کد خبر : 32970
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
20 views بازدید

رکاب – سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو” که پیشتر بدان میپردازیم. در گفت‌وگو با صاحبنظران بررسی شد سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو رکاب- صنعت خودروی جهان برنامه ریزی شده است در سال ۲۰۳۰ پیشرو بزرگ را تجربه کند، پیشرو که کسب‌و‌کار در این صنعت را نیز با تغییر […]

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو” که پیشتر بدان میپردازیم.

در گفت‌وگو با صاحبنظران بررسی شد

سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو

رکاب- صنعت خودروی جهان برنامه ریزی شده است در سال ۲۰۳۰ پیشرو بزرگ را تجربه کند، پیشرو که کسب‌و‌کار در این صنعت را نیز با تغییر و تحولاتی بنیادی روبه‌رو خواهد نمود. در این اوضاع پرسش اینجاست که سهم خودروسازی ایران از این انقلاب بزرگ و بنیادین چیست؟

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، قبل از جواب به این پرسش، ابتدا باید نگاهی بیندازیم به جزئیات سند ۲۰۳۰ خودروسازی جهان؛ سندی که اتفاقا بخشی از آن شامل «آتی کسب‌و‌کار»، در نشست تخصصی هفته قبلی برنامه ملی آتی‌نگاری علم و تکنولوژی صنعت خودرو، مورد بررسی قرار گرفته است.در این نشست که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، صاحبنظران با عرضه مقاله‌های خود، به بررسی جزئیات نمونه‌های تازه کسب‌و‌کار دنیا و اثر آنها بر خودروسازی جهان در افق ۲۰۳۰ پرداختند.صاحبنظران در نشست موردنظر با اشاره به آتی نمونه‌های کسب‌و‌کار و اثرات آن بر صنعت خودرو، تاکید کردند که در حالت کلی بیننده تغییر نگرش جامعه در باب مسائل مختلف هستیم؛ به‌نحوی‌که هم اینک حساسیت‌ها روی امنیت سرنشینان خودرو و محیط زیست و مواردی از این دست بالا گرفته و به علاوه از طرف دیگر بحث قانون های مالکیت فکری نیز از ارزش خاصی دارا شده است.
به علاوه از طرف دیگر مسائلی مانند پیشرفت بازارهای نوظهور و به علاوه از طرف دیگر هوش مصنوعی نیز از دیگر مسائلی هستند که خودروسازی جهان طی بیش از یک دهه آتی شدیدا متاثر از آنها خواهد شد.
به گفته آنها به علاوه از طرف دیگر تا سال ۲۰۳۰، از هر three خودروی تولیدی در دنیا، یک خودرو به‌صورت اشتراکی ارائه خواهد شد و این یعنی «مالکیت شخصی» به‌تدریج کمرنگ و کارکرد خود را به استفاده اشتراکی از خودروها خواهد داد.با این اوصاف با اینحال رفتار مصرف‌کننده‌ها نیز دچار تغییر شده و سیاست‌های حمل‌و‌نقل ملی کمرنگ و سیاست‌های حمل‌و‌نقل منطقه‌ای جانشین آنها خواهند شد. به علاوه از طرف دیگر خودروهای خودران نیز یکی از اتفاقات ویژه در آتی صنعت خودرو به‌شمار می‌روند؛ به‌نحوی‌که برنامه ریزی شده است در چهار سطح روانه مارکت شوند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۵ درصد از خودروهای موردنظر، به‌صورت بطور کلی خودران و ۵۰ درصد نیز در سطح سه (نیمه خودران) خودران ارائه خواهند شد. ۳۵ درصد باقی‌مانده نیز در دو سطح مختلف دیگر ارائه می‌شوند.
با اینحال مساله دیگری که صاحبنظران در نشست موردنظر به آن اشاره کردند، الکتریکی و هیبریدی شدن خودروها در آتی بود؛ مساله‌ای که پایه آن روز به روز در حال قوی شدن است. به گفته آنها، تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای تمام الکتریکی، هیبریدی و دیزلی- الکتریکی بسیار بالا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند حدود ۱۵ درصد از کل آلودگی حاصل از وسایل نقلیه را کاهش دهد. وانگهی با اینحال «اتصال‌پذیری» نیز نقش مهمی در آتی خودروسازی ایفا خواهد نمود؛ به‌نحوی‌که مثلا اگر یک راننده در خودرو دچار خواب آلودگی شود، به نخستین پارکینگ هدایت خواهد شد و این تبادل دیتا تا ۵ سال آتی بطور کلی اجرایی می‌شود.
موضوع دیگری که صاحبنظران در نشست تخصصی برنامه ملی آتی‌نگاری علم و تکنولوژی صنعت خودرو به آن پرداختند، تاثیر تکنولوژی بر نمایندگی‌های فروش خودروسازان و تغییر فرهنگ خرده‌فروش‌ها و دیجیتالی شدن آنها بود. به گفته آنها، صنعت خودرو جهان با درآمدی بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۶، درمقایسه با سال ۲۰۰۸، حدود ۱۵ درصد از نمایندگی‌های خود را برداشته است. با این اوصاف اکثر کمپانی‌های خودروسازی به‌دنبال تجارت الکترونیک برای فروش بالاتر و تماس بهتر با خریداران هستند.
از این جهت با چند اتفاق جدید مواجه هستیم؛ به‌طوری‌که تحت عنوان خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم، مردم تازه ای وارد کسب‌و‌کار خودرو می‌شوند و به‌دلیل نداشتن هزینه‌های مرتبط به خرید و اجاره مکان، خودروهای دست دوم را با هزینه پایین‌تری ارائه خواهند کرد. صاحبنظران بر این نکته مهم نیز تاکید کردند که بر اساس بررسی‌ها، حدودا هر خریدار ۱/ ۲ بار سر وقت نمایندگی می‌رود؛ با اینحال به‌صورت آنلاین ۲/ ۲ بار و به شکل آفلاین و پرس و جو از دیگر خریداران، ۶/ ۱ مرتبه در مدت شبیه به معلومات کسب می‌کند؛ با این حساب واضح می‌شود که که استفاده آنلاین طرفدار بیشتری دارد.
از همین رو خودروسازان جهانی نیز برای جذب خریداران، خدمات متفاوتی را در زمینه دیجیتالی عرضه کرده‌اند. به نوعی مثال، تویوتا از مدیریت هزینه انرژی برای خودروهایش خبر می‌دهد وBMW نیز سیستم عیب یاب اتوماتیک روی تولیدات خود نصب کرده است که در صورت بروز سخت، نمایندگی‌های این کمپانی را در جریان می‌گذارد. به علاوه از طرف دیگر فولکس واگن نیز معلومات ترافیکی و نزدیک‌ترین رستوران را به خریداران خود عرضه می‌کند.
با اینحال مساله بسیار مهم دیگری که در نشست هفته قبلی به آن اشاره شد، تلاش بر فروش مستقیم و بی‌واسطه بود. به اذعان صاحبنظران حاضر در نشست، هم اینک خودروهای اشتراکی بیش از قبل مورد استقبال خریداران قرار گرفته و برآورد میشود با ورود بازیگران تازه ای مانند بیمه و لیزینگ، پدیده خودروهای اشتراکی تا سال ۲۰۳۰ بسیار تقویت شود. معنای ساده خودروهای اشتراکی این است که خریداران عملا با چیزی به اسم مالکیت فردی خودرو مواجه نبوده و خودروها به نحوی در مقاطع زمانی مختلف بین آنها دست به دست می‌شود. به‌عبارت بهتر، یک خریدار به جای اینکه وسیله نقلیه ای را تهیه و سال‌ها از آن بهره ببرد، طعم رانندگی با انواع خودروها را خواهد چشید، بی‌آنکه صاحب آنها باشد.
با اینحال خدمات‌های مکان محور به نوعی یکی از اجزای اصلی شهر هوشمند نیز از دیگر مواردی بود که صاحبنظران از آن به نوعی مولفه‌ای اثرگذار بر صنعت خودرو جهان طی سال‌های پیش رو یاد کردند.
به گفته آنها، اوضاع به گونه ای است که برآورد میشود طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۰ میلیون دلار سود از ناحیه سیستم‌های موردنظر، کسب شود. این سیستم‌ها که در حقیقت نوعی شبکه درهم تنیده شامل امداد، اورژانس، ناوبری، گردشگری، تاکسی، لجستیک و… را دربرمی‌گیرند، نقش بسیار مهمی در تشکیل شهرهای هوشمند آتی و خدمت‌رسانی به خودروها و سرنشینان شان خواهند داشت. هم اینک به‌ازای هر نفر در کشورهای در حال پیشرفت، یک ابزار و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا نیز به ازای هر نفر ۵/ ۲ ابزار ارتباطی گنجانده شده است. این در شرایطی است که در ایران، نقشه‌های عرضه شده از کمپانی‌های خارجی مانند google به نحوی ناکارآمد از آب در می‌آید؛ از آنجاییکه در کشور ما ساختار آدرس‌دهی دارای اختلاف است. به علاوه از طرف دیگر دسترسی به معلومات محلی نیز برای کمپانی‌های موردنظر چندان ممکن نیست.

برای شما هم جالب است:   طراح بوگاتی ویرون به ب ام و پیوست؛ نقل و انتقالات مهندسان اروپایی در لیگ خودروسازان

سهم ایران از سند ۲۰۳۰ خودرو
با اینحال سند ۲۰۳۰ در حالی تحولاتی عظیم را برای صنعت خودرو جهان پیش‌بینی می‌کند که به باور صاحبنظران داخلی، خودروسازی ایران نیز می‌تواند با عبور از مسیری میانبر، خود را به اهداف این سند نزدیک کند. نکته مهمی که صاحبنظران بر آن تاکید می‌کنند این است که صنعت خودرو کشور می‌تواند به‌واسطه مشارکت با کمپانی‌های مشهور دنیا، آتی خود را در ۱۲‌سال آتی رقم بزند.
آن طور که حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو کشور عنوان می‌کند: در سند ۲۰۳۰ خودرو بر تغییر کسب‌و‌کارها به‌واسطه چهار محور «خودروهای برقی و هیبریدی»، «خودروهای خودران»، «نفوذ دیجیتال» و «شیوه‌های متنوع در سفرهای شهری و بین شهری» تاکید شده است و خودروسازی ایران نیز برای داشتن سهمی از بازارهای آتی، باید خود را با این تفاوت هماهنگ کند. وی با تاکید بر لزوم مشارکت مشترک با خودروسازان صاحب تکنولوژی‌های تازه از نمونه خودروهای برقی می‌افزاید: با این وجود هم اینک اقداماتی برای تولید پلت‌فرم‌های مخصوص در حال انجام است، ولی باید گفت اگر خودروسازان داخلی مستقیم وارد موضوع شوند و از همان ابتدا سر وقت پلت‌فرم‌های تازه (غیرفسیلی‌ها) بروند، قادر اند جزو پیشروها در این زمینه باشند. این کارشناس ادامه می‌دهد: در جهان آتی خودروسازی واضح شده که چیزی به اسم سوخت فسیلی دیگر معنا ندارد و از همین رو کمپانی‌ها به سوی تولید و پیشرفت پلت‌فرم‌های برقی و هیبریدی رفته‌اند و ما نیز می‌توانیم از مسیری میانبر به آنها نزدیک شویم.
کریمی بیان می کند: اگر بتوانیم از همین اکنون دانش فنی پلت‌فرم‌های هیبریدی و برقی را کسب کنیم، خیلی بهتر از این است که سر وقت پلت‌فرم‌های فسیلی برویم؛ از آنجاییکه ممکن است نتوان از این نمونه پلت‌فرم‌ها (پایه فسیلی‌ها) برای تولید تولیدات برقی و هیبریدی استفاده کرد. وی با اینحال در باب مکان ایران در دیگر بخش‌های سند ۲۰۳۰، به پدیده خودروهای اشتراکی اشاره و تاکید می‌کند: این مسئله زمانی در ایران ارزش پیدا خواهد نمود که خودرو با هزینه ای پایین ارائه شود و بجای آن، هزینه‌های نگهداری مانند پارکینگ و به علاوه از طرف دیگر مالیات‌های دریافتی گسترش یابد. به گفته کریمی، اگر چنین شرایطی پیش بیاید، آن گاه خودروسازان داخلی قادر اند تولیداتی ویژه را به نوعی «خودروهای اشتراکی» تولید و بی‌آنکه آنها را بفروشند، در دست خریداران قرار دهند تا به‌صورت «اشتراکی» مورد بهره برداری قرار گیرد.

برای شما هم جالب است:   رکاب - چهار سوی رنو در ایران

با امید به اینکه خبر “رکاب – سهم ایران از کسب‌و‌کار آتی صنعت خودرو” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات