کد خبر : 28089
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
16 views بازدید

تشخیص موقعیت فنی خودرو با موبایل، ممکن خواهد شد

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی گروهی از پژوهشگران دانشگاه MIT، در حال تولید اپلیکیشنی هستند که موقعیت فنی خودرو را از روش موبایل با بررسی صداها و تکان‌های خودرو، به سرنشینان گزارش می‌دهد. فرض کنید در آتی‌ای نزدیک، زمان سوار شدن به خودروهای خدمات‌های تاکسی شخصی (مانند اوبر یا نمونه‌های داخل ایرانی) با یک نگاه به موبایل هوشمند خود، به مشکلات […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه MIT، در حال تولید اپلیکیشنی هستند که موقعیت فنی خودرو را از روش موبایل با بررسی صداها و تکان‌های خودرو، به سرنشینان گزارش می‌دهد.

فرض کنید در آتی‌ای نزدیک، زمان سوار شدن به خودروهای خدمات‌های تاکسی شخصی (مانند اوبر یا نمونه‌های داخل ایرانی) با یک نگاه به موبایل هوشمند خود، به مشکلات فنی خودرو، مانند موقعیت باد تایرها، سلامت فیلتر هوا یا حتی کارکرد شمع‌های موتور دست پیدا کنید. ممکن است در یک یا دو سال آتی این کار ممکن باشد تا با سوار شدن به هر خودرو، در عرض چند دقیقه بتوانیم مشکلات فنی آن را متوجه شویم. الزامی به دانستن سابقه‌ی تعمیرات خودرو یا وصل شدن به سیستم ویژه ای نیست؛ تنها با بهره برداری از میکروفن و شتاب‌سنج‌ موبایل هوشمند و با بررسی صداها و تکان‌های خودرو، موقعیت فنی آن واضح می‌شود.

این تکنولوژی، حاصل تفکر گروهی از پژوهشگران دانشگاه MIT است که بررسی ها آن‌ها در چند مجموعه مقاله و چندی قبل در شماره‌ی آبان‌ماه مجله‌ی «کاربردهای مهندسی هوش مصنوعی» پخش شده است. پژوهشگرانی چون جاشوا سیگل، سانجی سارما، فرد فورت فلاورز و دنیل فورت فلاورز در این مطالعه نقش داشته‌اند. سیگل اعتقاد دارد که برنامه‌ی ساخته‌شده به وسیله این تیم، با بهره برداری از چندین سیستم تشخیص موقعیت خودرو، می‌تواند سالانه تا ۱۲۵ دلار در هزینه‌های راننده صرفه‌جویی کند و باعث افزایش موقعیت مصرف سوخت خودرو شود. بدون توجه به مزیت‌های این برنامه در جلوگیری از تعمیرات بنیادی کامیون‌ها، سالانه تا ۶۰۰ دلار در جیب راننده‌ی کامیون باقی خواهد ماند.

برای شما هم جالب است:   رکاب - لامبورگینی پاپ حراج می‌شود

سیگل با اشاره توانایی‌های موجود در تلفن‌های همراه هوشمند مدرن بیان می کند:

حساسیت تلفن‌ همراه‌های حال حاضر در تشخیص سیگنال‌ها به قدری بالا است که اصلا الزامی به یک تماس به‌خصوص با خودرو نیست.

اپلیکیشن خودرو - MIT

با این وجود برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر، قرار دادن موبایل روی داشبورد پیش نهاد می‌شود. دقت سیستم‌های تشخیص حال حاضر این برنامه، تا ۹۰ درصد است و در تست‌های تشخیص خطای بارقه، این برنامه موفق رفتار کرده است. فرضیه بنیادی این برنامه، عرضه‌ی معلومات ضروری از مشکلات یا تعمیرات لازم خودرو است تا از خرابی‌های بنیادی جلوگیری شود. در تازه ترین پژوهش این گروه، تمرکز اصلی بر فیلتر هوا بود که این برنامه با بررسی صدای پیشرانه، توانایی تعیین موقعیت فیلتر هوا را خواهد داشت تا در صورت نیاز، فیلتر هوا تعویض شود. سیگل اشاره می‌کند که برخلاف خدمات‌های دوره‌ای، تعویض زودهنگام فیلتر هوا به اندازه‌ی تعویض دیرهنگام آن سخت‌ساز است؛ چرا که در فیلتر هوای بدون کارکارد و تازه، پیش از هرچیز ذرات بیشتری از فیلتر عبور می‌کنند تا وقتی که ذرات به اندازه‌ی کافی عبور کنند و روزنه‌های فیلتر به اندازه‌ی مطلوب برسد (کوچک‌تر می‌شود) و پوشش کاملی به دور فیلتر مهیا شود. سیگل بیان می کند:

به هر میزان فیلتر بیشتر کار کند، بهتر می‎شود.

اپلیکیشن خودرو - MIT

با کارکرد بیشتر فیلتر، روزنه‌های آن به قدری کوچک می‎شوند که در جریان هوای لازم موتور اختلال ایجاد می‌کنند و باعش کاهش کارایی می‌شوند. در این لحظه است که تعویض فیلتر هوا با گسترش کارایی پیشرانه، از هزینه‌های کلی می‌کاهد. با اینحال چگونه یک موبایل موقعیت فیلتر هوا را تشخیص می‌دهد؟ سیگل بیان می کند:

ما به صدای خودرو و نفس کشیدن آن توجه می‌کنیم و منتظر تغییر موقعیت در صدای آن هستیم. با  کارکرد بالای فیلتر و بسته شدن جریان هوا، صدای خودرو به چیزی مانند سوت کشیدن مبدل می‌شود. به صدای خودرو گوش کنید؛ شما نمی‌توانید صدای آن را از دیگر صداهای آن تشخیص دهید، با اینحال موبایل این توانایی را خواهد داشت.

برای آزمایش انواع سیستم‌های تشخیص موقعیت فنی خودرو مانند خطای بارقه (Misfire)  که نشان‌دهنده‌ی سخت در شمع‌ها یا تنظیم موتور است، سیگل و همکاران وی، داده‌های انواع مختلف خودرو، از خودروهای سالم تا خودروهای با موقعیت فنی نامناسب را تست کردند.

برای شما هم جالب است:   بررسی یک پدیده فراگیر و بسیار مخرب؛ چرا موتور خودرو دچار KNOCK می شود؟

اپلیکیشن خودرو - MIT

حتی برای تست‌ عده ای موقعیت‌ها، مردم تیم خودروهای مختلف کرایه می‌کردند، به‌صورت عمدی اوضاع لازم را در آن‌ها بوجود می‌آوردند و سپس مجددا خودروها را تعمیر می‌کردند. سیگل بیان می کند:

برای جمع‌آوری داده‌های لازم، خودروهای کرایه‌ای راکه موقعیت فنی خوبی داشتند دست‌کاری می‌کردیم و با این وجود بعد از تست، طوری آن را تعمیر می‌کردیم که از موقعیت قبل آن هم بهتر می‌شد. حتی من قبل از تحویل خودرو، باد لاستیک‌ها را تنظیم و فیلتر هوا و روغن موتور را تعویض می‌کردم.

عده ای سیستم‌های تشخیصی این برنامه چندفرآیندی هستند. به نوعی مثال، برای تشخیص کم‌باد بودن یا پرباد بودن لاستیک‌ها، پژوهشگران، ترکیبی از سری داده و آنالیز را به‌ کار بردند. ابتدا با بهره برداری از GPS موبایل، سرعت حقیقی خودرو تعیین و بعد با بهره برداری از داده‌های لرزش و تکان‌ها، میزان چرخش چرخ‌ها واضح می‌شود. سپس می‌توان با تعیین اندازه‌ی قطر تایر و مقایسه‌ی آن با موقعیت مطلوب، کم باد یا پرباد بودن آن را گزارش داد.

اپلیکیشن خودرو - MIT

بسیاری از موارد موجود در سیستم تشخیص این برنامه، با بهره برداری از فرآیندهای مکانیکی برای مقایسه‌ی صداها و لرزش‌های ثبت‌شده از خودروهای با موقعیت فنی خوب و بد، ساخته شده است که از این جهت کوچک‌ترین اختلاف‌ها آشکار می‌شود. برای نمونه سیگل اشاره می‌کند که الگوریتم دیزاین‌شده برای تشخیص موقعیت بالانس چرخ‌ها، در مقایسه با راننده‌های آزمایش کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، اجرای مناسب تری دارد.

نمونه‌ی ابتدایی‌ی این اپ در حال تولید است و تا ۶ ماه آتی برای تست میدانی تکمیل خواهد شد. ورژن‌ی نهایی و تجاری آن یک سال بعد از آزمایش میدانی به مارکت ارائه خواهد شد.

برای شما هم جالب است:   رکاب - خودروهای آتی موقعیت هوا را پیش بینی می کنند

این اپ به وسیله استارتاپ Information Pushed که به وسیله خود سیگل تأسیس شده است، ارائه خواهد شد.



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات