کد خبر : 32586
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
21 views بازدید

لزوم ۲ نرخی شدن بنزین در سال آتی

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی با توجه به آمارها ۷۰% رانندگان، کمتر از ۸۰ لیتر در ماه مصرف دارند. پس می‌توان برای آن‌ها بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و هزینه بنزین مصرفی بالای ۸۰ لیتر را برابر با بنزین آزاد و تقریبا ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد. چندی قبل لایحه بودجه سال ۹۷ از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

با توجه به آمارها ۷۰% رانندگان، کمتر از ۸۰ لیتر در ماه مصرف دارند. پس می‌توان برای آن‌ها بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و هزینه بنزین مصرفی بالای ۸۰ لیتر را برابر با بنزین آزاد و تقریبا ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد.

چندی قبل لایحه بودجه سال ۹۷ از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و این لایحه در حال بررسی به وسیله نمایندگان مجلس است. در تبصره ۱۸ لایحه اشاره شده است که دولت تصمیم گرفته است با گسترش حامل‌های انرژی، میزان سود خود را به ۱۷,۴۰۰ میلیارد تومان گسترش دهد. با این وجود در این تبصره به‌روشنی نامی از حامل‌های انرژی که برنامه ریزی شده است گران شود، برده نشده است؛ با اینحال با استناد به صحبت‌های مدیران به نظر می‌­رسد که یکی از حامل­‌های انرژی که مشمول این گسترش هزینه خواهد شد، بنزین است و هزینه ممکن آن ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

پیرامون همین موضوع و با استناد به تجربه دو سال واپسین، به نظر می­‌رسد که نظام تک ­نرخی بنزین مورد استقبال دولت است و با این وجود همه مصرف­‌کنندگان بنزین با گسترش هزینه یکسانی مواجه خواهند شد. با در نظر رفتن شیوه تک­ نرخی بنزین به هزینه ۱۵۰۰ تومان، به همه مردم فشار اقتصادی وارد خواهد شد و با این وجود میزان نارضایتی عمومی از دولت نیز گسترش پیدا خواهد کرد؛ با اینحال اگر دولت نظام دونرخی را برای گسترش هزینه بنزین اجرا کند، عموم مردم از گسترش هزینه بنزین مصون می‌مانند و با این وجود نارضایتی عمومی از دولت نیز متعاقبا کاسته می‌­شود.

برای شما هم جالب است:   شروع مشارکت مزدا و تیم سابق آئودی، در جهان اتومبیل‌رانی

با توجه به تازه ترین معلومات سامانۀ هوشمند سوخت، حدود ۷۰% مصرف‌کنندگان به میزان کمتر از ۸۰ لیتر در ماه بنزین مصرف می‌کنند. تحت این شرایط می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را ۸۰ لیتر در ماه و به هزینه ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و هزینه بنزین بالای ۸۰ لیتر را برابر بنزین آزاد یعنی تقریبا ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد.

با اینحال پیرامون برق و گاز دولت این اجازه را دارد تا هزینه این حامل‌های انرژی را با استناد به تبصره ۱۴ که مرتبط به قانون هدفمندی یارانه‌­ها است، گسترش دهد.

بررسی روند گسترش هزینه برق طی سال‌های واپسین نشان می­‌دهد که وزارت نیرو طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ سه مرتبه تعرفه­‌های برق را به میزان ۲۴% ، ۱۰% و ۱۰% در قسمت خانگی گسترش داد؛ با اینحال در هر سه مرتبه، هیچ تفاوتی بین مشترکان کم‌­مصرف و پرمصرف قائل نشد. این امر در حالی است که با استناد به نظام‌­های تعرفه‌­گذاری دنیا و در راستای اصلاح الگوی مصرف، باید بین مشترکان کم­‌مصرف و پرمصرف اختلاف قائل شد. پیرامون همین موضوع ضروری است که در صورت تصمیم دولت برای گسترش هزینه برق سال آتی، هزینه برق مشترکان کم­‌مصرف ثابت بماند و تنها هزینه برق مشترکان پرمصرف گسترش یابد. با استناد به یارانه­‌ای بودن برق بخش خانگی، این امر نیز عادلانه‌­تر شدن توزیع یارانه برق بین مشترکان را تسریع خواهد نمود.

پیرامون گاز خانگی نیز روندی شبیه به برق می باشد و سیاست‌های هزینه­‌گذاری بر پایه پشتیبانی از مشترکان کم­‌مصرف نیست؛ از اینرو یقینا در صورت گسترش هزینه گاز، همه مشترکان با یک درصد مشمول گسترش هزینه قرار خواهند گرفت.

برای شما هم جالب است:   کانتیننتال از سیستم ترمز تازه ای برای خودروهای الکتریکی پرده گشود

در کل، ضروری است که در صورت گسترش هزینه بنزین، برق و گاز خانگی، دولت از مشترکان کم‌­مصرف پشتیبانی کند و هزینه حامل‌های انرژی این مشترکان را گسترش ندهد. ثابت نگه‌­داشتن هزینه انرژی مشترکان کم­‌مصرف و تمرکز بر گسترش هزینه انرژی مشترکان پرمصرف غیر از کنترل روند مصرف انرژی در کشور، اهداف برنامه ششم پیشرفت اقتصادی را نیز سریع‌تر محقق خواهد نمود.



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات