کد خبر : 28130
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰:۰۴
27 views بازدید

رکاب – برنامه بلندمدت رنو در ایران

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – برنامه بلندمدت رنو در ایران” که پیشتر بدان میپردازیم. به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، ازآنجاکه پیمان رنو اوضاع ویژه خود را داشته و به‌نوعی حکم حضور مستقل این خودروساز را در ایران دارد، چند پرسش و ابهام در باب فعالیت تازه این کمپانی در […]

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – برنامه بلندمدت رنو در ایران” که پیشتر بدان میپردازیم.

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، ازآنجاکه پیمان رنو اوضاع ویژه خود را داشته و به‌نوعی حکم حضور مستقل این خودروساز را در ایران دارد، چند پرسش و ابهام در باب فعالیت تازه این کمپانی در کشور بوجود آمده و عده ای از این موارد حتی نگرانی‌هایی را مبنی‌بر درست اجرا نشدن پیمان موردنظر پدید آورده است.
برنامه بلندمدت رنو در ایران
«دخالت‌های ممکن دولت در پیمان رنو»، «دلیل حضور مستقل رنو در ایران»، «محدوده هزینه ای خودروهای تازه رنو»، «رقابت با پژو» و به علاوه از طرف دیگر «نقش سیاست‌های دولت آمریکا در سرنوشت پیمان رنو»، از نمونه پرسش‌ها و مساله‌هایی به‌شمار می‌روند که خودروساز فرانسوی برای فعالیت در ایران با آنها روبه‌روست. از همین رو در گفت‌و‌گویی کوتاه با پاسکال فلتن مدیر منطقه‌ای رنو در ایران، انجام داده و ابهامات و پرسش‌های موردنظر را با وی به اشتراک قرار داده شده است. فلتن در این گفت‌و‌گو جواب‌هایی کلی داده و چندان وارد جزئیات نشده است، ولی باید گفت می‌توان از اظهاراتش این طور نتیجه گرفت که رنویی‌ها برنامه‌ای گسترده برای مارکت ایران مقرر کرده و قصد دارند ضمن رقابت در آن، تولیداتی در رده‌های هزینه ای مختلف تولید و در دست خریداران ایرانی قرار دهند.

با اینحال در بین پرسش‌ها و ابهامات مطرح شده، مساله دخالت‌های ممکن دولت در مسیر اجرایی پیمان رنو، نگرانی‌هایی را مبنی‌بر پیاده نشدن سیاست‌ها و فرهنگ جهانی خودروساز فرانسوی در ایران، به وجود آورده است. این نگرانی‌ها از این جهت است که بیم آن می‌رود با استناد به سهم ایدرو در پیمان رنو، اجرای آن در مسیری نامناسب پیش برود. به‌عبارت بهتر، چون برنامه ریزی شده است رنو به نوعی رقیب خودروسازان داخلی در ایران فعالیت کند و ایدرو یکی از سهامداران آنها است، این نگرانی می باشد که در صورت اوج‌گیری خودروساز فرانسوی، ترمز آن از جانب دولت کشیده شود.

صاحبنظران بر این باورند که اگر رنو بتواند این مسئله را کنترل کرده و استقلال خود را در اوضاع مختلف حفظ کند، می‌تواند به نوعی یک قطب تازه در خودروسازی و مارکت ایران مطرح و سهم قابل‌توجهی از تقاضا را به‌دست بیاورد. با این وجود مطمئنا رنویی‌ها کار سختی در این مسیر خواهند داشت، چه آنکه خودروسازان داخلی به‌نوعی حکم فرزندان ارشد ایدرو را دارند و بسیار ممکن نیست این سازمان اجازه دهد برندی خارجی (حتی رنو به نوعی شریکش) در مسیر تولیدی آنها اخلال ایجاد کند.

با اینحال پرسش مهم دیگری که پیرامون رنو مطرح می‌شود، دلیل حضور مستقل این کمپانی در ایران است. همان شکلی که که پاسکال فلتن مدیر منطقه‌ای رنو در ایران نیز مطرح نموده، این کمپانی می‌خواهد کل زنجیره تولید، فروش و خدمات بعد از فروش تولیدات جدیدیش را در کشور خود به‌دست گیرد. در حقیقت مدلی که رنو برای دور تازه فعالیت‌های خود در ایران لحاظ کرده، «حضور مستقل» است؛ به‌نحوی‌که این کمپانی تصمیم گرفته است بدون هم کاری با خودروسازان داخلی و با مدیریت خود، در صنعت خودرو کشور حضور یابد. این خودروساز فرانسوی عملا کسب و کاری مستقل را در خودروسازی کشور به راه خواهد انداخت تا الگوی جهانی خود را در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه نیز پیاده کرده باشد.الگوی جهانی رنو با اینحال در حقیقت سرمایه‌گذاری مستقیم این خودروساز در بازارهای نوظهور است؛ به‌نحوی‌که رنویی‌ها به شیوه‌های مختلف از نمونه خرید کارخانه‌های ورشکسته خودروسازی یا حتی احداث سایت‌های تازه در عده ای کشورها، فعالیت خود را به‌صورت مستقل پیش می‌برند.اکنون رنو می‌خواهد به‌واسطه قراردادی که با سازمان گسترش منعقد کرده و با تکیه بر استقلال مدیریتی، تجربه‌های موفق خود در کشورهایی مانند ترکیه، برزیل و رومانی را در ایران نیز تکرار کند.

برای شما هم جالب است:   پرسش‌هایی درباره پژو 2008 ایران‌خودرو

با اینحال از استقلال رنو که بگذریم، مساله دیگر به محدوده هزینه ای تولیدات تازه این کمپانی در ایران مرتبط می‌شود. آن طور که رنویی‌ها مطرح کرده‌اند، این کمپانی تصمیم گرفته است در محدوده‌های هزینه ای مختلف، تولیداتی را به مارکت ایران ارائه کند. با این شرایط، تا به امروز تولید و ارائه سه کالا رنو شامل سیمبول، داستر و کوئید به ایران حدودا قطعی شده و در این بین، کوئید می‌تواند برگ برنده خودروساز فرانسوی در مارکت خودرو کشور باشد. این کالا به نظر میرسد با هزینه ای پایین ۴۰ میلیون تومان روانه مارکت ایران خواهد شد و رنو امیدوار است بتواند آن را با هم کاری یکی از دو خودروساز بزرگ کشور به تولید برساند. در باب داستر و سیمبول نیز مسوولان رنو مطرح نموده‌اند که نمونه‌های تازه این دو خودرو را در ایران به‌صورت مخصوص تولید و ارائه خواهند کرد. به‌عبارت بهتر، سیمبول و داستر تولیدی در ایران، در هیچ سایت دیگر رنو تولید نخواهند شد و از اینرو می‌توان روی صادرات آنها به بازارهای جهانی رنو امیدوار بود.

با استناد به اینکه رنویی‌ها قصد حضور مستقل در ایران را دارند، نحوه هزینه‌گذاری تولیدات شان، یک مهم بنیادی برای تضمین موفقیت آنها در مارکت خودرو کشور به‌شمار می‌رود و طبعا اگر قادر باشند تولیداتی با کیفیت و در عین حال حاوی هزینه خوب را ارائه کنند، سهم قابل‌توجهی از مارکت را تصاحب خواهند کرد. این مسئله با اینحال در ماجرای رقابت آنها با پژو نیز شدیدا اثرگذار است، چه آنکه در مارکت خودرو ایران نیز مانند دیگر بازارها، هزینه و کیفیت تولیدات، مولفه‌های اصلی در جذب تقاضا به‌شمار می‌روند. از اینرو رنو این مهلت را دارد تا با معرفی تولیداتی تا جاییکه شرایط اجازه میدهد با کیفیت و حاوی هزینه پایین، نبردی نزدیک را با هموطنش پژو در پیش بگیرد. هم اینک پژو اصلی‌ترین بازیگر مارکت خودرو ایران محسوب میشود و با استناد به قراردادی که با ایران خودرو منعقد کرده، تصمیم گرفته است بازهم خود را در این سطح نگه دارد و سهمی بزرگ از مارکت خودرو ایران را در اختیار داشته باشد. ولی باید گفت رنو که سودای تولید نیم میلیون ابزاری در ایران را در سر می‌پروراند نیز در جستجوی رقابت نزدیک با پژو و حتی جا گذاشتن هموطنش است.در این اوضاع باید منتظر ماند و دید طی سال‌های آتی، کدام‌یک از این دو خودروساز فرانسوی قادر اند نقش اول را در خودروسازی و مارکت ایران ایفا کنند.

با اینحال ابهام مهمی که در طول چند وقت واپسین دامان قراردادهای خارجی خودروسازی ایران از نمونه رنو را گرفته، مواضع ضد برجامی و تند دولت ایالات‌متحده آمریکا است. دونالد ترامپ مدتی قبل با حمله به برجام، مهلتی نسبتا کوتاه را برای تحقیق و مطالعه مجددا این سند بین‌المللی در نشست آمریکا تعیین کرد تا نگرانی‌هایی مبنی‌بر خروج این کشور از توافق هسته‌ای و برجام ایجاد شود. با این وجود ترامپ با واکنش‌هایی منفی درباره این مثال روبه‌رو و اتحادیه اروپا خود را پایبند به برجام مطرح کرد، با اینحال به هر حال نمی‌توان از اثرات منفی خروج ممکن آمریکا از برجام، بر قراردادهای خارجی خودروسازی ایران غافل شد. در این اوضاع با اینحال رنویی‌ها به نظر میرسد رفتاری دوپهلو را در پیش گرفته‌اند، به نحوی که از یکسو بر اجرای پیمان و فعالیت در ایران صحبت به میان می‌آورند و  وانگهی صحبت از پایبندی به قانون های بین‌المللی می‌کنند. در حقیقت رنو با اینکه به جد قصد ماندن در ایران و گسترش فعالیت خود را دارد، ولی باید گفت مسوولان این کمپانی بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که قانون های بین‌المللی را مراعات خواهند کرد. با این حساب، احتمال اینکه رنو در صورت تحت فشار قرار گرفتن از جانب آمریکایی‌ها، تغییر و تحولاتی را در مسیر اجرایی پیمان خود با ایدرو ایجاد کند، منتفی نیست. این با این وجود در حالی است که در کل هنوز به‌نظر نمی‌رسد سخت ویژه ای بر سر راه فعالیت رنو در ایران وجود داشته باشد.

برای شما هم جالب است:   چرا وعده‌های هزینه ای برای خودروهای خارجی تازه در مارکت ایران محقق نشد؟

 

مدیر منطقه‌ای رنو:
از رقابت در ایران استقبال می‌کنیم
مریم رضایی /  خبرنگار اعزامی به پاریس

   با اینکه دولت ایران سهم اندکی در دو کمپانی ساپیا و ایران‌خودرو دارد، با اینحال در این دو کمپانی تصمیم‌گیر اصلی شمرده می‌شود؛ به‌طوری‌که عضو های هیات‌مدیره و حتی رئیس این کمپانی‌ها به‌نوعی منصوب دولت هستند. حال در پیمان رنو با سازمان گسترش نیز با این وجود سهم دولت اندک است، با اینحال بیم آن می‌رود که روند فعالیت دولت در دو کمپانی ایران خودرو و سایپا در شراکت با رنو تکرار شود؛ از اینرو این پرسش مطرح است که آیا شما در شراکتتان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نگرانی بابت دخالت دولت در برنامه‌هایتان ندارید؟

رنو شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران است. این یعنی در طول ۱۴ سال فعالیت بی‌وقفه ما در ایران، پیوسته روابط مثبتی با وزارت صنعت داشته‌ایم. مضاف بر اینکه، استراتژی جهانی کمپانی رنو با اوضاع دولت ایران همخوانی دارد. به نوعی مثال، می‌توانم به بومی‌سازی، انتقال تکنولوژی و … اشاره کنم. ما باور داریم در آتی تفاهم و تعهدات دوجانبه را ادامه خواهیم داد. همچنین، گروه رنو تجربه هم کاری دولتی با خود دولت فرانسه را هم دارد.

   ۱۲ سال پیش حضور رنو در ایران در شکل پیمان x90 یا پلت‌فرم مشترک شکل گرفت،‌ دارای چنین مفهومی که خودروسازهای داخلی با مشارکت و نظارت رنو بر پلت‌فرم این کمپانی به تولید تولیداتی تا به امروز پرداخته‌اند. از این حیث این پرسش هم‌اکنون مطرح است که رنو با استناد به حضور قبلی خود در ایران چرا این دفعه دارای اختلاف از قبل در ایران حضور یافته و تصمیم گرفته است که مستقل از خودروسازان کشورمان به تولید کالا پرداخت کند؟

برای ما، مستقل بودن یعنی اینکه می‌خواهیم هدایت کل زنجیره ارزش را در اختیار داشته باشیم. رنو می‌خواهد در کل زنجیره ارزش در ایران حضور داشته باشد، چون این دلیل می‌شود کلیه استانداردهای رنو را از لحاظ کیفیت و جلب رضایت خریدار اجرایی کنیم. این به آن معنا نیست که ما از آزمایشات قبلی در ایران ناراضی هستیم، حتی می‌خواهیم کارهای بیشتری انجام دهیم. همان‌طور که در برنامه میان‌مدت گروه رنو به وسیله کارلوس گوسن، رئیس رنو شرح داده شد، کمپانی ما طرحی بلندمدت برای حضور در ایران دارد و مطمئنا به‌دنبال پیشرفت کسب‌وکارمان هستیم. پیمان تازه قدمی محکم در راستای این سیاست است.

برای شما هم جالب است:   بهترین دیزاین‌های صنعت خودرو در سال 2017

   به هزینه تولیدات عرضه شده از جانب رنو در ایران می‌پردازیم. بسیاری از خریداران ایرانی توقع داشتند که بعد از توافق هسته‌ای و باطل تحریم‌ها تولیداتی با هزینه و کیفیت خوب به مارکت ارائه شود حال آنکه خودروهای پسابرجامی که تا اینجای کار به مارکت ارائه شده‌اند، هزینه ای بالای ۵۰ میلیون تومان دارند. پرسش اینجاست که رنو چه برنامه‌ای برای مارکت ایران دارد و اینکه می‌تواند پاسخگوی تقاضای خریداران در عرصه ارائه تولیداتی در رنج هزینه ای پایین باشد؟ رنو تصمیم گرفته است انواع تولیدات را برای برطرف کردن نیازهای خریداران مختلف در ایران عرضه کند؛ از خودروهای نسبتا ارزان گرفته تا خودروهای لوکس. هدف ما این است که در هر بخش کالایی داشته باشیم تا به نیازهای خریداران مختلف جواب دهیم.

   با استناد به میزان واردات تولیدات رنو در ایران که هم‌اکنون مقام اول را در مارکت وارداتی‌ها کسب کرده و به علاوه از طرف دیگر عرضه برنامه تولید ۵۰۰ هزار ابزاری خودرو از جانب این کمپانی این پرسش مطرح می‌شود که آیا شما در پی این هستید که جانشین رقیب خود یعنی پژو، در ایران شوید؟ما سعی می‌کنیم یک برنده در ایران باشیم، نه یک جانشین. کاری که در این راستا می‌توانیم انجام دهیم این است که کیفیت بهتر و هزینه بهتر عرضه کنیم. بالاخره این خریدار است که تصمیم می‌گیرد. ما از رقابت در کل دنیا، از نمونه در ایران استقبال می‌کنیم، چون باور داریم به افزایش ما یاری مینماید و بالاخره خریدار برنده نهایی این آزمون خواهد بود.

   اظهارات ضدبرجامی دونالد ترامپ مدیرعامل‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا بسیاری از خودروسازان خارجی حاضر در ایران را به واکنش واداشت. یکی از کسانی که سریعا درباره این مثال اظهارنظر کرد کارلوس گوسن رئیس رنو – نیسان بود که بر پایبندی این کمپانی به سیاست‌های جهانی در باب ایران تاکید کرد. حال این پرسش مطرح است که تاثیر سیاست‌های آمریکا بر قراردادهای دوجانبه با ایران چه خواهد بود؟ و اینکه آیا امکان دارد این سیاست‌ها بالاخره به خروج رنو از ایران منجر شوند؟رنو یکدفعه و طی ۱۴ سال فعالیت بی‌وقفه‌ای که در اوضاع سخت اقتصادی در ایران داشت، تعهدات خود را به حضور بلندمدت ثابت کرده است. استراتژی رنو این است که فارغ از مسائل سیاسی، هر کجا تقاضای خریدار وجود داشت به انجام کسب‌وکار پرداخت کند، تولید مسوولانه داشته باشد و خودروهایی با بهترین کیفیت به خریدار عرضه کند. در ضمن، ما همزمان با ادامه فعالیت‌هایمان، به کلیه قانون های بین‌المللی هم احترام می‌گذاریم.

با امید به اینکه خبر “رکاب – برنامه بلندمدت رنو در ایران” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات