کد خبر : 33769
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
20 views بازدید

رکاب – تجربه جهانی تعرفه خودرو

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، در این خبر که براساس گزارش سالانه مرکز بررسی پرایس‌واترهاوس کوپرز تهیه شده، تعرفه خودرو و اثر آن در مارکت داخلی کشورهای مختلف بررسی شده است. نکته قابل تامل این است که حتی کشورهایی که به صورت تمام و کمال قانون های تجارت آزاد […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب

به نوشته پایگاه خبری «رکاب» با استناد به گفته جهان اقتصاد، در این خبر که براساس گزارش سالانه مرکز بررسی پرایس‌واترهاوس کوپرز تهیه شده، تعرفه خودرو و اثر آن در مارکت داخلی کشورهای مختلف بررسی شده است. نکته قابل تامل این است که حتی کشورهایی که به صورت تمام و کمال قانون های تجارت آزاد را پذیرفته‌اند نیز تعرفه واردات خودرو را اعمال می‌کنند.
تجربه جهانی تعرفه خودرو
در مناسبات تجاری جهان امروز تعرفه واردات خودرو و قطعات آن به یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات مبدل شده‌است. از یکسو مذاکره مجدد پیرامون مفاد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خودروسازان آمریکایی را به انتقاد واداشته است و وانگهی خودروسازان انگلیسی نگران عواقب خروج از اتحادیه اروپا و تحمیل تعرفه‌های واردات خودرو بر محصولاتشان هستند، عده ای نشریهها هم پیمان تجارت آزاد اتحادیه اروپا با ژاپن را توافق خودرو در مقابل پنیر اسم‌گذاری کرده‌اند. مواردی از این دست نشان‌دهنده نقش تعیین‌کننده تعرفه‌های واردات خودرو است. دولت‌ها اغلب با استناد به راهبرد‌های درازمدتی که برای پیشرفت صنایع خودروسازی در نظر دارند، تعرفه ورود خودرو به کشور را تعیین می‌کنند.  در یک بررسی موقعیت حال حاضر تعرفه واردات خودرو در عده ای کشورهای جهان را با بهره برداری از  گزارش سالانه مرکز بررسی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) با اسم «راهنمای مالیات خودرو جهان ۲۰۱۷» مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این بررسی به تفکیک کشورها به این شرح است:

آرژانتین
کشور آرژانتین زمانی یکی از بزرگ‌ترین صنایع خودروسازی آمریکای‌لاتین را در دست داشت و تنها نمونه‌هایی را تولید می‌کرد که برند‌های مطرح بین‌المللی دیزاین کرده بودند. از دهه ۱۹۹۰ میلادی بروز بحران اقتصادی این صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرد. در سال ۲۰۱۷ نشانه‌هایی از افزایش در موقعیت خودروسازان آرژانتینی مشاهده شد. آرژانتین و برزیل معاهده‌ای در عرصه صادرات و واردات خودرو منعقد کرده‌اند که به باعث آن واردات خودرو از کشورهای دیگر مشمول تعرفه ۳۵ درصدی خواهد بود. آرژانتین برای عده ای نمونه‌هایی که در کشور اروگوئه و مکزیک تولید می‌شوند تعرفه ۱۰۰ درصدی مقرر کرده است. واردات خودروهای هیبریدی به آرژانتین با تعرفه ۲ درصدی انجام می‌شود.

برای شما هم جالب است:   شرکت ARM از اولین پردازشگر سیگنال تصویری برای خودرو خبر داد

برزیل
کشور برزیل بعد از مکزیک قطب تولید خودرو در آمریکای‌لاتین به‌شمار می‌رود. بروز بحران اقتصادی در سال‌های قبلی صنایع خودروسازی این کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است، با اینحال بسیاری از خودروسازان مطرح بین‌المللی مانند مرسدس بنز با افزایش اوضاع به سرمایه‌گذاری مجدد و پیشرفت فعالیت‌های تولیدی در برزیل علاقه نمایش داده‌اند. کمپانی‌های خودروسازی برزیلی نیز در حال گسترش کسب‌و‌کار خود هستند و با متناسب‌سازی تولیدات کلاسیک سهمی از مارکت خودروی این کشور را در دست دارند. بر اساس معاهدات دو جانبه خودروهای تولید آرژانتین، اروگوئه و مکزیک بدون تعرفه گمرکی به برزیل وارد می‌شوند و تولیدات دیگر کشورها با تعرفه حداکثر ۳۵ درصدی به این کشور راه می‌یابند.

کانادا
کانادا از سال‌های قبل از وقوع جنگ جهانی اول فعالیت در عرصه تولید خودرو را شروع کرد، با اینحال امروز اغلب خودروهایی که در این کشور تولید می‌شوند کالا برند‌های مطرح جهانی هستند. بر اساس معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی خودروهای تولید آمریکا بدون پرداخت تعرفه گمرکی به کانادا وارد می‌شوند. تولیدات دیگر کشورها معمولا مشمول تعرفه ۱/ ۶ درصدی می‌شود. کانادا به خودروهایی که استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی در آنها رعایت نشده باشد، اجازه ورود نمی‌دهد.

جمهوری ایجاد چین
صنعت تولید خودرو در دهه ۱۹۵۰ میلادی از شوروی سابق به چین راه یافت. دولت چین سال‌ها به منظور پشتیبانی از تولیدات کم‌کیفیت داخلی تعرفه‌های هنگفتی برای واردات خودروهای خارجی مقرر کرده بود. با افزایش اقتصادی خیره‌کننده این کشور در سال‌های واپسین، چین به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو جهان مبدل شده است و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان برای پرهیز از پرداخت تعرفه گمرکی به شراکت با خودروسازان چینی روی آورده‌اند. اکنون تعرفه واردات خودرو به چین تعدیل شده است، با اینحال این کاهش تعرفه از شور و شوق خودروسازان برای تولید در خاک چین نکاسته است. امروزه خودروهایی که حجم سیلندر آنها کمتر از three لیتر باشد با تعرفه حداکثر ۱۲ درصدی به چین وارد می‌شوند. این تعرفه درخصوص خودروهایی با ظرفیت سیلندر three تا four لیتر برابر با ۲۵ درصد ارزش خودرو و برای ظرفیت‌های بالای four لیتر ۴۰ درصد ارزش خودرو است.

برای شما هم جالب است:   ب ام و i Imaginative and prescient Dynamics؛ پیش نمایش رقیب آلمانی تسلا

هند
هند در عرصه تولید خودروهای باکیفیت داخلی راه درازی در پیش دارد. گرچه این کشور از دهه ۱۹۴۰ میلادی فعالیت در عرصه تولید خودرو را شروع کرد با اینحال سیاست‌های اقتصاد دولتی مانع از شکوفایی این صنعت در هند شد. با آزادسازی خودروسازی در دهه ۱۹۹۰ میلادی اوضاع تغییر کرد و امروز خودروسازانی مانند تاتاموتور و ماهیندرا نمونه‌های موفق خودروسازان هندی به‌شمار می‌آیند و بسیاری از خودروسازان بزرگ ژاپنی و اروپایی نیز اقدام به تولید نمونه‌های ارزان‌‌هزینه در این کشور کرده‌اند.قدرت خرید محدود مارکت هند و تعرفه‌های سنگین واردات خودرو و قطعات آن تحقق هدف‌گذاری دولت هند برای توقف فروش خودروهای درون‌سوز در دهه‌های آتی را با با اینحال و اگرهای بسیاری مواجه ساخته است. تعرفه واردات هر خودرو به کشور هند با استناد به عواملی مانند ظرفیت موتور، تعداد سرنشینان و کاربری خودرو تعیین می‌شود. با توجه به عوارض دولتی که بر واردات خودروهای خارجی وضع شده است، برای ورود اغلب خودروهای سواری به این کشور پرداخت تعرفه ۵۰ تا ۱۲۵ درصدی اجباری است.

ژاپن
کشور ژاپن یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان خودرو در جهان است. شهرت خودروهای ژاپنی در تمامی دنیا مرهون کیفیت تولید و خلاقیت‌های فناورانه است. دولت ژاپن جز در دوره کوتاهی بعد از شکست در جنگ‌جهانی دوم، واردات خودرو به این کشور را محدود نکرده است. امروزه تعرفه واردات خودروهای سواری به ژاپن، بسته به کشور مبدأ، حداکثر ۱۰ درصد تعیین شده است.



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات