کد خبر : 33488
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
21 views بازدید

رکاب – آدرس غلط در ماجرای تعرفه هیبریدی‌ها

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – آدرس غلط در ماجرای تعرفه هیبریدی‌ها” که پیشتر بدان میپردازیم. به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، به گفته منتقدین، گسترش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به هزینه بر هم خوردن برنامه‌های مرتبط به کاهش آلودگی هوا تمام خواهد شد؛ بدلیل آنکه انگیزه خریداران برای خرید این […]

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – آدرس غلط در ماجرای تعرفه هیبریدی‌ها” که پیشتر بدان میپردازیم.

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، به گفته منتقدین، گسترش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به هزینه بر هم خوردن برنامه‌های مرتبط به کاهش آلودگی هوا تمام خواهد شد؛ بدلیل آنکه انگیزه خریداران برای خرید این تولیدات پایین خواهد آمد. پیش‌تر با استناد به صفر بودن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بخشی از خریداران به سوی خرید این تولیدات رفتند؛ بدلیل آنکه عملا تعرفه‌ای بابت خرید هیبریدها پرداخت نمی‌کردند. اکنون با اینحال با استناد به گسترش تعرفه، گمانه زنی می شود حجم استقبال از این خودروها کم شود. این در شرایطی است که عده ای صاحبنظران اعتقاد دارند خودروهای سواری هیبریدی نقش چندانی در کاهش آلودگی هوا نداشته و این سخت را می بایست از مسیرهای دیگری از نمونه خروج خودروهای فرسوده پیگیری کرد.
در این بین، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت:  انتقادات صورت‌گرفته از گسترش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در آلودگی هوا مبنای علمی ندارد و آدرس اشتباه دادن است؛ بدلیل آنکه به استناد گزارش‌های منتشرشده از جانب سازمان‌های ذی‌ربط پیرامون نوع و جنس آلودگی هوای شهرهای بزرگ، اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا ذرات معلق موجود در دودخروجی خودروهای دیزل‌سنگین است و نقش خودروهای سبک بنزینی بسیار اندک است. از اینرو به‌نظر می‌رسد این انتقادات بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد، جنبه تجاری دارد و امکان دارد به گمراه کردن افکار عمومی منجر شود. زاوه اظهار کرد:  به‌طور کلی خودروهای هیبریدی تکنولوژی‌های متفاوتی دارند و تنها نمونه‌های پلاگین (با پایه برق و توانایی شارژ از ایستگاه‌های برق) آن صرفا در لحظه بهره برداری از برق آلودگی ایجاد نمی‌کنند که با این وجود معمولا پیمایش آنها بسیار محدود است. در دیگر انواع هیبریدها موتور احتراق داخلی نقش مهمی در تولید نیروی محرکه خودرو دارد و تکنولوژی هیبرید مطمئنا منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود؛ با این وجود امکان دارد سطح استاندارد آلایندگی را پیشرفت ندهد. از اینرو بهره برداری از تکنولوژی هیبرید الزاما منجر به کاهش آلایندگی خودرو نمی‌شود.
وی با بیان اینکه تا اینجای کار عمده خودروی هیبریدی وارد شده به ایران از نوع پایه برقی نبوده‌اند و حتی زیرساختی برای خودروهای پلاگین و برقی در کشور نیست، خاطرنشان کرد:  خودروهای معمولی هیبریدی با اینکه مشروط به شرایطی از نمونه اوضاع نگهداری در درازمدت و نوع کاربری و نوع تکنولوژی مورد بهره برداری امکان دارد آلودگی کمتری درمقایسه با خودروهای بنزینی ایجاد کنند، با اینحال اینکه این خودروها را خودروهای بطور کلی سبز و پاک بنامیم، مطلقا غلط است. به نوعی مثال یک خودروی هیبریدی یورو four با مصرف ۶ لیتر از یک خودروی معمولی یورو ۶ با مصرف ۵ لیتر هم پرمصرف‌تر است هم آلاینده‌تر. از اینرو تکیه صرف بر نوع تکنولوژی برای اطلاق خودروی پاک به خودروی هیبریدی بدون استناد به عملکرد و بازدهی آن، رویه نادرستی است. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:  از اینرو عدم اخذ سود بازرگانی از خودروهای هیبرید بدون توجه به عملکرد فنی آنها الزاما منجر به کاهش آلودگی هوا نمی‌شود.
از اینرو انتقاداتی که به گسترش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن در گسترش آلودگی هوا مطرح می‌شود مبنای علمی ندارد؛ با این حساب، با استناد به گسترش تعرفه خودروهای بنزینی، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی هم گسترش یافت که یقینا دلیل آن یارانه‌ای بودن سوخت مصرفی در کشور و کنترل خروج ارز در زمینه واردات خودرو بوده است.
وی اضافه کرد:  گسترش ۱۱ برابری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مرتبط به خودروهای هیبریدی با حجم موتور بیش از ۲۰۰۰ سی‌سی است که تعرفه آن از ۵ درصد به ۵۵ درصد رسیده است و از دیگر نمونه‌ها با حجم موتور پایین‌تر و در صورتی که به پایه برقی تجهیز باشند، سود بازرگانی بسیار کمتری دریافت می‌شود. ضمن آنکه حذف تعرفه واردات این خودروها در سه سال واپسین منجر به واردات خودروی هیبریدی کم بهای و قابل ابتیاع برای عموم مردم نشده بود.
زاوه با اشاره به اشتباه در دیزاین ساختار تعرفه در کشور گفت:  در صورتی که بخواهیم مسائل محیط زیستی و مصرف سوخت را به نوعی مهم‌های اصلی تولید و واردات خودرو در کشور لحاظ کنیم، خوب است به مهم‌های فنی مانند میزان خالص آلاینده‌ها و به علاوه از طرف دیگر مصرف سوخت در سیکل استاندارد مراجعه کنیم. صرف بهره برداری از یک تکنولوژی نمی‌تواند دلیل محکمی برای عرضه تخفیفات گمرکی به مصرف‌کنندگان باشد؛ چون امکان دارد انحراف از اهداف بسیار شدید باشد. مثلا خوب است تعرفه واردات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۶ و مصرف پایین ۴لیتر را صفر کنیم و متناسب با کاهش سطح استانداردهای آلودگی و گسترش میزان مصرف سوخت، تعرفه را گسترش دهیم.

برای شما هم جالب است:   آیا هیوندای سوناتا در فیس‌لیفت 2018 چشم‌نوازتر از قبلی است؟

با امید به اینکه خبر “رکاب – آدرس غلط در ماجرای تعرفه هیبریدی‌ها” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات