کد خبر : 27587
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰:۴۲
1 views بازدید

رکاب – وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور” که پیشتر بدان میپردازیم. وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور رکاب- با سرد شدن تدریجی هوا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باز هم با «پدیده وارونگی» و گسترش آلودگی مواجه خواهیم شد و این در شرایطی است که مدت زیادی نمیگذرد […]

خبری از خبرگزاریهای مرتبط با خودرو برای شما انتخاب کرده ایم تحت عنوان “رکاب – وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور” که پیشتر بدان میپردازیم.

وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور

رکاب- با سرد شدن تدریجی هوا طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو باز هم با «پدیده وارونگی» و گسترش آلودگی مواجه خواهیم شد و این در شرایطی است که مدت زیادی نمیگذرد که شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و پر‌مصرف بازهم از سر گرفته شد.

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، بر اساس مصوبه دولت، مقرر شده بود خودروسازان داخلی به ازای تولید تولیدات پرمصرف و آلاینده، یک خودرو فرسوده اسقاط کنند تا از این راه به کاهش آلایندگی و با این وجود صرفه جویی در مصرف سوخت کمک شود. با این وجود پلیس راهور در شهریور امسال اقدام به توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف و آلاینده کرد، ولی باید گفت چندی بعد دولت مصوبه موردنظر را باطل و مدت زیادی نمیگذرد که نیز شماره‌گذاری این خودروها از سر گرفته شد. این عمل در شرایطی انجام شد که کلان‌شهرهای کشور از آلودگی شدید هوا رنج می‌برند به‌خصوص در ماه‌های سرد سال و با استفاده از «پدیده وارونگی»، بسیاری از شهروندان گرفتار مشکلات تنفسی شده و حتی عده ای نیز جان خود را از دست می‌دهند. طبعا در کشوری با این حجم از خودروهای قدیمی و پرمصرف و آلاینده، تدوین و اجرای قوانینی در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، ضروری است، ولی باید گفت در بیشتر مواقع، این قبیل قانون های به نفع خودروسازان داخلی باطل یا تعلیق می‌شوند.

برای شما هم جالب است:   محاسبه رضایت مردم از خودروها در سال ۹۵، پخش شد

با این وجود مصوبه واپسین دولت (اسقاط خودروهای فرسوده به ازای تولید تولیدات پرمصرف)، دامان چند نمونه خودرو مرتبط به بخش خصوصی را گرفت، ولی باید گفت اجرای آن می‌موفق شد آغازی باشد برای حذف پرتیراژهای پرمصرف و آلاینده. در این اوضاع، اثرات منفی باطل مصوبه موردنظر، خود را در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو بیشتر نشان خواهد داد، مضاف بر اینکه اینکه خودروهای پرمصرف و آلاینده بازهم بدون مانع ویژه ای به تولید خواهند رسید.

نکته دیگر اینجاست که هم اینک خودروهای فرسوده سهم بسیار فراوانی در تیره شدن آسمان کشور دارند؛ از اینرو اگر مصوبه موردنظر اجرا می‌شد، بیننده اسقاط هرچه بیشتر آنها نیز بودیمدر حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا به سوی حذف خودروهای پرمصرف رفته و حتی در حال جایگزینی تولیدات بنزینی و دیزلی با نمونه‌های برقی و هیبریدی هستند. این کشورها برای آنکه شهروندان را به کنار گذاشتن خودروهای سوخت فسیلی به‌خصوص آلاینده‌ها و پرمصرف‌ها ترغیب کنند، سیاست‌های تشویقی و تنبیهی ضروری را در نظر می‌گیرند تا انگیزه بهره برداری از این تولیدات، پایین بیاید. ولی باید گفت در ایران نه فقط چنین سیاست‌هایی عملا مقرر کرده نشده، حتی قانون های و مصوبات مربوطه نیز به نفع خودروهای قدیمی و پرمصرف و آلاینده باطل می‌شوند. به‌عبارت بهتر، هرچه در دنیا قانون های به سوی کاهش آلایندگی و ارائه خودروهای پاک در حرکت است، در ایران با اقداماتی وارونه و در راستای جولان تولیدات پرمصرف و آلاینده مواجه هستیم.

با امید به اینکه خبر “رکاب – وارونگی قانون های آلایندگی خودرو در کشور” مورد بهره برداری شما علاقه مندان به خودروهای داخلی قرار گرفته است.

منبع

برای شما هم جالب است:   رکاب - روی پنهان حضور خارجی‌ها با اظهارات ضدبرجامی
به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات