کد خبر : 31344
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴
20 views بازدید

رکاب – تشدید پشتیبانی تعرفه‌ای دولت از خودرو؟

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – تشدید پشتیبانی تعرفه‌ای دولت از خودرو؟” که پیشتر بدان میپردازیم. به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، از این حیث گسترش تعرفه نیز می‌تواند یکی از مسیرهای محدودیت برای واردات تلقی شود. حال در شرایطی دولت بعد از گذشت چهار سال باز هم به فکر گسترش […]

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – تشدید پشتیبانی تعرفه‌ای دولت از خودرو؟” که پیشتر بدان میپردازیم.

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، از این حیث گسترش تعرفه نیز می‌تواند یکی از مسیرهای محدودیت برای واردات تلقی شود. حال در شرایطی دولت بعد از گذشت چهار سال باز هم به فکر گسترش تعرفه واردات خودرو افتاده که تجربه جهانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی مبین آن دارد که دولت‌ها برای پیشرفت خودروسازی‌های خود به‌صورت پلکانی اقدام به کاهش تعرفه کرده‌اند. از این حیث در شرایطی که تجربه بسیاری از کشورها گوینده آن است که حضور سرمایه‌گذاران خارجی به کاهش پشتیبانی‌های دولتی از این صنعت منجر شده با اینحال در ایران بعد از برجام و حضور خارجی‌ها دولت تصمیم به گسترش تعرفه واردات دارد. این مسئله در حالی است که بحث پیشرفت صنعت خودرو به‌واسطه حضور خودروسازان خارجی و کاهش وابستگی دو خودروساز بزرگ کشور به دولت نیز مطرح است.  به دلیل همزمانی فعالیت صنعت خودرو ایران با کره‌جنوبی به ذهن خطور میکند، تجربه این کشور در زمینه واردات خودرو می‌تواند نمونه مناسبی باشد؛ چراکه این کشور براساس همین سیاست‌ها موفق شد صنعت خودرو خود را پیشرفت دهد.

   سیاست دولت کره در زمینه واردات خودرو
نقش خودروسازی در اقتصاد ملی باعث شده که دولت‌ها به شیوه‌های گوناگون از صنایع خودرو کشورشان پشتیبانی کنند که یکی از این راه‌ها وضع مالیات و تعرفه برای واردات خودرو است. با اینحال در کشور کره چه اتفاقی افتاد؟با این شرایط واردات خودرو به کره‌جنوبی بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۷ به مدت ۲۵ سال ممنوع بود. بعد از اتمام این ممنوعیت آزادسازی واردات به تدریج شروع شد به‌طوری‌که در سال ۱۹۸۶ آزادسازی واردات خودروهای با کاربری ویژه، در سال ۱۹۸۷ آزادسازی خودروهای تجاری و در سال ۱۹۸۸ آزادسازی واردات خودروهای سواری اتفاق افتاد. بالاترین تعرفه واردات خودرو در کره مرتبط به سال ۱۹۸۶ می‌شود که تعرفه واردات خودرو ۶۰ درصد مقرر کرده شده بود. این کشور براساس کاهش پلکانی در سال ۱۹۸۷ تعرفه واردات خودرو سواری را به ۵۰ درصد و در سال ۱۹۸۸ به ۳۰ درصد کاهش داد. در سال ۱۹۸۹ نیز دولت کره تعرفه واردات خودرو به کشورش را ۱۰ درصد دیگر کاهش داد تا در این سال تعرفه ورود خودرو به کره ۲۰ درصد باشد. این کشور با ورود به دهه ۹۰ تعرفه واردات خود را به مدت دو سال بدون تغییر باقی گذاشت و در سال ۱۹۹۲ باز هم با کاهش three درصدی، تعرفه واردات خودرو به ۱۷ درصد رسید. روند کاهش تعرفه تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت؛ به‌طوری که در این سال تعرفه واردات خودرو به ۱۰ درصد رسید. تعرفه واردات خودرو به کره در سال ۲۰۰۳ نیز eight درصد مقرر کرده شد با اینحال دولت این کشور طی سال‌های قبلی در جستجوی قانون های تجارت آزاد، تعرفه برای خودروسازان آمریکایی و اروپایی را شدیدا کاهش داده است.

برای شما هم جالب است:   معرفی فیس‌لیفت چری تیگو 5 به وسیله مدیران خودرو

در حالی تعرفه واردات خودرو به شکل پلکانی و در یک بازه ۱۲ ساله تعدیل شد که تصمیم سازان صنعتی این کشور بعد از برداشتن ممنوعیت واردات خودرو، بحث محدودیت‌ها و معضلات غیرتعرفه‌ای را نیز مدنظر داشتند. به دلیل آنکه معضلات غیرتعرفه‌ای هزینه صادرات خودرو به کره را برای تولیدکنندگان خارجی گسترش می‌داد از این جهت دولت این کشور در بحث واردات خودرو نگاهی جدی به این بخش داشت. در راستای این هدف، دولت کره به وضع مالیات ویژه برای خرید خودروهای خارجی پرداخت تا از این طریق یک مانع دیگر برای فروش خودروهای خارجی در کشورش وجود داشته باشد چرا که وضع این مالیات‌ها تاثیر بسیاری بر هزینه نهایی خودرو داشت. از نمونه این مالیات‌ها می‌توان به مالیات مصرف، مالیات ارزش اضافه و مالیات ثبت اشاره نمود. این مالیات‌ها اغلب براساس میزان حجم موتور خودرو مقرر کرده می‌شد.

  بی‌انگیزگی خودروسازان در رقابت‌پذیری
بررسی سیاست‌های تجاری کره نشان می‌دهد که این کشور سیاست‌های تعرفه‌ای خود را براساس یک برنامه واضح و مدون در راستای پیشرفت صنعت خودرو این کشور دنبال کرده است.با این اوصاف روند بررسی سیاست‌های صنعتی و تجاری کشورمان طی یک دهه قبلی گوینده آن است که هر دولتی برنامه تعرفه‌ای خود را برای واردات خودرو دنبال می‌کرد؛ به‌طوری‌که در انتهای دولت هشتم برای تعرفه پلکانی خودرو برنامه‌ریزی شد و این در شرایطی است که دولت نهم از اجرای آن سرباز زد.

با اینحال در ایران واردات خودرو تا سال ۱۳۸۳ ممنوع بود. در این سال دولت تصمیم می‌گیرد با وضع تعرفه سنگین یعنی ۱۷۰ درصد واردات خودرو به کشور را آزاد کند. در سال‌های بعد نیز تعرفه واردات خودرو به‌صورت سالانه به ۱۵۰، ۱۴۰ و ۱۰۰ درصد کاهش داده می‌شود، به‌طوری‌که در ابتدا دهه ۹۰ شمسی تعرفه به ۹۰ درصد رسید. در سال ۱۳۹۲ به دلیل گسترش بیش از دو برابری نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کرد. از این جهت تعرفه اسمی خودروهای وارداتی با توجه به حجم موتورشان بین ۴۰ تا ۷۵ درصد انتخاب شد. در این سال دولت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع مطرح کرد. در این سال حتی دولت تصمیم گرفت که سالانه ۵ درصد از تعرفه واردات خودرو به کشور را کاهش دهد که این ایده نیز اجرایی نشد. اینکه در اوضاع حال حاضر باز هم بحث گسترش تعرفه مطرح می‌شود به نظر سیاست بازگشت به قبلی (دهه ۸۰) است؛ به نظر صاحبنظران در صورتی که دیدگاه دولت پشتیبانی از صنعت خودرو است این پشتیبانی باید به‌صورت ضابطه‌مند، مشروط به گسترش بازدهی و حاوی بازه زمانی تعیین شده باشد؛ چراکه صنعت خودرو نیز باید طی سال‌های قبلی توان نبردی خود را گسترش می‌داد.

برای شما هم جالب است:   تولید آسفالت خودترمیم با قابلیت شارژ خودروهای برقی

با امید به اینکه خبر “رکاب – تشدید پشتیبانی تعرفه‌ای دولت از خودرو؟” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات