کد خبر : 31064
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
12 views بازدید

رکاب – جایگذاری و شمارش کیسه‌های هوا به چه صورت است؟؛ آرایش کیسه‌های نجات در خودرو

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب به نوشته پایگاه خبری «عصرخودرو»، از آن وقت تعداد ایربگ‌ها یکی از عوامل موثر در هزینه‌ها شد و مواردی مانند ۶ ایربگ، ۱۰ ایربگ و … روی کار آمد. با اینحال واقعا در خودرو‌های وارداتی به کشورمان چه اندازه ایربگ وجود داشت و به چه نحو شمارش آنها به ۱۰ و ۱۲ عدد می‌رسید همزمان […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب

به نوشته پایگاه خبری «عصرخودرو»، از آن وقت تعداد ایربگ‌ها یکی از عوامل موثر در هزینه‌ها شد و مواردی مانند ۶ ایربگ، ۱۰ ایربگ و … روی کار آمد. با اینحال واقعا در خودرو‌های وارداتی به کشورمان چه اندازه ایربگ وجود داشت و به چه نحو شمارش آنها به ۱۰ و ۱۲ عدد می‌رسید همزمان با اینکه امروزه لوکس‌ترین خودرو‌های دنیا هم این تعداد ایربگ ندارند؟!

انواع ایربگ‌ها
همان‌طور که در شماره‌های پیش گفتیم، ایربگ‌ها اسم‌های متفاوتی دارند که دقیقا اشاره به محل استفاده و نصب آنها دارد. این کیسه‌های هوا عبارتند از ایربگ راننده و سرنشین کناری که به ایربگ جلو شناخته می‌شوند، ایربگ‌های جانبی که معمولا برای سرنشینان ردیف جلو استفاده می‌شود و از درون ستون یا بغل صندلی‌ها خارج شده و وظیفه آنها نیز جلوگیری از برخورد لگن و قفسه سینه سرنشینان به ستون و کلاف درهاست و با این وجود کیسه هوای زانو که در عده ای از خودرو‌ها برای راننده نصب می‌شود تا از برخورد داشبورد و قطعات پایین فرمان به زانوی راننده جلوگیری شود. با این اوصاف تازه‌ترین ایربگ این روز‌های صنعت خودرو، کیسه هوای عابر پیاده اسم داشته که در پایین درب موتور قرار دارد و کارکرد آن به منظور جلوگیری از برخورد سر عابرین پیاده، دوچرخه و موتور‌سواران به شیشه جلو بعد از تصادف است. دیگر ایربگ موجود در خودرو‌ها، ایربگ پرده‌ای است که بعد از باز‌شدن، کل شیشه‌های جانبی خودرو را پوشش می‌دهد تا هم سر و کتف سرنشینان به شیشه‌ها و ستون‌های بغل برخورد نکند و هم شیشه‌های ریز شده در تصادف وارد اتاق نشود و حتی در صورت بسته‌نبودن کمربند ایمنی سرنشینان، این مردم از شیشه‌ها به بیرون از خودرو پرتاب نشوند.

برای شما هم جالب است:   رکاب - نشست جهانی خلاقیت در عرصه رضایت‌مندی خریداران هیوندای

تعداد ایربگ‌ها
با اینحال همان‌طور که تمام ایربگ‌ها اسم دارند، در عرضه و لیست تجهیزاتی خودرو‌ها نیز معمولا با اسم خودشان عرضه می‌شوند و گاهی اوقات تعداد آنها نیز ذکر می‌شود. برای وسیله نقلیه ای مانند مرسدس بنز S63 AMG در صفحه سفارش‌گذاری این خودرو، تعداد ۹ ایربگ گفته شده است و قابل توجه این است که در کشورمان برای عده ای از خودرو‌های وارداتی عبارت‌های ۱۰ و ۱۲ ایربگ به کار می‌رود‌ با اینحال دلیل این اختلاف تعداد در کجاست؟!
همان‌طور که گفته شد، تمام ایربگ‌ها در کمپانی‌های خودروسازی با اسم و تعدادشان اسم برده می‌شوند. برای نمونه، برای خودروی گفته شده در بالا تعداد ۹ عدد ایربگ بیان می‌شود که عبارتند از کیسه‌های هوای زانو برای راننده و سرنشین که در اکثر خودرو‌ها تنها برای راننده نصب می‌شود، کیسه هوای راننده، سرنشین کناری، ۲ عدد ایربگ جانبی ردیف جلو، ۲ عدد ایربگ پرده‌ای که برای هر دو ردیف صندلی نصب می‌شوند و ۲ عدد ایربگ جانبی برای ردیف عقب که بالاخره تعداد کیسه‌های هوا به همان ۹ عدد گفته شده به وسیله کمپانی تولید کننده می‌رسد و از این نظر، جدا از ایربگ‌هایی چون کیسه هوای کمربندی ایمنی و یا ایربگ عابر پیاده، این نهایت تعداد کیسه‌های هوای موجود در خودرو است.
دیدیم که تعداد ایربگ‌ها و مکان آنها بطور کلی واضح است با اینحال سخت از جایی شروع می‌شود که عده ای از وارد‌کننده‌ها و دلالان به تعداد نوشته‌های ایربگ در خودرو استناد می‌کنند که در اینجا تنها تعداد نوشته‌های ایربگ جانبی سخت‌ساز می‌شود. این ایربگ از ‌محل اتصال ستون‌های خودرو با سقف یا به عبارتی از کلاف‌های افقی در بالای اتاق خارج می‌شود که در تمامی کابین از هر دو طرف نصب شده‌اند. به همین خاطر معمولا در دو و حتی سه نقطه در این مسیر، با نوشته‌های Airbag شناسایی می‌شوند و این دقیقا اشتباهی است که در شمارش ایربگ‌ها رخ می‌دهد و تعداد نوشته‌های Airbag در قسمت‌های مختلف اتاق تحت نام مرجع شمارش قرار می‌گیرند و این در صورتی است که ایربگ‌های پرده‌ای در خودرو که از هر طرف، کل شیشه‌های جانبی را پوشش می‌دهند، تنها یک کیسه هوا شمرده می‌شوند؛ چرا‌که در لحظه باز‌شدن این ایربگ، کل کیسه‌های یک طرف با هم باز می‌شود و به این صورت نیست که اگر برخورد تنها از درب شاگرد رخ دهد، کیسه هوای پرده‌ای تنها برای سرنشین جلو باز شود.

برای شما هم جالب است:   رکاب - بهره برداری از خودروهای برقی در نیویورک آسانتر می‌شود

ایربگی که از فرمان خارج می‌شود، در بیشتر مواقع کوچک تر و گرد بوده و از این نظر با ایربگ سرنشین اختلاف دارد.

نقش مهم ایربگ پرده ای در جلوگیری از برخورد سر با شیشه و ستون‌های اتاق

ایربگ کمربند ایمنی که با عنوان Inflatable seat شهرت دارد هنوز به روش انبوه در خودرو‌ها استفاده نمی شود و فورد از پیشگامان بهره برداری از این ایربگ است.

ایربگ زانو که بیشتر برای راننده نصب می‌شود، از برخورد ادوات پایین فرمان و ستون آن به زانو‌ها جلوگیری می‌کند.

ایربگ جانبی به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به لگن و قفسه سینه مردم در برخورد‌های جانبی است.

نمایی از ایربگ‌های موجود در خودرو که در این تصویر، ۲ ایربگ زانو قابل مشاهده است.

 

نویسنده: علیرضا داوودی



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات