کد خبر : 29793
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
12 views بازدید

سیستم انتقال نیروی ۴WD در مقابل AWD، کدامیک برتر است؟

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی خودروهای تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک است به جهت انتقال نیروی محرکه موتور به روش هم لحظه به تمامی چرخ ها، انتخاب مناسبی برای بیان گردی شمرده می شود. تقریبا یک سوم خودرو های مورد بهره برداری در مارکت ایالت متحده، از نوع (AWD) هستند. با اینحال اگر بخواهیم جمع بندی کنیم خودروسازان از […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

خودروهای تجهیز به سیستم چهار چرخ محرک است به جهت انتقال نیروی محرکه موتور به روش هم لحظه به تمامی چرخ ها، انتخاب مناسبی برای بیان گردی شمرده می شود.

تقریبا یک سوم خودرو های مورد بهره برداری در مارکت ایالت متحده، از نوع (AWD) هستند. با اینحال اگر بخواهیم جمع بندی کنیم خودروسازان از این هر دو سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک (AWD) و چهار چرخ محرک (۴WD) برای گسترش چسبندگی تایرها به سطح استفاده می کنند.

با استناد به نوع و نحوه بهره برداری از وسایل نقلیه می توان گفت که سیستم انتقال قدرت خوب برای اکثر خودرو های شاسی بلند، کراس اور و سواری های محور جلو و عقب، تمام چرخ محرک است.

به غیر از نوع خودرو عوامل متعدد دیگری مانند نحوه استفاده در انواع جاده ها و خدمات گیری مخصوصا در فصل زمستان، هزینه، ایمنی، استحکام، تعادل و وزن موتور وسیله نقلیه نیز در انتخاب شایسته سیستم انتقال قدرت تاثیر دارند.

پیشتر با ما همراه باشید تا هر یک از این سیستم های انتقال قدرت را بررسی کرده  و معایب و مزیت های آن ها را بیان کنیم.

 سیستم چهار چرخ محرک (۴WD)

خودرو های اسپرت که اکثرا از علامت four×four دارا بودند از روش توانایی تحرک و آفرود محشر در جاده های ناهموار، مصرف سوخت کم و راحتی بی مانند سرنشینان قابل شناسایی هستند.

پیشرفت عمده ای که خودرو های تجهیز به این سیستم انتقال قدرت در طول لحظه داشته اند، مرتبط به نیاز به توقف خودرو و تنظیم دستی جعبه دنده و قفل کردن هاب های چرخ های جلو برای انتقال قدرت به چهار چرخ است که در نمونه های کلاسیک همگی به شکل مکانیکی و دستی انجام می پذیرفت.

با اینحال سیستم های حال حاضر در زمان حرکت نیز می توانند اکتیو و یا غیر اکتیو شده و ما با گذر لحظه بیننده پیشرفت های چشم گیر و افزودن نمونه ها و انواع مختلف به آن ها بوده ایم.

قرار دادن یک دیفرانسیل زیادی در خودرو مطمئنا در گسترش کشش و استفاده کارآمد تر از توان موتور تاثیر به سزایی دارد. طراحان خودرو توانسته اند تا این سیستم را در نمونه های متفاوتی پیاده سازی کنند.

نحوه کار ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع سیستم چهار چرخ محرک که با اسم پاره وقت یا part-time 4WD  شناخته می شود به این صورت است که پیوسته انتقال قدرت بر روی چهار چرخ ها صورت نمی گیرد.

به روش پیش فرض قدرت موتور در خودرو هایی که به این سیستم تجهیز اند، به محور عقب منتقل می شود. راننده با فشار یک دکمه ویژه چرخ‌ های جلو را نیز وارد مدار کرده و با این کار قدرت موتور به محور جلو نیز منتقل می شود.

با این وجود باید توجه کرد که اکثر کامیون ها و شاسی بلند های حال حاضر دیگر از این نمونه ویژه استفاده نکرده و سیستم انتقال قدرت آن ها سیستم چهار محرک کامل و یا full-time 4WD است.

در نمونه کامل این سیستم انتقال قدرت امکان انتخاب بین حالت‌ های محور عقب، چهار چرخ محرک و اتوماتیک می باشد که در حالت اتوماتیک در صورتی که سنسور های موجود در خودرو اوضاع ویژه ای را متوجه بشوند، چرخ‌ های جلو نیز وارد مسیر دریافت قدرت می شوند.

برای شما هم جالب است:   گردباد قدرت؛ عرضه رسمی نسل تازه ب ام و M5

نمونه دیگری نیز تحت این شرایط انتقال قدرت می باشد که با اسم چهار چرخ ثابت و یا everlasting 4WD  شناخته می شود. در این نمونه که مشابه حالت اتوماتیک است نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود با اینحال به دلیل نبود حسگر ها، این انتقال قدرت پیوسته و در همه اوضاع اتفاق می افتد. با این وجود در صورت مواجه با اوضاع مختلف توزیع نیرو دارای اختلاف می باشد.

به روش کلی نحوه کار سیستم چهار چرخ محرک به این صورت است که توان موتور به جعبه انتقال منتقل شده و این جعبه وظیفه دارد توان را بین محور های جلو و عقب به روش عموما یکسان توزیع کند.

در عده ای مواقع یک دیفرانسیل دیگر نیز به خودرو اضافه شده است که توزیع مساوی توان موتور بین محور ها و گسترش کارایی وسیله نقلیه را با خود همراه دارد.

یکی از چرخ دنده هایی که در داخل جعبه انتقال می باشد دنده سنگین بوده که برای عبور از مسیرهای گلی، برفی و یا شیب‌ های نسبتا تند خوب است.

این دنده که با بهره برداری از یک دکمه و یا اهرم ویژه اکتیو می شود گریز از مرکز موتور را به روش حداکثری در دست چرخ ها قرار می دهد. با این وجود ضروری به ذکر است که دنده سنگین برای استفاده های کوتاه مدت و در سرعت های پایین مقرر کرده شده است.

سیستم تمام چرخ محرک (AWD)

برای درک این سیستم انتقال قدرت بهتر بدانید که سیستم تمام چرخ محرک حدودا شبیه به سیستم چهار چرخ محرک ثابت بوده و توان موتور را به مقدار کافی و ضروری به تمام چرخ ها منتقل می کند. اختلاف این دو در کنترل چرخ هاست.

در AWD مکانیزمی می باشد که نیروی وارده بر هر چرخ تنظیم شده و هر چرخ به روش الکترونیکی تحت کنترل است. طراحان این سیستم هدف خود را از دیزاین و پیاده سازی آن حفظ چسبندگی ضروری در جاده‌ های بارانی یا برفی مطرح کرده و ساکنان جاهای دورافتاده و برفی را به بهره برداری از خودرو هایی که به این سیستم تجهیز اند ترغیب می کنند.

مخصوصا که این خودرو ها توانایی حرکت در اوضاع سخت را داشته و درست مشابه وسایل نقلیه ای که به سیستم انتقال قدرت محور عقب (RWD) تجهیز اند در جاده های صاف به سرنشینان خود یک سواری خوب می دهند.

درست برعکس ۴WD که باید در زمان چرخش احتیاط کرد، عده ای  AWD با گسترش توانایی های خود در زمان چرخش بسیار مطمئن تر بوده و ایمنی بیشتری را با خود همراه دارند.

در این سیستم های انتقال قدرت با بهره برداری از تکنولوژی گریز از مرکز برداری، هندلینگ خودرو نیز افزایش یافته و سرعت پیچیدن گسترش یافته است. نقطه قوت دیگری که در سیستم های انتقال قدرت تمام چرخ محرک به چشم می خورد برطرف شدن مشکلات سیستم‌ های انتقال قدرت محور جلو (FWD) و محور عقب (RWD) است.

برای شما هم جالب است:   مرسدس S کلاس کوپه نمونه‌ ۲۰۱۸ رونمائی شد

از نمونه این مشکلات در خودرو های دیفرانسیل جلو می توان به کم فرمانی اشاره نمود. خودرو های  دیفرانسیل عقب نیز عموما مبتلا به بیش فرمانی و انحراف بخش عقب خودرو هستند. در هر دو سیستم انتقال، مشکلات همیشگی بوجود تکمیل ناشی از گریز از مرکز نیرو و هندلینگ پایین خودرو است.

بد نیست بدانید که در اوضاع رانندگی نرمال سیستم های تمام چرخ به روش دارای اختلاف رفتار می کنند. عده ای از این سیستم ها توان موتور را تمام و کمال به چرخ‌ های جلو فرستاده و عده ای دیگر توان را به روش نصف نصف بین محور ها  تقسیم می‌ کنند.

با این وجود ضروری به ذکر است که در بیشتر خودرو های لوکس و اسپرت به منظور حفظ حالت اسپرت و رانندگی اسپرت، سیستم تمام چرخ محرک اکثر توان موتور را به محور عقب می‌ فرستد.

مساله دیگری که در باب این سیستم ها مطرح است نبود دنده ی سنگین است. همین مسئله نشان می دهد که وسایل نقلیه تجهیز به سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک برخلاف سیستم چهار چرخ محرک به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای آفرود و جاده های مساله برانگیز نیستند.

عده ای از شاسی‌بلند ها و کراس‌اورها به سیستم جانبی و آپشنی تجهیز اند که با اسم سیستم مدیریت سطح جاده شناخته می شود. این نوع سیستم به راننده اجازه می دهد که با تنظیم و ارتقاء کارایی محرک بودن چهار چرخ و وجود حالت‌ های مختلف رانندگی، حداکثر چسبندگی را بدست آورد.

عموما راننده به این تنظیمات از روش دکمه‌ ها و اهرم‌ های موجود در کنسول مرکزی دسترسی داشته و سیستم را می تواند بر روی حالت های نرمال، برفی، شنی و گلی تنظیم کند.

محدودیت‌ ها و نکات منفی

یکی از اصلی ترین دلایلی که در  انتخاب سیستم های انتقال قدرت مختلف تاثیر دارد هزینه این سیستم هاست. عموما سیستم های چهار چرخ محرک هزینه بالاتری داشته و با هزینه بیشتر برای صاحب خودرو تمام می شوند.

امروزه اکثر خودرو سازان این سیستم ها را به روش اختیاری و آپشنال برای خودرو های خود در نظر می گیرند. این امیدواری وجود دارد که اضافه کردن هر یک از این سیستم های انتقال قدرت تقریبا ۲ هزار دلار هزینه داشته باشد. با این وجود این هزینه می تواند با استناد به مارکت فروش محل زندگی شما دارای اختلاف باشد.

با این وجود غیر از هزینه نصب، به هزینه های مرتبط به تعمیر و نگه داری این خودرو نیز باید توجه شود چرا این سیستم ها پیچیدگی های ویژه خود را داشته و در نتیجه هزینه های نگه داری و تعمیر آن ها به قدری اندک نیست که نادیده گرفته شود.

موضوع دیگری ضروری به ذکر است هزینه های مرتبط به تامین سوخت است چرا که نصب هرگونه سیستم انتقال قدرت، گسترش وزن ویژه ای را برای خودرو بهمراه آورده و بر روی مصرف سوخت نیز تاقیر می گذارد.

برای شما هم جالب است:   شروع فروش میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی در مارکت جهانی

لاستیک ها نیز با این اوصاف بی نصیب نمانده و باید در نظر داشت که وارد شدن نیرو به هر چرخ، اصطکاکی را نیز برای آن چرخ بهمراه دارد. در صورتی که پیوسته به تمام چرخ ها نیرو وارد شود لاستیک های خودرو در مقایسه با خودرو های معمولی زودتر نیاز به تعویض پیدا می کنند.

به کسانی که جاهای صعب العبور یا برفی زندگی نمی‌کنند پیش نهاد می شود که خودرو های تجهیز به سیستم تمام یا چهار چرخ محرک را نخریده و در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم خودرو های بنا شده بر محور عقب در صورت تجهیز  به سیستم چهار چرخ محرک منفعت بیشتری بدست خواهند آورد چرا که ۴WD  برای این خودرو ها گسترش چسبندگی و جلوگیری از انحراف را با خود همراه خواهد آورد.

از طرف دیگر، خودروهای محور جلو و کراس اور ها انتخاب مناسبی برای جاهای شهری و مکان هایی هستند که برفی نبوده و خودرو را به مساله نمی کشند.

با این وجود باید در نظر داشت که قانون کلی و همیشگی در این باره وجود نداشته و اکثر نکات منفی که در رابطه بهره برداری از یک خودرو جاهای و اوضاع مختلف آب و هوایی مطرح می شود به سادگی با تعویض تایر خودرو بر طرف می شود.

تحت نام نمونه خودروی اسپرتی که در فصل تابستان به تایر های معمولی و تابستانی تجهیز است، حتی اگر در فصل زمستان به تایر های چهار فصل نیز تجهیز شود خوب خواهد بود.

نصب تایر های ویژه زمستان مخصوصا به خودرو هایی که در مناطقی حرکت می کنند که از زمستان های بر پرف و سنگین دارا اند می تواند در گسترش کارایی خودرو نقش موثری داشته باشد

بد نیست بدانید که در یک تست، یک خودروی محور جلو تجهیز به تایر های زمستانی را در مقابل خودروی تمام چرخ محرکی که از قدرت مساوی و تایر های چهار فصل دارا است قرار داده و مشاهده کرده اند که خودروی محور جلو اجرای مناسب تری را در برف از خود نشان می دهد.

در انتها یادآوری می کنیم که نوع و نمونه سیستم انتقال قدرت استفاده شده در خودرو ها چندان اهیمت بالایی ندارد، آنچه که نقش مهمی را به عهده دارد توجه به قانون های فیزیک و یا به عبارت دیگر توجه به اوضاع جاده هاست.

در نتیجه در جاده‌ های برفی یا بارانی، نیرو گرفتن تمام چرخ‌ ها سرعت بیشتری به خودرو داده و هندلینگ آن را گسترش می دهد با این وجود چنین شرایطی در جاده‌ های یخی که ترمزگیری ارزش مخصوصی دارد حدودا کمکی نمی کند و تاثیر بسیار کمی بر روند ترمز گرفتن دارد.

یک راننده خوب هرگز بدون توجه به اوضاع جاده رانندگی نکرده و آگاه است که پرقدرت‌ترین خودرو های چهار چرخ محرک نیز امکان دارد با سهل انگاری و بی توجهی منحرف شوند.

درصورت تمایل این لینک خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات