کد خبر : 17359
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
2 views بازدید

متُد شرقی؛ بررسی موقعیت مارکت خودرو چین در خلال کنفرانس خودرو شانگهای

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته دیجیاتو با اینحال اگر در یکی از خیابان های شانگهای قدم بزنید، با انبوهی از خودروهای تولید بیوک، آئودی، فولکس واگن و ب ام و روبرو خواهید شد؛ غیر از اینها چندی قبل گرایش چینی ها به سوی خودروهای برقی نیز گسترش یافته و هر روزه بر تعداد تسلا نمونه X های حاضر در معابر این شهر […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته دیجیاتو

با اینحال اگر در یکی از خیابان های شانگهای قدم بزنید، با انبوهی از خودروهای تولید بیوک، آئودی، فولکس واگن و ب ام و روبرو خواهید شد؛ غیر از اینها چندی قبل گرایش چینی ها به سوی خودروهای برقی نیز گسترش یافته و هر روزه بر تعداد تسلا نمونه X های حاضر در معابر این شهر اضافه می شود.

با مشاهده این موقعیت امکان دارد این پرسش – علي الخصوص برای ما ایرانی ها – مطرح شود که پس خودروهای چینی کجا هستند؟ بسیار بسیار محشر، گه گاه می توان عده ای از تولیدات الکتریکی BYD را در گوشه و کنار دید؛ با اینحال این خودروها هم بیشتر به دلیل سیاست های تشویقی حاکم در شانگهای تهیه شده اند.

اگر هفته پیش برای بار نخست در کنفرانس شانگهای کمپانی می کردید، یقینا این پرسش نیز به ذهنتان خطور می کرد: آیا چینی ها به غیر از BYD، خودروساز دیگری دارند؟

در این حین با اینحال اگر شخصی لیست ده خودروی پرفروش چین را به شما نشان دهد، تعجبتان چند برابر خواهد شد؛ بدلیل آنکه بیشتر برندها و نمونه های حاضر در آن اسم هایی دارند که گویی از یک سیاره دیگر آمده اند!

مقدار فروش تقریبینمونه خودرو
۶۵۰,۰۰۰۱٫    Hongguang S1
۵۸۰,۰۰۰۲٫    Haval H6
۴۷۹,۰۰۰۳٫    Lavida
۳۷۰,۰۰۰۴٫    Excelle
۳۷۰,۰۰۰۵٫    Baojun 730
۳۶۸,۰۰۰۶٫    Sylphy
۳۴۸,۰۰۰۷٫    New Jetta
۳۴۱,۰۰۰۸٫    Sagitar
۳۲۷,۰۰۰۹٫    Trumpchi GS4
۳۲۱,۰۰۰۱۰٫  Baojun 560

این لیست چه نکاتی را می تواند در خود نهفته داشته باشد؟ از چند جهت مختلف به حاضرین این لیست می پردازیم.

برای شما هم جالب است:   مروری بر مشهورترین صحنه های تصادف در سری تاپ گیر [تماشا کنید]

برندها: از میان ۱۰ خودروی موجود در این لیست ۵ مورد در دست به کشور چین بوده و تولید برندهای وولینگ، بائوجون، ترامپچی و گریت وال هستند.

بقیه موارد هم تولیداتی از برندهای فولکس واگن، بیوک و نیسان است. در نظر داشته باشید که هر یک از این خودروهای خارجی نزدیک به ۱۰ سال است که در چین ساخته شده و از قطعات عمدتا تولید چین دارا هستند؛ از این جهت می توان آنها را خودروهای چینی با برند خارجی خطاب کرد.

نوع بدنه: پنج سال قبل، خودروهای سواری در صدر لیست بودند. با اینحال امروزه ۵ مورد از ۱۰ گزینه موجود به خانواده خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور تعلق دارند؛ ۵ مورد دیگر نیز که سدان هستند، نمونه های خارجی شمرده می شوند.

از این حیث، تمامی شاسی بلندها و کراس اوورهای پرطرفدار چین تولید خود این کشور هستند. امسال مقدار فروش این دسته از خودروها به حدود ۱۰ میلیون ابزار خواهد رسید.

مقدار فروش: اگر این لیست را یک گروه در نظر بگیریم، آیتم‌های آن در کل فروشی برابر با ۳٫۸۵ میلیون ابزار در سال ۲۰۱۶ داشته اند.

این رقم حدودا به اندازه کل مارکت وسیله نقلیه ای ژاپن است. به توجه به این با استناد به اظهارات وزارت صنعت و تکنولوژی معلومات چین، مقدار فروش سالانه خودرو در سال ۲۰۲۵ در این کشور به رقم باورنکرنی ۳۵ میلیون ابزار خواهد رسید.

هزینه: بین هزینه و تعداد تولید پیوسته رابطه ای می باشد، با اینحال این رابطه در چین چندان واضح نیست. برای نمونه پرفروش ترین خودروی این کشور (Hongguang S1) در سال قبلی، حدود ۹۰۰۰ دلار هزینه دارد؛ حال آنکه برای خرید گزینه حاضر در مقام دوم (هاوال H6) باید ۲۴۰۰۰ دلار کنار گذاشت که با این وجود گران ترین خودرو در این لیست نیز شمرده می شود.

برای شما هم جالب است:   معرفی خودروهای تازه هیوندای در ایران به وسیله کمپانی کرمان موتور

دیگر گزینه ها بین ۱۴۷۰۰ دلار برای ترامچی GS4 و ۲۱۰۰۰ دلار برای فولکس واگن لاویدا متغیر هستند. برای مقایسه بد نیست بدانید که متوسط هزینه یک خودروی صفر کیلومتر در آمریکا چیزی حدود ۳۴۰۰۰ دلار است.

مالکیت: تمامی نمونه های خارجی پرفروش در مارکت چین در کمپانی های مشترکی که یک طرف آنها چینی است (جوینت ونچر) تولید می شوند.

با استناد به قانون، طرف چینی حداقل باید صاحب ۵۰ درصد از این تولیدکننده مشترک باشد؛ از این جهت در بهترین حالت تنها نیمی از سود حاصله از فروش خودروها به جیب طرف خارجی می رود.

با این حساب اگر برندهای چینی در حال پیشرفت هستند، پس چرا خبر چندانی از آنها در خیابان های شانگهای نیست؟ جواب در اینست که شانگهای را می توان نیویورک سیتی چین تلقی کرد؛ چرا که ساکنین آن از جهت سود، حس رقابت، مدگرایی و اولویت های اجتماعی در سطحی بالاتر قرار دارند.

ثروتمندان این شهر سر وقت خودروهای لوکس و پرهزینه می روند تا دارایی خود را به رخ بکشند. یک خودروی چینی ممکن است ارزش بالاتری در مقابل رقم پرداختی داشته باشد، با اینحال وقتی فردی می تواند با پورشه خودنمایی کند چرا سوار بر یک اتومبیل کم بهای وطنی مانند بائوجون شود؟

با حرکت به سوی غرب و رسیدن به استان های آنهوی و جیانگژی موقعیت بطور کلی دگرگون می شود. در این استان ها که سطح سود بسیار پایین تر است، خیابان ها از خودروهای چینی انباشته شده اند.

برندهای چینی سعی می کنند با تصاحب مارکت استان های کمتر پیشرفت یافته، سود و نفوذ خود را گسترش داده و با اضافه شدن تدریجی کیفیت، خود را برای ورود به جاهای و شهرهای پیشرفته تر – مانند شانگهای، شنژن،کیمگدائو و ژیامن – تکمیل کنند.

برای شما هم جالب است:   مقایسه گروهی سوزوکی ویتارا، هوندا HR-V و پژو 2008

این استراتژی بسیار شبیه به نظر مائوتسه تونگ است که گفته بود: “حاشیه ها را بگیر و شهرها را محاصره کن”.

این شیوه با این وجود سابقه موفقیت فراوانی دارد و ممکن است بتوان گفت که ژاپنی ها و کره ای ها نیز در مقطع زمانی مخصوصی از همین استراتژی برای گرفتن سهم مارکت در بسیاری کشورها استفاده کرده اند.

در سال های واپسین چینی ها این سیاست را در کشورهای در حال پیشرفت نیز پیاده نموده و بخشی از مارکت وسیله نقلیه ای روسیه، برزیل، شیلی، مصر و ایران را از آن خود کرده اند. یقینا سودهای تجمیع شده از مارکت این کشورها نقشی بسزا در پیشرفت برندهای چینی خواهند داشت.

اگر دوست دارید این لینک خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات