کد خبر : 33568
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۳:۳۴
18 views بازدید

رکاب – از پیدایش تا تکامل سیستم تهویه مطبوع خودرو

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب به نوشته پایگاه خبری «رکاب»، در سال ۱۹۵۲ میلادی گیرنده رادیویی FM داخل کابین خودرو قرار گرفت و این روند پیشرفت ادامه یافت و در سال ۱۹۸۴ میلادی پخش‌کننده دیسک نوری (CD Participant) همراه با گیرنده رادیو قرار گرفت. همین موضوع برای تهویه داخل خودرو هم صادق است؛ در آن وقت رانندگی در ظهر یک […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب

به نوشته پایگاه خبری «رکاب»، در سال ۱۹۵۲ میلادی گیرنده رادیویی FM داخل کابین خودرو قرار گرفت و این روند پیشرفت ادامه یافت و در سال ۱۹۸۴ میلادی پخش‌کننده دیسک نوری (CD Participant) همراه با گیرنده رادیو قرار گرفت. همین موضوع برای تهویه داخل خودرو هم صادق است؛ در آن وقت رانندگی در ظهر یک روز تابستانی و یا یک شب سرد زمستانی بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود با اینحال امروزه با فشردن یک کلید کوچک در خودرو، دمای کابین خودرو شما به دمای دلخواه تغییر خواهد نمود و میتوانید در آسایش کامل از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر جابه‌جا شوید. برای نخستین‌بار یک کمپانی آمریکایی در نیویورک در سال ۱۹۳۳ میلادی توصیه نصب تهویه مطبوع در خودرو را عرضه داد با اینحال ۶ سال طول کشید تا نخستین سیستم تهویه مطبوع در خودرو پکارد قرار گرفت. این سیستم به وسیله کمپانی Bishop and Babcock در اوهایو آمریکا ساخته شد. این کمپانی در این سیستم یک بخاری نیز گنجاند تا در فصول سرد سال بتواند کابین خودرو را گرم نگه دارد. در جستجوی تست‌های پیشین پکارد و کادیلاک در سال ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱ میلادی، کرایسلر امپریال در سال ۱۹۵۳ میلادی تصمیم به عرضه تهویه مطبوع تازه به روش آپشنال گرفت. والتر کرایسلر در دهه‌ ۳۰ میلادی برای ساختمان کرایسلر تهویه مطبوع Airtemp را ابداع کرد و در سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ این سیستم را روی خودرو‌های خود ارائه کرد.

Airtemp
این سیستم از تهیه مطبوع‌های خودروهای رقیب، پیشرفته‌تر بود و همراه با سود‌مندی از یک سوئیچ واحد‌ روی داشبورد که با سه حالت کم، متوسط و زیاد قابل تنظیم بود، قادر بود تا هم برای سرنشین خودرو سرمایش ایجاد کند و هم رطوبت هوا و گردغبار و دود را کاهش دهد. این سیستم به وسیله کانال‌های کوچکی هوای مطبوع را به سوی سقف خودرو هدایت می‌کند و هوا را مستقیم به روش سرنشینان و راننده نمی‌زند؛ خصوصیت خوبی که خودروهای مدرن حال حاضر از آن بی‌سود ماندند. کدیلاک، اولدزموبیل و بیوئیک سیستم تهویه مطبوع را تحت نام یک آپشن در سال ۱۹۵۳ به خودروهای خود اضافه کردند.

برای شما هم جالب است:   رکاب - اوبر بهره برداری از خودروهای دیزلی را متوقف می‌کند

سیستم یکپارچه Nash
کمپانی Nash-Kelvinator با بهره برداری از آزمایشات خود در سردسازی نخستین کمپرسور مقرون‌به‌صرفه که حاوی واحد گرمایش و تهویه مطبوع بود را عرضه کرد. این سیستم در Nash Ambassador نمونه ۱۹۵۴ میلادی عرضه شد که نخستین خودرو آمریکایی حاوی سیستم سرمایشی (تهویه مطبوع) و گرمایشی به روش مجتمع در جلوی ماشین (کاپوت) بود. این سیستم بسیار جمع‌وجور و تمامی اجزای آن قابل تعمیر است. ترکیب کردن سه کار گرمایش، سرمایش و تهویه که کمپانی Nash تولید کرد، در مارکت به اسم All-Climate Eye  شناخته می‌شد که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۸ مورد بهره برداری قرار گرفت. این سیستم هم می‌موفق شد از روش دریچه‌های تعبیه شده، گرمایش، سرمایش و تهویه را برای سرنشین نیز انجام دهد. پیشرفت قابل توجه و ممتاز و یکپارچه این سیستم موفق شد از دیگر سیستم‌ها پیشی گیرد و هزینه خوب (۳۴۵ دلار) آن هم یکی از دلایل پیشی‌گرفتن از دیگر سیستم‌ها بود.

گسترش درخواست
تهویه مطبوع در قرن بیستم در اکثر خودروها مورد بهره برداری قرار گرفت. ازاین‌رو برای گسترش رضایت رانندگان کدیلاک در سال ۱۹۶۸ میلادی خصوصیت تازه ای به این سیستم اضافه کرد به این صورت که با بهره برداری از کنترل از راه دور فرد بتواند این سیستم را اکتیو کند تا وقتی که به خودرو خود رسید در راحتی کامل به مسیر خود ادامه دهد. در سال ۱۹۶۰، حدود ۲۰ درصد از تمام خودروهای موجود در ایالات متحده حاوی تهویه مطبوع بودند و درصد استفاده آن در جاهای گرم به میزان ۸۰ درصد گسترش یافت.

سیستم تهویه مطبوع به چه نحو کار می‌کند؟
این سیستم سه کار را باید انجام دهد؛
    کاهش دمای کابین
     گرم‌کردن کابین و انتقال گرما به شیشه جلوی خودرو
    تهویه هوای اتاق (در این سیستم از گاز فرئون استفاده می‌شود)
ماده خنک‌کننده (فرئون) در حالت گاز به وسیله فشرده‌ساز موجود در سیستم (نیروی این ابزار به وسیله تسمه‌ای تامین می‌شود)، فشرده شده و گاز را پرفشار می‌کند (فشار تقریبا ۲۵۰ پاسکال و در دمای۸۲درجه سانتی‌گراد) و بعد از این قسمت کار، ماده خنک‌کننده وارد کندانسور (متراکم‌‌کننده) که در اکثر سیستم‌ها در جلوی رادیاتور قرار دارد، شده، به حالت مایع مبدل می‌شود. سپس وارد خشک‌کن شده و رطوبت آن گرفته می‌شود و مایع قرار گرفته در لوله‌های سیستم پمپ می‌شود و به مایع با فشار پایین مبدل می‌شود و به گاز سرد تغییر حالت می‌دهد. ماده خنک‌کننده در حالت گاز به درون تبخیر‌کننده حرکت می‌کند و این تبخیرکننده مانند یک تغییردهنده‌ هوا رفتار می‌کند. با این وجود هوای عبوری از فن خنک‌شده و به داخل کابین خودرو پمپ می‌شود.

برای شما هم جالب است:   رنو کولئوس در برابر هیوندای توسان، مزدا CX-5 و فولکس واگن تیگوان

 

 

سه حالت اتوماتیک تهویه مطبوع و تغییر حالت دمنده

 

کمپرسور کولر که از روش تسمه هیدرولیک و با نیروی حرکتی پیشرانه کار می‌کند

 

شیوه مورد بهره برداری در عده ای خودروهای قدیمی برای خنک‌کردن خودرو؛ این سیستم به‌این‌نحو کار می‌کند که با نصب آن همراه با شیشه، باد به داخل مجرا وارد می‌شود سپس مانند یک دریچه کولر به داخل اتاق دمیده می‌شود

 

سری سیستم تهویه مطبوع

 

نویسنده: احسان لطفی



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات