کد خبر : 14733
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
35 views بازدید

معرفی دنا پلاس و سایپا کوییک در سال ۹۶؛ وقتی خودروسازان ایرانی دست از سر پلتفرم‌های قدیمی برنمی‌دارند!

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته دیجی لند در سال ۱۳۹۵ اتفاقات زیادی در صنعت خودروی ایران رخ داد و بسیاری از کمپانی‌های خارجی با عقد قراردادهایی به روش رسمی فعالیت خود را در ایران شروع کردند و تولیدات آن‌ها نیز در سال جاری وارد بازار کشورمان خواهد شد. اتفاق مهم دیگری که در سال قبلی بیننده آن بودیم، معرفی دو خودروی […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته دیجی لند

در سال ۱۳۹۵ اتفاقات زیادی در صنعت خودروی ایران رخ داد و بسیاری از کمپانی‌های خارجی با عقد قراردادهایی به روش رسمی فعالیت خود را در ایران شروع کردند و تولیدات آن‌ها نیز در سال جاری وارد بازار کشورمان خواهد شد. اتفاق مهم دیگری که در سال قبلی بیننده آن بودیم، معرفی دو خودروی تازه ایران خودرو و سایپا یعنی دنا پلاس و سایپا کوییک بود که با خصوصیت‌ها و آپشن‌های تازه با اینحال بر روی همان پلتفرم قدیمی و منسوخ‌شده در سال ۹۶ معرفی به بازار کشورمان خواهند شد.

دنا پلاس و سایپا کوییک را می‌توان نهایت توان کمپانی‌های خودروسازی ایرانی با نیم قرن سابقه دانست. کمپانی‌های ایران خودرو و سایپا می‌خواهند عده ای خصوصیت‌ها را برای بار نخست در تاریخ خودروسازی ایران در تولیدات تازه خود معرفی کنند.

دنا پلاس در حقیقت ورژن فیس لیفت و بهبودیافته دنای معمولی است. بیشتر تفاوت در پروفیل جانبی آن صورت گرفته و آپشن‌های سانروف و ایربگ‌ های جانبی برای بار نخست در خودروهای تولید داخل قرار گرفته‌اند. در سمت مقابل، سایپا کوییک به عنوان فیس لیفت تیبا ۲ یا ورژن هاچ بک ساینا معرفی به بازار خواهد شد. این خودرو با اضافه کردن عده ای قطعات به بدنه، نمایی کراس به خود گرفته و امکاناتی مانند فرمان برقی در نمونه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای برای بار نخست در ایران در آن قرار گرفته‌اند.

معرفی خصوصیت‌ها و آپشن‌های تازه در خودروهای دنا پلاس و سایپا کوییک ، حرکت مثبتی در صنعت خودروسازی کشورمان به شمار می‌رود با اینحال نباید از ایرادهای متعدد آن‌ها چشم‌پوشی کرد. وقتی ریشه و اصل و نسب این خودروها را بررسی می‌کنیم به دو خودروی تاریخی و ماندگار یعنی پژو ۴۰۵ و پراید می‌رسیم؛ خودروهایی که به نوعی مادر تمام خودروهای ایرانی هستند. پس خوب است در اینجا روند مبدل پژو ۴۰۵ به دنا و کیا پراید به کوییک را مورد بررسی قرار دهیم.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - مدیران فولکس واگن هدف بررسی ها دادستانی مونیخ قرار دریافت کردند

تاریخچه تاریخی دنا پلاس و سایپا کوییک

تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ به عنوان یک خودروی مدرن و آپدیت به وسیله ایران خودرو شروع شد. در سال ۱۳۷۹ اولین خودروی به اصطلاح ملی ایران به اسم سمند بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و در سال ۱۳۸۶ نیز اولین فیس لیفت سمند با اسم سورن معرفی به بازار شد. بعد از آن نیز با اعمال فیس لیفت تازه تر و کامل‌تری بر روی سمند و سورن، خودروی تازه ای به اسم دنا در فهرست تولیدات ایران خودرو قرار گرفت؛ و اکنون باز هم بیننده یک فیس لیفت دیگر و معرفی دنا پلاس با همان پلتفرم همیشگی هستیم.

دنا پلاس و سایپا کوییک

در آن سوی میدان، کمپانی خودروسازی سایپا در ابتدای دهه ۷۰ هجری شمسی واردات کیا پراید را شروع کرد و سپس به تولید آن روی آورد. ریشه این خوردو به مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا بازمی‌گشت. در طول این سال‌ها نمونه‌های متفاوتی از پراید شامل ۱۳۱، ۱۳۲، هاچ بک ۱۱۱، ۱۴۱ و پراید وانت وارد بازار شد. در سال ۱۳۸۷ کمپانی سایپا اولین خودروی ملی خود را با اسم تیبا معرفی کرد که بر روی پلتفرم پراید ساخته شده بود. مدتی بعد ورژن هاچ بک تیبا با اسم تیبا ۲ رونمایی شد و بعد از آن نیز فیس لیفت تیبا با اسم ساینا به بازار خودروی ایران آمد. اکنون هم با ترکیب خودروهای ساینا و تیبا ۲، خودروی مثلا تازه ای با اسم کوییک شکل گرفته است.

دنا پلاس و سایپا کوییک

همان‌طور که گفته شد، ریشه خودروهای دنا پلاس و سایپا کوییک به خودروهای قدیمی و منسوخ شده پژو ۴۰۵ و پراید بازمی‌گردد و به ذهن خطور میکند که خودروسازان داخلی ما نمی‌خواهند دست از سر پلتفرم‌های قدیمی بردارند. هرچند تلاش این تولیدکننده‌ها برای حرکت در راستای رویه جهانی و معرفی مواردی مانند پیشرانه توربوشارژ، گیربکس اتومات، ایربگ‌های جانبی، سانروف و سیستم ورود بدون کلید را می‌توان نکته مثبتی دانست با اینحال تمام این‌ها جزو موارد بدیهی صنعت خودروسازی دنیا به شمار می‌روند و ارزش مانور دادن و آگهی را ندارند. این اصلا قابل درک نیست که برای چنین مواردی، هزینه‌های فراوانی از مصرف‌کنندگان کم‌سود ایرانی مطالبه شود، آن هم برای خودروهایی که ریشه در تولیدات یک ربع قرن پیش دارند.

برای شما هم جالب است:   رئیس تازه سایپا پیش فروش کوییک را متوقف کرد

می بایست از خودروسازان ایرانی پرسید که این پلتفرم‌های قدیمی و منسوخ شده چقدر ظرفیت فیس لیفت و بهینه‌سازی دارند که دست از سر آن‌ها برنمی‌دارند؟ در کجای دنیا چندین خودروی مختلف و فیس لیفت‌های متعدد با استناد به یک پلتفرم ساخته و هربار با اسم تازه و هزینه بالاتر در بازار معرفی می‌شود؟ آیا اضافه کردن سانروف و ایربگ های جانبی بهمراه تغییراتی در پروفیل جانبی دنا پلاس، ارزش ۶ میلیون تومان هزینه بیشتر درمقایسه با دنای معمولی را دارد؟ آیا ایجاد تفاوت اندک ظاهری و اضافه کردن چند آپشن مانند فرمان برقی و سیستم ورود بدون کلید، ارزش ۷ میلیون تومان هزینه بیشتر درمقایسه با تیبا ۲ را دارد؟ با این وجود این را هم باید اضافه کرد که در کیفیت و طول عمر همین آپشن‌های تازه هم تردید می باشد و نمی‌توان از عملکرد درست آن‌ها مطمئن بود.

این طور به ذهن خطور میکند که توانایی خودروسازان داخلی به اضافه کردن چند آپشن ساده و ساختن خودروهای چند تکه با استناد به پلتفرم‌های قدیمی محدود شده است. تا وقتی که کمپانی‌های ایران خودرو و سایپا، پلتفرم‌های مدرن و به‌روزی را برای تولید تولیدات تازه خود به کار نگیرند و خودروهای مدرن و باکیفیت را با هزینه خوب در بازار معرفی نکنند، معرفی خودروهایی مانند دنا پلاس و سایپا کوییک هیچ ارزشی برای خریداران نخواهد داشت.

در دورانی که تکنولوژی با سرعت نور در حال افزایش است، کمپانی‌های خودروسازی ما می بایست از پلتفرم‌های منسوخ شده دست بکشند و اگر توان بهره برداری از پلتفرم‌های مدرن جهانی را ندارند، حداقل از پلتفرم‌های یک نسل قبل خودروسازان بزرگ دنیا بهره ببرند. به این صورت می‌توان تولیدات تازه و لایق شان و منزلت مردم ایران را با کیفیت و هزینه خوب معرفی کرد و رضایت خریداران را نیز به چنگ آورد.

برای شما هم جالب است:   پیش فروش تولیدات تازه ایران خودرو شروع شد – تیر 1396



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات