به گزاری اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال

چند وقتی بود که خبر می‌رسید سایپا نیت ساخت ورژنٔ هاچ‌بک ساینا را دارد که در اصل ورژنٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا هاچ‌بک شمرده می‌شود. در همین رابطه عکس هایی هم از نمونه‌های در حال تولید ساینا هاچ‌بک در محیط مجازی پخش شد که با این وجود هنوز کامل نبودند و دیزاین کلی خودرو را نمی‌شد تشخیص داد؛ با اینحال در واپسین روزهای سال ۹۵ در صبح روز دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۵ سایپا طی مراسمی با حضور مدیرعامل مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سایپا و دیگر مدیران رسماً از ورژنٔ هاچ‌بک ساینا پرده گشود که برخلاف تصورات قبلی خصوصیت‌های با مزه ای دارد.

مطمئناً میدانید که امروزه در مارکت خودروی جهان، خودروهای کراس‌اوور بسیار پرطرفدار شده‌اند و پیوسته بر فروش آن‌ها اضافه می‌شود. به این دلیل اکثر خودروسازان دنیا کراس‌اوورهایی را به سبد تولیدات خود اضافه کرده و پیوسته در حال گسترش آن‌ها هستند. وانگهی از سمت دیگر این ایام مارکت کراس‌اوورنماها یا شبه کراس‌اوورها هم بسیار داغ است. این دسته از خودروها، هاچ‌بک‌های معمولی هستند که با اضافه کردن قطعاتی مانند ریل‌های روی سقف و پلاستیک‌های روی بدنه بهمراه گسترش چند سانتیمتری ارتفاع، ظاهری شبیه به به کراس‌اوورها پیدا می‌کنند. این خودروها همراه با کراس‌اوورها در کشور ما هم بسیار پرطرفدار شده‌اند که این امر را می‌توان از فروش بالای خودروهایی چون رنو ساندرو استپ‌وی یا دانگ‌فنگ H30 کراس فهمید. بدین جهت، سایپا هم تصمیم گرفته است ورژنٔ هاچ‌بک ساینا را به وسیله نقلیه ای شبه کراس‌اوور مبدل کند. حال در این نوشته به بررسی کامل این خودروی تازه ایرانی می‌پردازیم.

saipa-quick-3

پیش از هرچیز ضروری است بگوییم با استناد به رسم خودروسازان وطنی که با اعمال یک فیس‌لیفت ساده در تولیدات خود و تغییر چراغ‌ها و سپرها اسم آن‌را هم عوض می‌کنند، سایپا هم برای ورژنٔ کراس هاچ‌بک ساینا اسم تازه کوییک را انتخاب کرده در شرایطی که کُد داخلی آن ۲۱۲ است؛ بااین‌حال در چنین موقعیتی این اسم به کلمهٔ انگلیسی Quick به معنای سریع و تند مشابهت دارد با اینحال سایپا بیان می کند این یک اسم ایرانی است و برای آن موضوعات متفاوتی ذکر کرده است که عبارت‌اند از، اول اینکه طایفه‌ای از ایل‌های کُرد که در منطقهٔ ژاورود ساکن‌اند کوییک اسم دارند، دوم اینکه کوییک اسم یکی از روستاهای شهرستان جاسک از استان هرمزگان است، سوم اینکه در شهرستان کامیاران از استان کردستان نیز روستایی با اسم کوییک می باشد، چهارم اینکه کوییک اسم تپه‌ای باستانی در دست به هزارهٔ چهارم میلادی است که در شهرستان جوانرود در استان کرمانشاه واقع است و… . بااین‌حال گفته می‌شود که به خاطر اینکه کلمۀ کوییک هم به لحاظ آوایی و هم نوشتاری خوش‌ترکیب و خوش‌صدا است و به علاوه از طرف دیگر با کلمهٔ لاتین Quick هم مشابهت دارد، سایپا این اسم ‌را برای کالا جدیدش انتخاب است.

برای شما هم جالب است:   بنتلی فلايين اسپر ديزاين، با تولید محدود به ۱۰۰ ابزار

saipa-quick-20

با اینحال از اسم که بگذریم به خود ماشین می‌رسیم. همان‌طور که گفته شد کوییک در اصل ساینا هاچ‌بک یا همان ورژنٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا ۲ است که با این وجود ظاهری کراس مانند یافته است. در هزینه جلویی خودرو حدوداً بیننده همان نمای ساینا هستیم به‌طوری‌که چراغ‌ها همان چراغ‌های ساینا هستند که تنها درون آن‌ها مانند ساندرو استپ‌وی، تریم دودی کار شده است؛ با اینحال جلوپنجره تغییر کرده و فرمی زیباتر یافته است در شرایطی که در میانهٔ آن نیز یک خط کرومی دیزاین شده است. به علاوه از طرف دیگر سپر جلو نیز بطور کلیً تغییر کرده و از آن فرم زشت و ناپختهٔ ساینا خبری نیست. بدین ترتیب یک ورودی هوای بزرگ در میانهٔ سپر دیزاین شده و پروژکتورها هم در عمق سپر قرار گرفته‌اند؛ با اینحال همراه با پروژکتورها، چراغ‌های روشنایی در روز نصب شده‌اند که بطور کلیً ناهماهنگ بوده و مثل قطعه‌ای اضافه به چشم می آیند. مثل تمامی کراس‌اوورنماها، پایین سپر جلوی کوییک هم محافظی نقره‌ای‌رنگ جای گرفته شده است.

saipa-quick-2

در نمای جانبی هم باز شبیه به کراس هاچ‌بک‌ها و با استناد به رویه و مُد جهانی، پوشش‌های پلاستیکی به اطراف گلگیرها اضافه شده (بچه گلگیر)، رکاب‌ها به رنگ مشکی درآمده‌اند و ریل‌هایی هم روی سقف قرار گرفته است. به علاوه از طرف دیگر در این بخش رینگ‌ها هم تغییر کرده و فرمی بسیار زیباتر از ساینا یافته‌اند که با این وجود امیدواریم در نمونه‌های تولیدی هم باقی بمانند! در چنین شرایطی ست که که دستگیرهٔ درها نیز به نمونه‌های موسوم به راحت‌بازشو تغییر یافته‌اند. بدین ترتیب در این بخش جانبی غیرازاین موارد تغییر دیگری درمقایسه با ساینا سدان یا تیبا هاچ‌بک قابل مشاهده نیست با اینحال در کوییک بیننده رشدی جزئی در ابعاد هستیم که در جدول پایین ملاحظه می‌کنید.

saipa-quick-14

حال به نمای عقبی می‌رسیم که بیشترین تفاوت در آنجا بوجود آمده است. در این بخش برخلاف تیبا ۲، جا پلاک از روی سپر به روی درِ صندوق بار انتقال یافته و فرم چراغ‌ها هم تغییر یافته است به‌گونه‌ای که غیر از تغییر قسمت اصلی چراغ‌ها، قطعه‌ای هم روی درِ صندوق اضافه شده است. با این وجود به جهت جلوگیری از تغییر قالب‌ قسمت گلگیرهای جانبی، بخشی از چراغ‌های عقب که روی گلگیرها کشیده شده‌اند درمقایسه با تیبا هاچ‌بک بدون تغییر باقیمانده‌اند با اینحال در آن‌ها نئون بکار رفته که باعث ایجاد نمایی زیباتر شده است. مثل جلو، در پایین سپر عقب هم محافظ نقره‌ای بکار رفته در شرایطی که روی سپر نیز پوشش پلاستیکی قرار گرفته و پروژکتور تکی عقب تیبا ۲ هم کارکرد خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده است. به علاوه از طرف دیگر در اینجا هم مانند ساینا اسم خودرو به‌صورت فارسی روی درِ صندوق چسبنده شده است. بااین‌حال نمای عقبی کوییک بهتر از تیبا ۲ از آب درآمده و به ذهن خطور میکند تا حدودی از نمای عقبی ب‌ام‌و X1 نسل قبل الهام گرفته باشد. در کل در چنین موقعیتی در دیزاین کوییک هنوز هم ناهماهنگی دیده می شود با اینحال برای کمپانی چون سایپا قابل‌قبول بوده و پیشرفت مناسبی درمقایسه با ساینا و همین‌طور تیبا ۲ داشته است.

برای شما هم جالب است:   موتوجی‌پی 2017: اقتدار یاماها در صحرا

saipa-quick-1

saipa-quick-4

مقایسهٔ ابعاد خانوادهٔ تولیدات X200 سایپا

 تیباسایناتیبا ۲کوییک
طول۴٫۱۰ متر۴٫۲۱ متر۳٫۹۲ متر۴٫۰۰ متر
عرض۱٫۶۴ متر۱٫۶۶ متر۱٫۶۴ متر۱٫۶۷ متر
ارتفاع۱٫۴۸ متر۱٫۴۸ متر۱٫۴۸ متر۱٫۵۳ متر
فاصلهٔ محوری۲٫۴۱ متر۲٫۴۱ متر۲٫۴۱ متر۲٫۴۱ متر
وزن۱۰۰۰ کیلوگرم۱۰۵۰ کیلوگرم۱۰۳۵ کیلوگرم۱۰۶۳ کیلوگرم

در قسمت فنی با اینحال بازهم برای کوییک همان پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ تیبا معرفی شده است که در اصل همان موتور تقویت‌شدهٔ پراید بوده و ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گریز از مرکز تولید می‌کند؛ با اینحال مسئلهٔ مهم در این بخش معرفیٔ یک گیربکس اتوماتیک CVT همراه با گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی برای این کراس‌اوورنمای ایرانی است. این گیربکس با هم کاری کمپانی بلژیکی پانچ ساخته شده است. بدین ترتیب کوییک ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک مارکت کشور لقب خواهد گرفت؛ با اینحال غیر از این، با استناد به اعلام سایپا ورژنٔ اتوماتیک کوییک به فرمان برقی هم تجهیز خواهد بود در شرایطی که نمونهٔ دستی بازهم با فرمان هیدرولیک معرفی می‌شود؛ از اینرو این دو خصوصیت (گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی) برای بار نخست است که در ساخته‌های سایپا توزیع می گردند با اینحال غیرازاین، تفاوت فنی دیگری در کوییک انجام نشده است.

saipa-quick-15

ویژگیهای تکنیکی سایپا کوییک

Saipa Quick
پیشرانه۱۵۰۰ سی‌سی M15
تعداد سوپاپ۸ عدد
قدرت۸۷ اسب بخار
گریز از مرکز۱۲۸ نیوتن متر
گیربکسپنج سرعته دستیاتوماتیک CVT
فرمانهیدرولیکبرقی
طول/عرض/ارتفاع۴٫۰/۱٫۶۷/۱٫۵۳ متر
فاصلهٔ محوری۲٫۴۱ متر
وزن۱۰۶۳ کیلوگرم
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی ۱۸۵
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبکاسه‌ای
مصرف سوخت۷ لیتر۷٫۲ لیتر
ظرفیت باک۴۱ لیتر

با اینحال سایپا غیر از تفاوت ظاهری و فنی، ابزارهای کوییک را هم تا حد فراوانی ارتقاء داده است. با استناد به اعلام سایپا، این خودرو تجهیز به ابزارهای ایمنی و رفاهی نسبتاً فراوانی شده است که شامل دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی، سیستم کنترل استقامت ESC، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم اخطار سرقت، پروژکتورهای عقب و جلو، دی‌لایت، باز شدن اتوماتیک درها لحظه تصادف، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، صفحه نمایش ۷ اینچی، ناوبری، بلوتوث، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی چندحالته برای راننده، چراغ‌های مشایعت‌کننده، پنجره‌های برقی جلو و عقب، شیشه‌های دودی عقب، دماسنج، آینه‌های جانبی برقی و پورت USB شارژر می‌شود.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت ۲۶ درصد

saipa-quick-6

با این وجود در کاتالوگی که سایپا از کوییک پخش کرده است چهار تیپ مختلف با اسم‌های ST، SE، SE-A و SE-A Lux گفته شده است که دو تیپ آن دستی و دو تیپ دیگر اتوماتیک هستند با اینحال هنوز واضح نیست که هریک از این تیپ‌ها به چه تجهیزاتی تجهیز خواهند بود با اینحال بااین‌حال اگر همگی این موارد در نمونه‌های تولیدی معرفی شوند واقعاً می‌توان کوییک را از این لحاظ گامی بزرگ به سوی جلو برای سایپا تلقی کرد؛ با این وجود در داخل کوییک بازهم همان داشبورد دورنگ ساینا دیده می شود که تنها یک صفحه‌نمایش به قسمت بالایی آن اضافه شده و غربیلک فرمان هم تغییر کرده است.

غیر از این، هنوز هزینه نمونه‌های مختلف کوییک هم واضح نیست با اینحال گفته می‌شود که در نمونهٔ دستی حدود ۳۰ میلیون تومان و در نمونهٔ اتوماتیک حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت که با استناد به سطح تجهیزاتش هزینه معقولی به ذهن خطور میکند مشروط بر اینکه با همین هزینه‌ها و با همین ابزارهای معرفی شود. به علاوه از طرف دیگر همان‌طور که اشاره شد کوییک ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک مارکت هم شمرده می‌شود. در چنین شرایطی ست که که عده ای سایت‌ها از کوییک به نوعی ارزان‌ترین شاسی‌بلند مارکت و اولین کراس‌اوور ایرانی هم اسم برده‌اند! درهرحال گفته شده که این شبه کراس‌اوور در نیمهٔ در ابتدا سال آتی وارد مارکت خواهد شد.

saipa-quick-18

در انتهای در باب این خودروی تازه سایپا می‌توان گفت که در چنین موقعیتی مطمئناً هنوز هم بطور کلیً با خودروهای روز دنیا فاصله دارد با اینحال با استناد به اینکه سایپا سعی نموده حرکتی هماهنگ با مُد و ترند جهانی انجام دهد و همین‌طور ایجاد تغییراتی در ظاهر و معرفیٔ ابزارهای بیشتر و گیربکس اتوماتیک، می‌توان کوییک را اقدامی مثبت تلقی نمود که اگر با هزینه ای خوب معرفی گردد می‌تواند تنوعی به این مارکت انحصاری خودروهای ارزان تا میان هزینه بخشیده و خریدارانی را به سوی خود جذب کند در چنین موقعیتی که هنوز هم کیفیت پایین و قوای محرکهٔ قدیمی گریبان گیر آن است؛ از اینرو کوییک یقیناً به خاطر ابزارهای خوب، نمایی کراس‌اوور مانند و گیربکس اتوماتیک در مارکت تشنهٔ داخلی با استقبال مناسبی مواجه خواهد شد.

saipa-quick-23



منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد