انجام شود، سپس پژوهش مبدل به تکنولوژی شده و بالاخره تکنولوژی مبدل به تجاری سازی شود. با اینحال مدیران به بخش قبل از آن توجه نمی‌کنند.

ـ با استناد به حضور خودرو خورشیدی غزال در چندین دوره از مسابقات بین المللی خودروهای خورشیدی، چه جایگاهی را برای ایران در زمینه تولید این دسته از خودروها متصورید؟

در مسابقاتی که تا اینجای کار کمپانی کرده ایم دیگر کمپانی کنندگان دارای اختلاف از تیم ما نبودند. ما در حد قابل نبردی هستیم. رقابت در این مسابقات شدید و تنگاتنگ نیست که اطلاعاتی به یکدیگر ندهند.

محیط مسابقات بسیار دوستانه و علمی است چون در این مسابقات هدف کلی گسترش و اشاعه فرهنگ بهره برداری از خودروهای برقی و خورشیدی با سوخت پاک است.

در مسابقه واپسین که ما قادر به کمپانی کردن در آن نشدیم تیمی از دانشگاه کمربیج کمپانی کرده بود که به دلیل آزمایش قبل از مسابقه تصادف کرد و نتوانست در مسابقه کمپانی کند.

تیمی از نروژ نیز در مسابقات حضور داشت و چون باتری جدا از خودرو ارسال شده بود و زمان مسابقه باتری نداشتند تیم کمبریج باتری خود را در دست تیم نروژ قرار داد. شبیه به این موضوع هم برای ما هم اتفاق افتاد و ما کنترل خودرو را به تیم دیگری که کنترل آن سوخته بود دادیم تا در مسابقات کمپانی کنند.

برای شما هم جالب است:   ایران، هجدهمین خودروساز جهان - سایتهای اینترنتی

ـ خودرو غزال۴ چند بار در ایران آزمایش شد؟

یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم دریافت بودجه از حامیان مالی است که بسیار لحظه بر است و ما تنها دو سال لحظه داریم.

از این دو سال یک سال برای دیزاین وقت گذاشتیم و ۶ ماه برای تولید لحظه گذاشتیم. به اضافه مشکلاتی مانند تحریم و مساله‌های دارای اختلاف دیگر با این وجود وقتی‌که تولید خودرو تمام می‌شود لحظه کمی برای آزمایش باقی می‌ماند. خودرو غزال four تنها یکبار در یکی از باندهای خالی فرودگاه امام خمینی (ره) آزمایش شد و بعد از آن برای بسته بندی و ارسال تکمیل شد.

ولی باید گفت ما حدودا مطمعن بودیم این خودرو تمام آزمایش‌های استاتیکی و دینامیکی قبل از شروع مسابقه در استرالیا را قبول خواهد شد.

ـ برای کمپانی در مسابقات سال‌های آتی برنامه‌ای خواهید داشت؟

بله حتما در مسابقات آتی حضور خواهیم داشت. امسال ۴۰ تیم از ۲۵ کشور کمپانی کردند. در سال‌های واپسین تیم‌های هلند و ژاپن مقام‌های اول تا سوم را کسب می‌کنند. از هلند، ژاپن، انگلستان، سوئد و آلمان چند تیم کمپانی می‌کنند حدودا تیم‌های تمام کشورهای پیشرفته حضور دارند و هرسال حضور خود را تکرار می‌کنند.

در استرالیا حدود ۷ تیم در مسابقات حضور دارند. فایده این کار در پیشرفت است. وقتی شما مهلتی را برای خود تعیین می کنید تا طرح را به نتیجه برسانید و بعد در مسابقات کمپانی کنید دلیل پیشرفت و ارتقاء شما می‌شود.

ـ اختلاف اصلی خودروهایی که در مسابقات مقام‌های در ابتدا را کسب می‌کنند با خودروهایی که در رده‌های آخر هستند چیست؟

هزینه‌ای که برای خودروها صرف می‌شود عامل اصلی کیفیت خودروهاست. ما در سال ۲۰۱۱ برای اینکه بدانیم خودروهایی که در مسابقه کمپانی کرده‌اند چقدر هزینه صرف شده از تیم های مختلف پرسش کردیم.

تیم ژاپن که مقام در ابتدا را کسب کرده بود دو میلیون دلار خرج کرده بود در شرایطی که ما در همان سال ۲۰۰ هزار دلار خرج کرده بودیم. تیم هلندی که مقام چهارم را بدست آورده بود چهار میلیون دلار صرف کرده بود.

یکی از کارهایی که دیگر کشورها انجام می‌دهند انواع آزمایش خودرو مثلا آزمایش در تونل باد است تا قادر باشند اشکالات آیرودینامیکی خودرو را رفع کنند. مواد، ابزارهای تولید و ابزارهای آزمایش هرچه بهتر باشند، کالا نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت.

ـ در ایران چند دانشگاه خودرو خورشیدی تولید می‌کنند آیا در ایران رقابت و مسابقات داخلی می باشد؟

در کمال تاسف رقابت داخلی نیست. ما دومین وسیله نقلیه ای که ساختیم دانشگاه آزاد قزوین نیز شروع بکار کرد و دو خودرو خورشیدی تولید با اینحال به کار خود را ادامه نداد.

ما امیدوار بودیم که دیگر دانشگاه‌ها شروع به تولید خودروهای خورشیدی کنند با اینحال سخت عمده جلب پشتیبانی مالی است که تا اینجای کار موفق نشده‌اند.

اگر دیگر دانشگاه‌ها و مراکز قادر باشند در داخل کشور بودجه جذب کنند و ما رقیب داشته باشیم حتما می‌توانیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

ـ باتوجه به دانش حال حاضر و زیرساخت‌های کشور آیا امکان تولید خودروهای برقی و خورشیدی در ایران می باشد؟

من تصور می‌کنم اگر از این برنامه‌ها پشتیبانی شود ما می‌توانیم طی ۵ سال آتی خودروهای کوچک برقی لوکالیزه کردن شده را تولید کنیم. سخت تولید خودروهای خورشیدی بیشتر اقتصادی است.

ما هیچ مشکی در عرصه تکنولوژی نداریم تنها سخت اقتصادی داریم از آنجاییکه تولید خودرو برقی گران و خودروهای خورشیدی برقی گران‌تر از خودروهایی با سوخت فسیلی است.

هزینه سوخت ارزان است و همه به سوی خرید موتورهای احتراق داخلی می‌روند با اینحال اگر هزینه سوخت گسترش بیابد و هزینه سلول خورشیدی و باتری کاهش بیابد، در نتیجه تولید و خرید خودروهای خورشیدی اقتصادی خواهد شد.

ضمن آنکه هزینه سلول‌های خورشیدی رو به کاهش است وقیمت سلول‌ها ۱۰ سال قبل ۱۰ برابر الان بوده است و پیش بینی می شود که این روند کاهش هزینه در آتی حتی با شدت بیشتری نیز ادامه داشته باشد و از اینرو احتمال فراگیر شدن خودروهای خورشیدی دور از فکر نیست.

درصورت تمایل این لینک خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد