کد خبر : 33105
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۹:۱۸
18 views بازدید

سهمیه بندی بنزین جدی است

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی در پی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با گسترش هزینه بنزین به ۱۵۰۰ تومان و اصرار دولت بر تغییر هزینه، توصیه سهمیه بندی بنزین و فروش دونرخی آن در سال آتی با تأکید مدیرعامل مجلس، مطرح شده است. در هفته‌های واپسین، اختلافات مجلس شورای اسلامی و دولت پیرامون موقعیت هزینه بنزین در لایحه بودجه ۹۷ به […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

در پی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با گسترش هزینه بنزین به ۱۵۰۰ تومان و اصرار دولت بر تغییر هزینه، توصیه سهمیه بندی بنزین و فروش دونرخی آن در سال آتی با تأکید مدیرعامل مجلس، مطرح شده است.

در هفته‌های واپسین، اختلافات مجلس شورای اسلامی و دولت پیرامون موقعیت هزینه بنزین در لایحه بودجه ۹۷ به کاملا به اوج رسیده و محیط مبهمی در این عرصه بوجود آمده است. از جهت دیگر، بسیاری از نمایندگان مجلس حتی نمایندگان مهم حامی دولت مانند مدیرعامل کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس مطرح کرده‌اند که مخالف توصیه دولت برای گسترش هزینه بنزین به ۱۵۰۰ تومان هستند. بسیاری از نمایندگان مجلس با نیت جلوگیری از گسترش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم گسترش هزینه بنزین را به‌صورت جدی مطرح کرده‌اند؛ با استناد به همین مسئله، احتمال حذف تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ و حتی ایجاد منع قانونی برای گسترش هزینه بنزین در سال آتی به وسیله مجلس بالا است. از طرف دیگر، مدیران ارشد دولتی حتی شخص مدیرعامل جمهور بازهم ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح هزینه حامل‌های انرژی با توجه به برنامه ششم پیشرفت و به علاوه از طرف دیگر ضرورت توجه بیشتر به مسئله اشتغال، از توصیه دولت در عرصه گسترش هزینه بنزین دفاع می‌کنند و بر ضرورت تصویب آن تأکید دارند. 

بنزین تک‌نرخی ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ تومان، چه تبعاتی خواهد داشت؟

ادامه‌ی ارائه‌ی بنزین به‌صورت تک‌نرخی و از قرار لیتری ۱۰۰۰ تومان، تبعات سنگینی خواهد داشت:

 الف ــ در سال‌های واپسین، بیننده گسترش قابل توجه و کم‌سابقه افزایش مصرف بنزین بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که امسال افزایش مصرف این فرآورده نفتی به ۸ درصد رسیده است؛ از این جهت در صورت تثبیت مجدد هزینه بنزین، بیننده گسترش مجدد افزایش مصرف این فرآورده نفتی و گسترش واردات آن خواهیم بود.

برای شما هم جالب است:   رکاب - ایران به «مسیر سبز» خودروسازی می‌پیوندد؟

ب ــ با توجه به آمارهای رسمی وزارت نفت، هزینه فروش داخلی هر لیتر بنزین به ترتیب حدود ۳۰۰ و ۹۰۰ تومان کمتر از هزینه تمام‌شده و هزینه فوب خلیج فارس این فرآورده نفتی است؛ از این جهت هزینه حال حاضر بنزین بازهم یارانه‌ای است. با استناد به این موضوع و به علاوه از طرف دیگر سیستم تک‌نرخی توزیع آن، هر کس بنزین بیشتری مصرف کند از یارانه بیشتری بهره میبرد؛ یعنی یارانه پنهان بنزین عمدتاً به پرمصرف‌ها می‌رسد که این امر خلاف عدالت اجتماعی و اصول مدیریت مصرف است.

ج ــ با عدم گسترش هزینه بنزین، بخش زیادی از بودجه پیش‌بینی‌شده دولت برای اشتغال‌زایی در شکل تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ (حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان) محقق نخواهد شد و عملاً برنامه دولت در این عرصه نیمه‌کاره می‌ماند.

از طرف دیگر، توصیه دولت مبنی بر گسترش ۵۰ درصدی هزینه بنزین به‌صورت تک‌نرخی هم راه حل نادرست و پرهزینه‌ای است که تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» و همینطور حرکت به سوی اقتصاد ریاضتی شمرده می‌شود و تبعات پایین را دارد:

۱ ــ گسترش ۵۰ درصدی هزینه بنزین، هم تورم فراوانی در قسمت حمل‌ونقل ایجاد می‌کند و هم با استناد به خصوصیت‌های ویژه این حامل انرژی در جامعه، تورم روانی زیادی در دیگر بخشه‌ای مختلف اقتصادی به وجو می‌آورد. این تورم باعث گسترش فشار اقتصادی بر جامعه به‌خصوص خانوارهای مستضعف می‌گردد. مضاف بر اینکه، این گسترش هزینه بنزین، کاهش افزایش اقتصادی و گسترش جمعیت بیکاران را در جستجوی دارد.

۲ ــ تأثیر گسترش ۵۰ درصدی هزینه بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی است و ممکن نیست بیش از یک سال به طول بینجامد؛ همان‌طور که به توجه به گسترش هزینه بنزین در سال ۹۴، بیننده بودیم که افزایش ۲ درصدی مصرف این فرآورده نفتی در آن سال به افزایش ۵.۵ و ۸ درصدی مصرف در سال‌های ۹۵ و ۹۶ گسترش یافت.

برای شما هم جالب است:   مرسدس بنز از نسل سوم CLS در کنفرانس خودروی لس آنجلس پرده گشود

آیا احیای سهمیه‌بندی بنزین، بهترین راه حل است؟

راه حل سوم که از جانب علی لاریجانی، مدیرعامل مجلس نیز توصیه شد، احیای سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی شدن مجدد آن است. عده ای از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب‌مدیرعامل کمیسیون تلفیق مجلس هم از علاقه مندان این توصیه هستند. لاریجانی گفت:

حتماً اوضاع مردم را در نظر بگیرید. پرش در این عرصه به مصلحت نیست و باید راه‌هایی مانند دونرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید.

احیای سهمیه‌بندی بنزین با محور قرار دادن خانواده به‌جای خودرو، راه درست برای اصلاح موقعیت موجود بدون ایجاد فشار به عموم مردم به‌خصوص مستضعفان است. در صورتی که هزینه بنزین برای عموم خانوارها که کم‌مصرف هستند همان ۱۰۰۰ تومان باقی بماند و صرفاً هزینه این فرآورده برای خانوارهای پرمصرف که مصارفی بالاتر از حد متوسط جامعه (مثلاً ۸۰ لیتر در ماه) دارند، گسترش چشمگیری یابد و مثلاً به ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان برسد، سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» اصلاح می‌شود و پرمصرف‌ها مجبور می‌شوند برای مصارف بالای خود، هزینه بیشتری بپردازند.

دیگر مزایای بهره برداری از این راه حل عبارتند از: کاهش اثرات تورمی و فشار اقتصادی به عموم مردم به‌خصوص مستضعفان، اصلاح الگوی مصرف بنزین به‌صورت گسترده‌تر و بلندمدت‌تر و به علاوه از طرف دیگر تحقق‌بخش اعظم درآمدهای مدنظر دولت از محل گسترش هزینه بنزین (تبصره ۱۸ لایحه بودجه) و با این وجود، ممکن شدن امکان اجرای برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت. 



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات