خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – برای کارایی بهتر روغن‌موتور چه نکاتی را رعایت کنیم؟” که پیشتر بدان میپردازیم.

به نوشته پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل  از دنده۶، روغن موتور نقشی بسیار مهم را در خودرو بازی می‌کند و کارایی نامناسب آن مشکلات و هزینه‌های بالایی را برای راننده به‌همراه دارد.

پایه بیش تر روغن های موتور که به آن‌ها، روغن‌های مینرال یا معدنی گفته می‌شود، نفت خام است که طی فرآیندهای پیچیده به کالا جهت مصرف نهایی در خودروها مبدل می شود. با این وجود روغن موتور در سال‌های واپسین به جز نوع مینرال، به دو نوع نیمه‌سنتتیک و تمام‌سنتتیک نیز تقسیم می‌شود که در حقیقت انواعی از روغن مهندسی‌شده هستند. وظایفی که روغن های روان‌کار در پیشرانه خودرو بر عهده دارند، به طرز خلاصه عبارتند از:

الف- روان‌کاری: به حداقل رساندن اصطکاک و ساییدگی میان قطعات در زمان کارکرد

ب- انتقال حرارت: خارج ساختن حرارت بوجود آمده در موتور و خنک کردن قطعات متحرک

ج- آب‌بندی: با تشکیل لایه‌ای از روغن میان پیستون و سیلندر در موتورهای درون‌سوز به منظور جلوگیری از فرار گازهای متراکم

د- ضربه‌گیری: جذب بخشی از ارتعاشات و ضربات حین انجام اعمال مکانیکی روی قطعات

هـ- انتقال مواد: انتقال ذرات ناشی از سایش قطعات و نیز ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و سوخت

برای کارایی بهتر روغن موتور خودرو چه نکاتی را رعایت کنیم؟

بخش عمده وظایف فوق را مواد افزودنی که به روغن پایه اضافه می شوند، انجام می‌دهند. این مواد در عین حال، رنگ روغن را کمی تیره می کنند، با این وجود از شفافیت آن نمی‌کاهند. برای آن که در بیشتر مواقع وسیله نقلیه ای سرحال داشته باشیم، خوب است موارد پایین را مو به مو اجرا کنیم .

برای شما هم جالب است:   جزئیات تازه از سری 8 بی ام و

۱- رنگ روغن فارغ از همه چیز ملاک مناسبی برای تشخیص کیفیت روغن موتور نیست و تنها مردم کارشناس می توانند تا حدودی با بررسی ظاهری و نهایتا با انجام تست های مربوطه، در باب کیفیت روغن اظهار نظر کنند. مواد افزودنی مورد بهره برداری در روغن موتور، معمولا باعث تیره شدن رنگ آن می شوند. روغن موتورهای مرغوب در اثر جذب براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و دیگر آلاینده ها، تیره‌تر می شوند. با اینحال اختلاف روغن کارکرده و کارنکرده در شفافیت آن‌هاست، به طوری که روغن خوب و حاوی افزودنی های ویژه، شفاف و کمی تیره است. با اینحال روغن کارکرده غیر از تیره بودن، کدر هم می باشد و این کدر (سیاه) شدن رنگ روغن موتور حین کارکرد، نشانه نزول کیفیت روغن نبوده، حتی نشانه عملکرد صحیح روغن در موتور و مصرف تدریجی افزودنی های روغن موتور است و لذا سیاه شدن رنگ روغن موتور نشانه فرا رسیدن لحظه تعویض آن نبوده و تا کیلومتر پیمایش پیش نهاد شده خودروساز و کمپانی تولید کننده روغن موتور، کارایی ضروری را خواهد داشت. از اینرو اگر که رنگ روغن بعد از مدتی کارکرد تغییر نکند، نشانه عدم توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات و با این وجود نامناسب بودن آن است.

۲- نوع روغن موتور مصرفی باید با نوع موتور وسیله نقلیه متناسب باشد. درباره این مثال ضروری است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و پیش نهاد تولید کننده خودرو مد نظر قرار گیرد.

برای شما هم جالب است:   مقایسه‌ای میان هاچ‌بک‌های 40 تا 50 میلیونی بازار

Three- مصرف‌کننده روغن موتور، می بایست از استاندارد سطح کیفی و پیمایش حقیقی روغن موتور شناخت کافی داشته باشد.

Four- بهره برداری از روغن های مظروف تولیدشده به وسیله تولیدکنندگان مشهور که روی بسته‌بندی آن‌ها، مشخصات مربوطه شامل سطح کیفی و کیلومتر کارکرد خوب درج شده است، مطمئن‌تر است.

۵- تنظیم موتور به منظور جلوگیری از وارد شدن فشارهای زیادی روی قطعات آن و از طرف دیگر بررسی موقعیت روغن موتور ضروری است.

۶- اوضاع عملیاتی کارکرد موتور از قبیل مدت لحظه فعالیت، میزان بار وارده، دما، رطوبت و دیگر عوامل محیطی، تاثیر مستقیم بر کارایی و کیفیت روغن موتور دارند.

۷- تعویض به‌موقع فیلترهای هوا و روغن و نیز شست وشوی بدنه موتور، باعث گسترش عمر روغن می گردد.

Eight- کیفیت لاستیک و تنظیم باد آن، از وارد شدن بار زیادی بر موتور کاسته و لحظه تعویض روغن موتور را به تاخیر می اندازد.

۹- راکد ماندن روغن در داخل موتور دلیلی بر حفظ کیفیت آن نیست، حتی باید بعد از چهار تا شش ماه برای روغن های با سطح کیفی پایین و شش تا ۱۲ ماه برای روغن های ساخته شده با سطح کیفی بالا، روغن کارنکرده را تعویض کرد. برای تعیین لحظه دقیق‌تر بایستی به پیش نهاد‌های تولید کننده خودرو، توجه کرد.

۱۰- سطح روغن نشان‌داده‌شده روی میله اندازه‌گیری یا همان گژ واقع در مخزن روغن، پیوسته باید بین دو علامت L و H باشد. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم اگر به خط پائینی یا L نزدیک تر باشد بهتر از این است که به H یا خط بالایی برسد.

۱۱- در صورت کاهش میزان روغن، مقدار اضافه‌شده می بایست از همان نوع فبلی باشد.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - جدول هزینه خودروهای دست دوم ۳۳ میلیونی

۱۲- داشتن گران‌روی یا ویسکوزیته خوب از مشخصه‌های مهم روغن موتور است. استهلاک بیش‌تر، گسترش حرارت قطعات موتور، مصرف سوخت بالاتر و دیر روشن شدن در هوای سرد از معایب عدم انتخاب صحیح روغن متور با گران‌روی خوب است.

۱۳- به منظور حصول اطمینان از کارکرد خوب، بهره برداری از روغن‌های چند درجه‌ای یا مالتی‌گرید که به آن‌ها چهارفصل هم گفته می‌شود خوب است.

۱۴- شرایطی مانند رانندگی با سرعت بالا ویا طولانی مدت، دماهای بالا، نقاط با شیب تند، پیمودن مسافت های بسیار کوتاه، خاموش و روشن کردن متناوب موتور، حرکت در ترافیک های سنگین شهری و درصد بالای گوگرد سوخت (در موتورهای دیزلی) مصرف روغن موتور را گسترش داده، از کیفیت و عمر آن می کاهد.

با امید به اینکه خبر “رکاب – برای کارایی بهتر روغن‌موتور چه نکاتی را رعایت کنیم؟” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد