کد خبر : 16955
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
5 views بازدید

عصر خودرو – چین؛ قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته عصر خودرو چین؛ قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان عصر خودرو- دهه قبلی را به جرأت می توان دورانی منحصربفرد در ظهور غول دیگری در صنعت خودرو سازی جهان برشمرد. در این دوره کشور چین موفق شده است خود را با اسم یک قدرت نوظهور در صنعت خودرو جهان به اثبات برساند. به نوشته پایگاه خبری«عصرخودرو» با […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته عصر خودرو

چین؛ قدرت نوظهور صنعت خودرو جهان

عصر خودرو- دهه قبلی را به جرأت می توان دورانی منحصربفرد در ظهور غول دیگری در صنعت خودرو سازی جهان برشمرد. در این دوره کشور چین موفق شده است خود را با اسم یک قدرت نوظهور در صنعت خودرو جهان به اثبات برساند.

به نوشته پایگاه خبری«عصرخودرو» با استناد به گفته ایرنا، خودرو سازان چینی اکنون در ردیف سودآورترین خودرو سازان جهان قرار دارند و در بازارهای جهانی به رقیبی سرسخت برای دیگر خودروسازان مبدل شده اند.
بزرگترین خودروساز چین یعنی کمپانی سایک (Shanghai Automotive Industry Corp ) که بتازگی کمپانی های ام جی روور (MG Rover) و مکسوس (Maxus) بریتانیا را تهیه کرده است، در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶ (ابتدا تابستان قبلی) جشن تولید یکصد هزارمین خودروی مکسوس سایک را جشن گرفت.
سایک به علاوه از طرف دیگر در سال ۲۰۱۶ تنها در بریتانیا که خاستگاه این خودرو به حساب می آید، چهار هزار و ۱۹۲ ابزار انواع خودرو نمونه ام جی و سه هزار ابزار خودروی مکسوس به فروش رسانده است.
این تولیدکننده در کنفرانس بین المللی خودرو شانگهای ۲۰۱۷ که از ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) به مدت ۱۰ روز در شهر بین المللی شانگهای برگزار شد، از خودروهای مفهومی «ام جی ای-موشن» و «اس یو وی D90» پرده گشود که ۱۰۰ درصد تکنولوژی آنها در دست به خود کشور چین است.
ام جی ای-موشن که یک خودروی مفهومی اسپرت کوپه برقی هوشمند است، به طرز کامل با تکنولوژی چینی ساخته شده است و یک خودروی ۱۰۰ درصد چینی شمرده می شود.
خودروی مفهومی به وسیله نقلیه ای اطلاق می شود که هدف کمپانی از تولید آن، به نمایش گذاشتن توانمندی های خود در تولید یک خودرو با دیزاین مدرن، آتی نگرانه و بهره برداری از قابلیت های فنی فوق حرفه ای است که این گونه خودروها را از سایرین متمایز می سازد.
مفهومی ها معمولاً از لحاظ دیزاین بمراتب پیشرفته تر از خودروهای دیگری که به مرحله تولید می رسند، به شمار می روند. دیزاین این گونه خودروها معمولاً آتی نگرانه است؛ به این معنا که خودروی مفهومی می تواند تفکرات یک خودروساز را برای چندین سال آتی نمایان سازد.
در همین خصوص «یائو لی وان» مسؤول ارشد مالی مکسوس سایک در حاشیه کنفرانس شانگهای ۲۰۱۷ در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا چنین شرح داد: سه سال پیش تنها مارکت سنتی خودمان را داشتیم با اینحال اکنون یک بازیگر اصلی در بازارهای جهانی به شمار می آییم و فرصت های بسیار فراوانی برای نشان دادن توان خودروسازی این کشور در دست داریم.
به گفته وی، در شرایط حال حاضر این تولیدکننده می تواند به نرخ قابل خرید برای هر مارکت، کالای باکیفیت تولید کند و ذائقه خریدار های مختلف را پوشش دهیم.
یائو لی وان اضافه کرد که مکسوس سایک در سه سال قبلی موفقیت های بزرگی در سودآوری، جذب بازار، خدمات رسانی از خریدار و پیشرفت بازارهای خارجی به دست آورده است.

** رمز موفقیت خودروسازان چینی
*سهم گیری از مارکت داخلی با تکیه بر معرفی کالا باکیفیت
خودروسازان چینی برای موفقیت در این صنعت، مسیری را تعریف کرده اند که از مارکت داخلی می گذرد. آنها تلاش کردند سهم خود از مارکت داخلی چین را با تولید کالا باکیفیت و در سطح استانداردهای بین المللی گسترش دهند.
«زانگ لیانگ» مدیر برنامه ریزی پورت فولیوی تولیدات کمپانی سایک موتور نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد که کشورش موفقیت خود را در صنعت خودرو بنا شده بر موفقیت در هر دو مارکت داخلی و خارجی می داند.
* سرمایه گذاری مشترک
چین با جمعیتی بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر، بزرگترین مارکت خودرو جهان شمرده می شود. سیاستگذاران این کشور با تکیه بر همین پتانسیل، خودروسازان بزرگ جهان مانند مانند فولکس واگن (Volkswagen AG ) و جنرال موتورز (General Motors) که از بازیگران اصلی مارکت خودرو در جهان به شمار می روند را وادار کرده اند برای سهیم شدن در مارکت این کشور، با خودروسازان داخلی چین سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.
چین با بهره برداری از این سیاست، موفق شد سهم مارکت کمپانی های چینی از مارکت داخلی را گسترش دهد.
به گفته لیانگ، کمپانی دولتی سایک موتور (که دولتی بودن آن بدین معناست که سود خود را بعد از کسر هزینه ها به حساب دولت می ریزد) سال قبلی تنها ازطریق سرمایه گذاری مشترک با کمپانی های فولکس واگن و جنرال موتورز حدود ۱۶٫۵ درصد مارکت خودروهای سواری چین را از آن خود کرد؛ همزمان با اینکه قبل از آن، سهم برندهای داخلی سایک از این مارکت تنها ۱٫۳ درصد بود.
*انتقال تکنولوژی از روش استخدام کارشناسان خارجی
این سرمایه گذاری های مشترک ۵۰-۵۰ با غول های خودرو ساز جهان، یک سیل جریان پولی به سوی خودروسازان چینی ایجاد کرد که آنها از این سرمایه ها برای استخدام طراحان اروپایی استفاده کردند تا به نسل تازه اتومبیل های خود، پویایی و خصوصیت های منحصربفرد بیشتری ببخشند.
به علاوه از طرف دیگر سایک موتور به کمک کمپانی های صدرنشین در ارایه سیستم های نوین در رانندگی بهتر، ازقبیل کمپانی موبیل آی در نسل تازه خودروهای خود، سیستم های پیشرفته ای به خریداران معرفی کرده است.
* تقویت حلقه های تولید، فروش و خدمات بعد از فروش
خودروسازان چینی غیر از دیزاین و ارتقای تکنولوژی تولید، فرایندی را تعریف و اجرا می کنند که موفقیت آنان در مارکت داخلی را تضمین کند؛ فرایندی که از آن برای موفقیت در بازارهای خارجی نیز سود می برند.
«لین یونگ» مدیر تجارت خارجی کمپانی سایک موتور در این عرصه به خبرنگار ایرنا چنین شرح داد: باید تمامی مراحل صنعت و اشتغال به شکلی دیزاین و مدیریت شود که کالایی با کیفیت بالا و در حد استانداردهای جهانی، تولید و خودروی تولیدی چه در مارکت داخلی و چه در بازارهای خارجی قابل رقابت با برندهای مشهور جهان باشد.
وی تصریح کرد: سازماندهی، مراحل تولید، تحقیق و پیشرفت، فروش و جذب بازار و بالاخره، خدمات بعد از فروش همه حلقه های به هم متصلی هستند که باید همگی از استحکام و نیرومندی کافی دارا باشند.
زانگ لیانگ نیز تصریح کرد که از اکنون برای برندهای خارجی در مارکت چین دلسوزی می کند؛ چونکه خودرو سازان چینی در این فضای نبردی هرروز بمراتب قوی تر می شوند.
*سرمایه گذاری برروی تحقیق و پیشرفت (R&D)
به گفته یکی از مهندسان کمپانی سایک، این تولیدکننده دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون یوان (۳۲۷ میلیون دلار) بر روی بررسی ها تازه و تسهیلات مهندسی خود هزینه و به عبارتی سرمایه گذاری کرده است.
در مراکز تحقیق و پیشرفت کمپانی سایک، مهندسان این تولیدکننده با همان کمپانی های مطرح تکنولوژی جهان کار می کنند که رقیبان خارجی آنها نیز از توان آنها سود می گیرند تا ایمنی، کیفیت و قابل اعتماد بودن برند خود را افزایش بخشند.
در مرکز تحقیق و پیشرفت کمپانی ام جی سایک در شانگهای گروه خبرنگاران که از اقصی نقاط جهان دعوت شده بودند، بیننده پشت سر گذاشتن تست های متفاوتی بر روی خودروهای «ام جی» و «رووی» بودند؛ در یکی از آزمایشگاه های این تولیدکننده، توانایی خودروها در دستگاههای شبیه به ساز برای تست مقاومت در شرایط سخت و دشوار و ناهموار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
به علاوه از طرف دیگر در آزمایشگاه دیگری، خودروها در آب و هوای شبیه به جاهای سردسیر و گرمسیری و بیابان های سوزان شبیه به آب و هوای کشورهای مارکت هدف، مورد تست قرار می گیرند و مهندسان این تولیدکننده، کارایی موتور و سیستمهای کنترل آنها را در اقلیم های مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند.
به علاوه از طرف دیگر ایمنی، توان و استحکام خودروهای تولیدی در «برنامه ارزیابی ایمنی خودرو» موسوم به (C-NCAP) سنجیده می شود. این برنامه در وهله در ابتدا بعد از استانداردهای ایمنی بوجود آمده به وسیله نمونه یورو NCAP و به وسیله مرکز بررسی ها و تکنولوژی خودرو چین اجرا می شود.
*خرید کمپانی های مشهور و ورشکسته خارجی و سود گیری از توان تخصصی این تولیدکننده ها
خودروسازان بزرگ چین در راستای توانمند سازی صنعت خودروسازی خود، اقدام به خرید کمپانی های مشهور، مشهور، خوشنام و در عده ای موارد، ورشکسته خارجی کرده و برای ارتقای توان تخصصی خود از بنیه نیرومند مهندسی این تولیدکننده ها سود می برند.
سایک موتور، برندهای ام جی و مکسوس را به ترتیب از کمپانی های انگلیسی ورشکسته «ام جی روور» و «ال دی وی» تهیه کرد و با بهره برداری از توان تخصص این تولیدکننده ها موفق شد بسرعت برندهای تماماً چینی ام جی و مکسوس را تولید کند.
کمپانی سایک مکسوس، خودروهای نمونه مکسوس V80 را در سپتامبر ۲۰۱۱ (شهریور ۱۳۹۰) و در جستجوی آن نمونه مکسوس جی ۱۰ را در سال ۲۰۱۴ در چین تولید کرد. مکسوس V80 یک خودروی بطور کلی تجاری و مکسوس جی ۱۰ یک خودروی بزرگ نیمه تجاری ام پی وی شمرده می شود.
ام.پی. وی‌ها، خودرو‌های چند منظوره‌ (Multi-purpose vehicle) هستند که محیط داخلی فراوانی دارند و قادرند حجم بار فراوانی را در خود جای ‌دهند، با اینحال بیشتر برای عبور در معابر شهری مناسبند.
پیرامون همین مسئله کمپانی هلدینگ ژجیانگ جیلی (Zhejiang Geely Holding Group ) چین نیز از روش مالکیت کمپانی سوئدی ولوو (Volvo) استراتژی شبیه به کمپانی سایک را دنبال کرده است.
جیلی نیز با خرید این برندهای اروپایی و بهره برداری از کادر تخصصی آن، کیفیت کالا و ایمنی مارکت خود را افزایش بخشیده است.
به توجه به همه این پیشرفت ها با اینحال، مدیران کمپانی سایک می گویند: خریداران چینی در باب کیفیت و ایمنی برندهای داخلی حساس هستند و برطرف کردن این نگرانی ها لحظه می برد و به سرمایه گذاری بیشتری نیازمند است.
*سیاست پیشرفت صادرات
چین با گسترش سطح تولید خودرو در این کشور از سال ۲۰۱۰ خودرو سازان داخلی را ملزم به صدور بخشی از تولیدات خود در بازارهای خارجی کرده است.

برای شما هم جالب است:   رکاب - برخورد قضایی با رانندگانی که اقدام به سگ گردانی می‌کنند

**از سایه تا کنار
ممکن است شرکتهای سایک، جیلی، فاو(FAW)، گریت وال (Great Wall)، چری (Chery Automobile Co.) و دیگر خورو سازان چینی و به علاوه از طرف دیگر صنایع وابسته آنها که تعدادشان افزون بر یکهزار کمپانی می شود، راه درازی برای دستیابی به سطح تولید و فروشی برابر با خودروسازان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و کره ای در چین داشته باشند، با اینحال با عنایت به روند صعودی همراه با شیب تند این صنعت در این کشور، نتیجا با گذشت زمانی نه خیلی دور، این راه پشت سر قرار داده خواهد شد.
ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است؛ در راستای خریدار مداری و ایجاد انگیزه مضاعف برای استفاده کنندگان چینی به خرید خودروهای تولید داخل، می توان به همین مسئله اشاره نمود که کمپانی لینک اند کو (Lynk & CO) چین، آنچه که به گفته مهندسان این تولیدکننده، برنامه «گارانتی عمری» نامیده می شود را به خریداران معرفی می کند.
سایک موتور که پنجمین سالگرد تأسیس برند مکسوس خود در چین را در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (زمستان قبلی) جشن گرفت، در طول پنج سال، با دستیابی به متوسط افزایش تولید سالیانه بیش از ۱۴۰ درصد، این برند خود را از تولید کننده صرف خودروهای تجاری به خودروسازی مبدل کرده است که همه نوع خودرو تولید می کند، از خودروهای سواری پهن پیکر تا ام پی وی و خودروهای انرژی نو.
خودروهای انرژی نو یا New Energy Vehicles (NEVs) خودروهایی هستند که توانایی وصل شدن به برق دارند.
زانگ لیانگ مدیر برنامه ریزی کمپانی سایک موتور در آیین معرفی این خودرو در جمع خبرنگاران گفت: این تولیدکننده تصمیم گرفته است با معرفی برندهای بطور کلی داخلی خود به مارکت چین، فروش خود را دو برابر کند.
در حقیقت، سایک موتور و دیگر کمپانی های بزرگ چینی، ایستگاه های تکنولوژی عقب مانده از جهان را بسرعت پشت سر قرار داده اند و شروع به معرفی کالا و خدمات دهی ۱۰۰ درصد داخلی در سطح استانداردهای جهانی کرده اند.

برای شما هم جالب است:   اساسی ترین اعداد وسیله نقلیه ای هفته | مجله پدال

**دورخیز چین در مارکت ایران
بعد از باطل تحریم های هسته ای ایران در ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) و بازگشت خودروسازان اروپایی، کره ای و ژاپنی به کشورمان، فصل تازه ای در فعالیت مضاعف خودروسازان چینی در مارکت ایران شروع شده است.
آنها برای رقابت با رقبا در مارکت بزرگ ایران، در تلاشند همراه با شریک های ایرانی خود تمامی حلقه های وصل به هم (تحقیق و پیشرفت، تولید، فروش، صادرات و خدمات بعد از فروش) اشتغال خود در ایران که برابر مقررات کشورمان در چارچوب سرمایه گذاری های مشترک ۵۰-۵۰ دنبال می شود را بیش از قبل تقویت کنند.
لین یونگ مدیر تجارت خارجی کمپانی سایک که مدیرعامل کمپانی ام جی پارس موتور تبریز و شریک تجاری این خودروساز چینی در ایران به شمار می آید به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی سیاست هایی که سایک موتور برای موفقیت در مارکت چین و دیگر بازارهای جهان دنبال کرد، به وسیله ام جی پارس موتور که ۵۰ درصد سرمایه آن در دست به سایک است، نیز دنبال می شود.
وی اضافه کرد: هدف ابتدا، سهم گیری از مارکت داخلی ایران با ارتقای کیفیت کالا است؛ معرفی آبشن های بیشتر به خریدار و کاهش سطح هزینه ها و سپس صادرات کالا به دیگر کشورهای خاورمیانه، برنامه بعدی این تولیدکننده را تشکیل می دهد.
مدیر تجارت خارجی کمپانی سایک خاطرنشان تولید که برابر توافقات حاصله، برنامه ریزی شده است ۳۰ درصد تولیدات کمپانی «ام جی پارس موتور تبریز» به کشورهای خاورمیانه صادر می شود.
یونگ به علاوه از طرف دیگر با تأکید بر لزوم انتقال دانش فنی و تکنولوژی به ایران، اضافه کرد: به طرز قطع، به دلیل تحریم ها و عقب ماندن تکنولوژی تولید ایران، خودروهای تجهیز به سیستم های نوین قادر نیستند با تکنولوژی موجود ایران تولید شوند و وقتی که محصولاتمان را در ایران تولید شود، در حقیقت این خواسته و هدف به ویژه در قسمت لوکالیزه کردن را تامین کرده و در حقیقت تکنولوژی و دانش فنی تولیدات خود را به ایران منتقل می کنیم.
به گفته وی، در شروع کار ۲۰ درصد تولید خودرو و در دو سال آتی دستکم ۵۰ درصد آن در ایران انجام می شود.
مدیر تجارت خارجی بزرگترین خودروساز چین به علاوه از طرف دیگر در باب برنامه این تولیدکننده برای ارتقای خدمات بعد از فروش در ایران، گفت: بعد از هفت سال تلاش برای افزایش مقام خدمات بعد از فروش خودروهای چینی در ایران، با استناد به یک مطالعه، این مقام در سال ۲۰۱۵ برابر با ۶ بوده که مقام بسیار خوبی است با اینحال فرضیه آل و مطلوب نیست و ما تلاش می کنیم مقام بهتری کسب کنیم.
وی یادآور شد: ما قبل از این با ایران سرمایه گذاری مشترک انجام داده ایم و در زمانی نه چندان دور، انبار قطعات و مراکز خدمات بعد از فروش بیشتری برای برند های سایک موتور در ایران ایجاد خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: به علاوه از طرف دیگر ما برای انجام امور تعمیر خودرو و آموزش فنون آن به مکانیک های ای ایرانی، مردم متخصصی را به ایران اعزام خواهیم کرد.
مدیرعامل ام جی سایک موتور تبریز تاکید کرد: در بلندمدت نیز سیستم کامل خدمات بعد از فروش را برای خریداران ایرانی خود اجرا می کنیم.
برای خودروسازان چینی دستیابی به این سطح از موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی راحت نبوده است و بی گمان در آتی نیز مساله های فراوانی فراروی آنها قرار خواهد داشت، با اینحال در سایه تلاش است که دورنما روشن می شود.

برای شما هم جالب است:   هزینه خودرو در مارکت ایران؛ گران شدن چند نمونه داخلی و وارداتی



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات