کد خبر : 23919
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۶:۲۵
1 views بازدید

معرفی پیشرانهٔ سه سیلندر سایپا

به گزاری اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ در تاریخ اول مرداد امسال، سایپا طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معصومه ابتکار مدیرعامل سازمان محیط‌زیست، سورنا ستاری معاون تکنولوژی مدیرعامل‌جمهور و مهدی جمالی رئیس گروه خودروسازی سایپا از یک پیشرانهٔ سه سیلندر معرفی کرده که به آن لقب ملی داده است. این موتور، […]

به گزاری اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال

در تاریخ اول مرداد امسال، سایپا طی مراسمی با حضور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معصومه ابتکار مدیرعامل سازمان محیط‌زیست، سورنا ستاری معاون تکنولوژی مدیرعامل‌جمهور و مهدی جمالی رئیس گروه خودروسازی سایپا از یک پیشرانهٔ سه سیلندر معرفی کرده که به آن لقب ملی داده است. این موتور، از نوع یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ بوده و بر اساس مطرح سایپا قدرتی تقریبا ۱۲۵ اسب بخار تولید می‌کند. مجری طرحٔ موتور ملی سایپا، کمپانی تیوان است که زیرمجموعهٔ مگا موتور بوده و دیزاین و نمونه‌سازی این موتور را انجام داده است. گفته شده این پیشرانهٔ سه سیلندر به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است با اینحال توانایی ارتقاء به استاندارد یورو ۶ را دارد. مصرف سوخت این موتور نیز حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر مطرح شده است.

سایپا این موتور را که EU6 اسم گذاری شده، به نوعی یک خانواده عرضه کرده که با چهار سطح قدرت مختلف ارائه خواهد شد. مجتبی میر سهیل، رئیس کمپانی تیوان در مراسم معرفی این موتور گفته است که برای تولید آن پیمان انتقال تکنولوژی با برترین کمپانی دنیا در عرصه دیزاین و پیشرفت قوای محرکه بسته شده و نعمت زاده نیز از کمپانی AVL اتریش به نوعی مشاور و انتقال‌دهندهٔ تکنولوژی این موتور به ایران اسم برده است؛ از این جهت معلوم نیست چرا سایپا این پیشرانه را ملی دانسته‌ است! با این وجود وقتی ایران‌خودرو پیشرانهٔ EF7 که به وسیله کمپانی آلمانی FEV دیزاین و ساخته شده را ملی می‌داند، اقدام سایپا هم در باب ملی خواندن موتور EU6 نباید باورنکردنی به نظر برسد. به گفتهٔ رئیس سایپا، طی دو سال آتی روش تولید انبوه این پیشرانهٔ سه سیلندر شروع خواهد شد. گفته شده که برنامه ریزی شده است از این موتور در خودروهای مجموعه X200 و تولیدات آتیٔ SP0 و SP100 سایپا استفاده گردد.

برای شما هم جالب است:   کت و شلوار با کفش کتانی! نقدی بر دیزاین دنا+

به علاوه از طرف دیگر رئیس سایپا در همین مراسم گفته است که این کمپانی برنامهٔ پیشرفت و تولید خودروهای برقی را هم در اختیار اجرا دارد به‌گونه‌ای که سایپا تصمیم گرفته است خودروهای برقی خود را بر روی همین دو پلت‌فرم SP0 و SP100 تولید و ارائه کند؛ با اینحال قبل از آن، هم‌اکنون تیبای برقی به نوعی اولین خودروی الکتریکی سایپا، تکمیل شده است و در حال انجام آزمایش‌های ابتدایی بوده و در آینده ای زود به مارکت ارائه خواهد شد. به علاوه از طرف دیگر وی اضافه است که سایپا در حال دیزاین یک مگا پلت‌فرم ملی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هرسال حداقل دو کالا تازه را با توجه به پلت‌فرم‌های تازه خود وارد مارکت خواهد نمود. غیر از این، مهدی جمالی طی مراسم معرفی موتور سه سیلندر در باب پراید نیز گفته است که سایپا به خروج این خودرو از چرخهٔ تولید خود علاقه‌مند ‌است و هم‌اکنون در جستجوی یافتن جایگزینی برای آن است که این مسئله، دغدغهٔ حال حاضر سایپا است بدلیل آنکه اقتصاد عموم جامعه خصوصاً اقشار کم‌سود به پراید وابسته است؛ از این جهت برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که خاتمهٔ تولید پراید آسیبی به اقشار کم‌سود وارد نکند.

گفته شده با مصوبهٔ شورای محشر اقتصاد، ۳۲۸ میلیون دلار به برنامه موتور سه سیلندر اختصاص داده شده است. به علاوه از طرف دیگر یکی از مدیران این طرح گفته است که این پیشرانه برنامه ریزی شده است با تیراژ ۲۵۰ هزار ابزار در سال ساخته شده و درصورتی‌که منابع مالی آن تأمین و داخلی‌سازی آن انجام شود، از انتهای پاییز سال آتی روی تولیدات سایپا نصب خواهد شد. در چنین شرایطی ست که که ایران‌خودرو هم برنامه‌های فراوانی برای موتور EF7 پیش‌بینی کرده بود به‌گونه‌ای که قصد داشت تیراژ آن‌را به ۳۰۰ هزار ابزار در سال رسانده و حتی ورژنٔ کم‌حجم‌تری از آن‌را با اسم EF4 و ورژنٔ دیزلی آن‌را هم با اسم EFD تولید کند با اینحال هیچ‌کدام از این برنامه‌ها عملی نشدند؛ از این جهت بعید نیست که موتور EU6 سایپا نیز به سرنوشت EF7 دچار شده و از دستیابی به برنامه‌های تعیین‌شده بازماند.

برای شما هم جالب است:   هزینه رسمی چری تیگو 7 معلوم شد!



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات