کد خبر : 29600
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۹:۱۸
13 views بازدید

رکاب – ظهور پدیده سقف‌های شناور

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب به نوشته پایگاه خبری «رکاب»، یک تضاد رنگی ساده بین بدنه و سقف می‌تواند حاشیه سود نمونه‌های بزرگ و کوچک را برای خودر‌وسازان گسترش دهد و در عین حال، خریداران نیز از این امکان برای سفارشی‌سازی بیشتر خرید خود استفاده می‌کنند. این ترند، از سانگ‌یانگ گرفته تا استون‌مارتین، برند‌های متفاوتی را سرگرم خود کرده و […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته رکاب

به نوشته پایگاه خبری «رکاب»، یک تضاد رنگی ساده بین بدنه و سقف می‌تواند حاشیه سود نمونه‌های بزرگ و کوچک را برای خودر‌وسازان گسترش دهد و در عین حال، خریداران نیز از این امکان برای سفارشی‌سازی بیشتر خرید خود استفاده می‌کنند. این ترند، از سانگ‌یانگ گرفته تا استون‌مارتین، برند‌های متفاوتی را سرگرم خود کرده و به علاوه از طرف دیگر، موجبات ایجاد استایل جدیدی را ممکن کرده که به سقف شناور مشهور است؛ از این حیث که دو سطح حاوی رنگ دارای اختلاف، یک جدایی تصویری بطور کلی واضح با یکدیگر دارند. در حقیقت، بسته به بودجه، ستون‌ها را می‌توان با یک لایه شیشه‌ای، تکه‌های تریم پلی‌کربنات، یک رنگ سیاه ساده‌ و یا پوشش‌های تیره، مخفی کرد تا به نحوی این حس را القا‌ کرد که سقف، تنها ‌روی سطوح شیشه‌ای سوار است. سقف‌های نیمه‌شناور که در آنها، بخشی از ستون‌ها، رنگ اصلی بدنه را در خود حفظ می‌کنند (مانند نیسان GT-R) نیز به همین ترتیب، بسیار پرطرفدار شده‌اند.
هم اینک، three برند در صدر بهره برداری از برنامه سقف شناور‌ و یا نیمه‌شناور هستند که عبارتند از مینی، لندروور و سیتروئن. هر یک از این برند‌ها، جدایی سقف و تنه را تحت نام یک عنصر تصویری اساسی در واژگان دیزاین خود انتخاب کرده‌اند و جالب‌تر این است که هر یک نیز تاریخچه‌ای غنی در بهره برداری از این مشخصه دارند. three نمونه از نمادین‌ترین برنامه‌های وسیله نقلیه ای تاریخ، یعنی نخستین رنج‌روور، مینی دیزاین‌شده به وسیله ایزیگونیس‌ و سیتروئن DS19، هریک به نحوی نقطه آغازی هستند برای سقف‌های شناور حال حاضر.

جریان مینی
شروع ارائه مینی در سال ۱۹۵۹، به‌صورت تماما یکرنگ بود با اینحال سال ۱۹۶۱ و با معرفی آستین کوپر، برنامه‌مایه دو‌رنگ با رنگی دارای اختلاف برای سقف نیز برای آن مقرر کرده شد. مشخصه بارز این دیزاین نیز شکل به‌ظاهر جدای سقف از تنه بود که گویی به دور تنه جوش شده بود. در حقیقت این برنامه سقف بیشتر به سطحی حصار‌شده با ناودانی یکپارچه مشابه بود. ژانویه ۱۹۶۴، یک مینی کوپر S با رانندگی پدی‌هاپکریک فاتح رالی سخت مونت‌کارلو شد. این مینی، با رنگ سرخ بدنه و یک سقف سفید‌رنگ، تصویر مینی تحت نام یک خودرو دو‌رنگ را برای در بیشتر مواقع در فکر‌ها حک کرد. این تیم پیش‌تر خودرو‌های اسپرت سرخ‌رنگ، با سقف سفید را در مسابقات دیگر استفاده کرده بود پس این برنامه‌رنگ، انتخابی طبیعی بود، نه از روی برنامه و برنامه.
با ستون‌های همرنگ بدنه، نمونه‌های ابتدایی مینی کوپر حاوی یک سقف به واقع شناور نبودند و این موضوع، تا سال ۱۹۹۷ که آدرین ون‌هویدونک کانسپت ACV30 را ایجاد کرد، محقق نشد. این کانسپت، در روز‌های سختی که ب‌ام‌و مالکیت روور را عهده‌دار بود، دیزاین شد و تجسم برداشت ب‌ام‌و از آتی مینی بود. روور، برداشت متفاوتی از این آتی داشت و نمایش اولیه آن را نیز در شکل مفهومی‌های Mini Non secular به نمایش گذاشت.
اصلی‌ترین مشخصه ظاهری این کانسپت‌ها نیز تیر‌های سقف قوس‌دار و واضح‌ و تاکید بر فرم‌های گرد در جای جای بدنه بود. به نظر می‌آید طراحان روور برنامه‌مایه دو‌رنگ و سقف شناور را مشخصه‌های قدیمی و تاریخ‌مصرف قبلی‌ای می‌دانستند چراکه تا یک دهه قبل از آن، این سبک دیزاین را در ایجاد ساخته‌هایی از قبیل مجموعه R8 Rover 200/400 و Rover 800 به‌کار برده بودند. با ACV30 با اینحال ون‌هویدونک خودرو قهرمان‌ هاپکریک را الگوی خود گذاشته بود، علي الخصوص با رنگ سرخ بدنه‌ و سفیدی سقف که سطوح شیشه‌ای، به ظاهر بطور کلی آنها را از هم جدا کرده بود. به فاصله three سال، نسل تازه مینی با استایلی بطور کلی برآمده از این کانسپت انتهای دهه ۱۹۹۰ میلادی عرضه شد و از آن وقت به بعد، حدودا تمامی برنامه‌های مینی (به غیر از کانورتیبل‌ها‌ و به علاوه از طرف دیگر کلاب‌من ۲۰۰۷ که در آن، قاب در عقب همرنگ سقف است) با برنامه سقف بطور کلی شناور عرضه شده‌اند. این برنامه سقف، امروز به امضای دیزاین ساخته‌های مینی مبدل شده است با اینحال خروجی بحث‌برانگیز هم کم نداشته مانند نسل حال حاضر مینی ۵ در که در آن، به دلیل تعدد ستون‌های جدا از تنه و سقف، آن حس یکپارچگی از سطوح شیشه‌ای گرفته شده است.

برای شما هم جالب است:   نمایش هشت پرچم‌دار قبلی و حال اوپل در تکنو کلاسیکا

 

مینی کوپر S پدی‌هاپکریک در رالی ۱۹۶۴ مونت‌کارلو

 

ACV30، برنامه زنده گرانه آدرین ون‌هویدونک برای آتی مینی که چهره امروز ساخته‌های این خودروساز انگلیسی را فرم داد.

 

۲۰۱۴ MINI Clubman Idea

 

برداشت لندروور
رنج‌روور برندی است که در ساخته‌هایش، جرم و ارتفاع تصویری بیشتری برای مدیریت می باشد و سقف شناور که به نحوی، امضای دیزاین این برند است، مشخصا به رسیدن به تناسبات فرضیه‌آل کمک فراوانی می‌کند. نخستین مجموعه ساخته‌های لندروور اغلب حاوی سقفی با رنگ متضاد با بدنه بودند که دلیل می‌شد یک تضاد تصویری آنی و چشم‌نواز در فرم جعبه‌ای آنها ایجاد شود. برعکس، رنج‌روور پیشرفته‌تر این تولیدکننده در دهه ۱۹۷۰ میلادی، به‌صورت تماما یک‌رنگ، با ستون‌هایی همرنگ بدنه ارائه شد. با اینحال باز هم با برنامه به ظاهر جدا از بدنه‌ای که سقف داشت، یک جدایی تصویری بین آنها مشهود بود. سال ۱۹۷۳، پوشش سیاه ماتی روی ستون‌های عقب کشیده شد تا نواقص پروسه تولید را پنهان کند و کمی بعد‌تر، روی ستون‌های باریک جلو و میانی نیز با رنگ سیاه ارائه شدند‌ و اینگونه بود که برنامه سقف شناوری که امروز، به امضای تصویری رنج‌روور‌ها مبدل شده است، پدید آمد. تا لحظه ارائه رنج‌روور P38A در سال ۱۹۹۵، یعنی ۲۵ سال بعد از عرضه برنامه ابتدایی رنج‌روور، ستون‌های سیاه‌رنگ به مشخصه اصلی دیزاین شاسی‌بلند‌های لوکس لندروور مبدل شده بود‌ و این، امضای دیزاین ویژه، بدون وقفه تا وِلار ۲۰۱۷ نیز تداوم داشته است.
اکثر رنج‌روور‌های لندروور، امروز با سقف سیاه رنگ نیز ارائه می‌شوند که در ترکیب با سیاهی ستون‌ها و سطوح شیشه‌ای، به نحوی تداعی‌کننده یک حباب شیشه‌ای بر بالای سطوح فلزی بدنه است. این برنامه‌رنگ تحت نام برنامه‌رنگ استاندارد برای وِلار انتخاب شده و تاثیر تصویری آن، انتقال جرم به سوی پایین بوده که برای وسیله نقلیه ای با این ابعاد بزرگ و حجیم، تاثیر خوشایندی است. با شهرت روزافزون SUV‌ها، به نظر می‌آید این برنامه حباب شیشه‌ای ‌روی تنه فلزی است که تب سقف شناور را در این قلمرو خاموش خواهد نمود.

برای شما هم جالب است:   فولکس گلف ABT با ۴۰۰ اسب بخار، عرضه شد

 

سقف، مانند کلاهی که یک کشاورز ‌ روی سر دارد، روی تنه لندروور نشسته است

برخلاف لندروور‌های قبل از خود، نخستین رنج‌روور، فاقد سقفی با رنگ دارای اختلاف از بدنه بود

 

 

سبک سیتروئن
سیتروئن با DS3 که نخستین بار در شکل کانسپت DS Inside در موتورشو ژنو ۲۰۰۹ به نمایش سود، پا جای پای مینی گذاشت و به همین ترتیب، وجه مشخصه بارز دیزاین آن نیز یک سقف شناور با رنگ دارای اختلاف درمقایسه با بدنه بود. با ستون‌های وسط کوتاه‌شده، ستون‌های عقب قاب گرفته شده با شیشه و ستون‌های سیاه جلو، مارک لوید یک سقف جداگانه را با تناسبات یکدست و یک جدایی تصویری بی‌نقص برای DS3 دیزاین کرد. سبک دیزاین DS و سیتروئن از آن وقت دستخوش تغییراتی قرار گرفته با اینحال این سیتروئن است که بخش اعظمی از واژگان دیزاین DS3، علي الخصوص سقف شناور را حفظ کرده است. ممکن است این کمی باورنکردنی باشد، علي الخصوص از این نظر که نخستین DS، یعنی DS19 از برداشت ابتدایی سقف‌های شناور سود می‌بُرد.
از قبیل مینی فرم‌گرفته به وسیله ایزیگونیس، مخلوق فلامینیو برتونی با شکافی طبیعی در ساختار خود ارائه شد از این حیث که سقف فایبرگلاس (بعد‌ها آلومینیومی) تحت نام یک واحد مجزا به تنه اتصال یافته بود. برخلاف بخش‌های زیرین تنه این DS که با گستره‌ای از رنگ‌های عادی برای آن روز‌ها قابل سفارش بود، سقف پیش از هرچیز تنها به رنگ سیاه، فیروزه‌ای، سفید عاجی و یا بنفش تیره قابل سفارش بود. با قاب کرومی شیشه‌ها‌ و پوشش آلومینیومی ستون‌های عقب، DS به شکل زیبایی به سه بخش سقف، سطوح شیشه‌ای و تنه تقسیم شده بود. سبک دیزاین حال حاضر سیتروئن از کانسپت کاکتوس ۲۰۱۳ که حاوی ستون‌های جلویی به رنگ سیاه و شکستی در قسمت فوقانی ستون‌های C بود.
C3 ،‌C3 Aircross و C5 Aircross هم که بعد از این کانسپت عرضه شدند، ‌بسیاری از مشخصه‌های دیزاین کاکتوس را دارند. با این وجود جالب است که نمونه تولیدی C4 Cactus بدون امکان انتخاب رنگ دارای اختلاف برای سقف ارائه شد و بجای آن، از ریل روی سقف استفاده شده تا امکان ایجاد رنگی روی سقف باشد.
از قبیل روور، سیتروئن نیز با کانسپت‌های اکتیوا (۱۹۸۸ و ۱۹۹۰)‌ و XM دیزاین شده به وسیله برتونه در سال ۱۹۸۹، خودرو‌هایی با برنامه سقف شناور را تا انتهای دهه ۱۹۸۰ عرضه کرد با اینحال این رویکردی نبود که سیتروئن را به خود پایبند سازد. امروز، مدیر دیزاین طرح سیتروئن، اندی کووِل اعتقاد دارد سقف با برنامه‌رنگ دارای اختلاف، عنصری کارآمد در دیزاین خودرو است و با تقسیم خودرو در فضاهای رنگ دارای اختلاف، می‌توان بازخورد عموم درمقایسه با کالا را تغییر داد. این خروجی‌ها به مدیریت تاثیر دیگر نگاه‌ها نیز یاری مینماید. برای نمونه کفایت می کند تکامل تناسبات اصلی و جرم‌ها را مد نظر قرار دهید؛ ابعاد چرخ‌ها بزرگ‌تر می‌شود، ابعاد بدنه بزرگ‌تر می‌شود، سطوح شیشه‌ای باریک‌تر و کشیده‌تر می‌شوند و در چنین شرایطی ست که که خودرو‌ها کماکان ارتفاع به نسبت بلندی دارند. با این وجود، سقف شناور می‌تواند توزیع تصویری جرم و تناسبات این خودرو‌ها را مدیریت کند.

برای شما هم جالب است:   رنو سیمبل 2016؛ تجربه رانندگی، نقاط قوت و ضعف

۱۹۵۵-۱۹۷۵ Citroen DS

 

۱۹۸۹ Citroen XM

 

۲۰۰۹ Citroen DS Inside

 

۲۰۱۳ Citroen Cactus Idea

 

نویسنده: مجید رقیبی



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات