به گزاری اخبار خودرو به نقل از سایت پدال

سام کاویانی: از قرار معلوم و به‌احتمال‌زیاد، چانگان ایدو XT توربو، از مهمانان آتی شرکت سایپاست. این خودرو چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌های داخلی کشورمان رونمایی شد و برخی از سایت‌های خبری نیز از بهای ۶۰ الی ۶۵ میلیون تومانی آن سخن رانده‌اند که بی‌شک در تناسب با میانگین دریافتی مردمان این دیار رقم بالا و هنگفتی است. امید می‌رود که از این میزان فراتر نرفته و ما دگرباره ارقام نجومی و عجیب‌وغریبی را شاهد نباشیم.

چانگان ایدو XT که در سرزمین مادری خود با پسوند ژیس هانگ (ZHISHANG) نیز خطاب می‌شود، یک هاچ‌بک نسبتاً بزرگ در حد و اندازه‌های مزدا ۳ و کیا سراتو هاچ‌بک است. این خودرو برای نخستین بار، سال ۲۰۱۳ میلادی و در نمایشگاه شهر شانگهای چین رونمایی و در ماه آگوست همان سال نیز فروش آن آغاز گردید. چانگان ایدو XT بر مبنای پلت‌فرم C ساخت شرکت چانگان تکوین و توسعه یافته است؛ پلت‌فرمی که در مدل سدان ایدو نیز به کار می‌رود.

changan-eado-xt-22

اگر جوان‌پسندی و جذابیت را معیاری برای گزینش یک خودروی زیبا بدانیم چانگان ایدو XT از این حیث نمره بالایی می‌گیرد. این خودرو که مخلوق استودیو طراحی چانگان در کشور ایتالیاست، بیشتر از طرح‌های اروپایی الهام گرفته است تا بلکه آسیایی. در مدلی از ایدو XT که تصویرش بر وب‌سایت بین‌المللی این شرکت نقش بسته است، ما جلوپنجره‌ای را می‌بینیم که در میانه آن یک نوار باریک کرومی جای گرفته است و در تلفیق با چراغ‌های باریک جلو کاراکتر ویژه‌ای را برای آن خلق نموده است، کاراکتری که در کمتر خودروی دیگری مشابه آن را شاهدیم. نیمرخ جذاب این خودرو، خطوط برجسته و برآمده‌ای را در دل خود جای داده است و خطوط شارپ و تیزی هم در ستون C آن به کار رفته است. همه این موارد در کنار هم نمایی اسپرت را برای این بخش از بدنه مهیا ساخته است.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول

changan-eado-xt-32
طراحی بخش عقب این خودرو اگر نگوییم زیباترین، باید گفت در میان چینی‌ها کم‌نظیر است و حتی به باور بنده از برخی از طرح‌های ژاپنی و کره‌ای نیز جذاب‌تر و پرشورتر است. در این بخش خط شانه‌های بسیار قوی را می‌بینیم که از نیمرخ این خودرو نشئت می‌گیرند و در اتصال با چراغ‌های عقب این خودرو نمایی جسورانه‌ای را رقم می‌زنند. در طرفین سپرهای عقب نیز، دو مه شکن جای گرفته‌اند و در پایین سپر هم دیفیوزری مشکی رنگ تعبیه شده است. در کل، چانگان ایدو XT را می‌توان لااقل از حیث ظاهر، خودرویی سخت دلنواز و ایرانی پسند دانست.

changan-eado-xt-202
شاکله داشبورد این خودرو عیناً همانند نسخه سدان ایدو است. از طرحی نسبتاً مدرن، به‌روز و اسپرتی برخوردار است و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز، در حد مناسبی ارزیابی می‌شود. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته و جزییات کرومی متعددی هم در گوشه و کنار این کابین به کار رفته است. بالاتر از همه، کیفیت مونتاژ و پرداخت آن نیز به‌مراتب بهتر از دیگر هم‌قطاران وطنی آن است. این کابین از فضای جاداری هم بهره می‌برد و چهار سرنشین بزرگسال در راحتی کامل و فراغ بال در آن جای می‌گیرند. از دیگر سو، با اینکه ایدو XT یک هاچ‌بک است اما از صندوق عقب با سایزی نسبتاً مناسب سود می‌برد، نکته‌ای که در کشور ما از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.

چانگان ایدو XT از حیث وجود آپشن‌های رفاهی خودروی غنی و پرباری به شمار می‌آید و مشتریان خود را از این بابت ناامید و مأیوس نمی‌سازد؛ به‌ویژه که ما ایرانیان نیز، وفور بیش از پیش آپشن‌های رفاهی و تفریحی را در یک خودرو سخت طالبیم ولو آنکه سالی یک‌بار هم از آن‌ها بهره نگیریم! عمده تجهیزات موجود در نسخه فول این خودرو بدین قرارند:
سانروف برقی – کروز کنترل – دوربین دید عقب – سیستم START/STOP – صندلی‌های چرمی – تهویه مطبوع اتوماتیک – چراغ‌های اتوماتیک جلو به همراه سیستم روشنایی در روز (DAY LIGHT) – چراغ‌های همراهی سرنشینان در هوای تاریک – آینه‌های برقی جانبی مجهز به گرم‌کن – صفحه نمایش لمسی رنگی به سایز ۷ اینچ – بخارزدای اتوماتیک شیشه عقب – آینه داخلی از جنس الکتروکرومیک – نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها – سنسور پارک عقب – ریموت صندوق عقب – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان با قابلیت پخش CD/DVD + درگاه USB/AUX و اتصالات بلوتوث و GPS – اسپویلر عقب و…
چانگان ایدو XT با دو پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود. یکی از آن دو، نسخه‌ای تنفس طبیعی به حجم ۱٫۶ لیتر است که از توانی معادل ۱۲۵ اسب بخار بهره می‌برد و آن دیگری هم نسخه‌ای مجهز به سامانه توربوشارژ است و با حجمی معادل ۱٫۵ لیتر از توانی برابر با ۱۶۹ اسب بخار برخوردار است. هر دو نسخه از تکنولوژی BLUECORE شرکت فورد و مزدا بهره برده و از مصرف بهینه و آلایندگی کمی برخوردارند. در این میان، تولید نسخه توربو در دستور کار تولیدی سایپا جای گرفته است. در این نسخه، از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت AISIN ژاپن برای سیستم انتقال قدرت استفاده شده است. ورود نسخه توربو چانگان ایدو XT در بازار داخلی ایران در جای خود اتفاق بسیار مبارکی است زیرا این بار برخلاف ادوار قبل، طرف ایرانی پیشرانه توانمندتری را برای مونتاژ برگزیده است.
چانگان ایدو XT از ایمنی مناسب و درخوری بهره می‌برد. این خودرو توانسته است ۵ ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت نماید و به‌طور استاندارد از ۶ کیسه هوای ایمنی برخوردار است. دیگر سامانه‌های ایمنی موجود در این خودرو شامل مواردی چون: سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم کنترل لغزش خودرو (TCS)، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی‌ها، ستون‌های جاذب انرژی، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای پیش کشاننده، قفل ایمنی کودک و… می‌گردد.

در پایان، چانگان ایدو XT را می‌توان خودرویی جذاب، جوان‌پسند و مجهز به یک پیشرانه بسیار قوی دانست و به‌نوعی می‌توان آن را نخستین «محصول اسپرتی» شرکت سایپا نیز به شمار آورد. این خودرو قادر است مشتریان بسیاری را راهی نمایندگی‌ها سایپا کند حتی آن دسته از مشتریان مرفهی که سال‌هاست با این سازنده وطنی میانه خوبی نداشته و با وارداتی‌ها ایاب و ذهاب می‌کنند.

مشخصات کلی چانگان ایدو XT (مونتاژ سایپا)

  • نوع پیشرانه: H15TC TURBO BLUE CORE – DIRECT INJECTION
  • حجم موتور: ۱۴۹۹ سی‌سی
  • توان: ۱۶۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۱۹۵۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۷٫۳ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
  • نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک (AISIN F21)
  • سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
  • سیستم فنربندی عقب: غیرمستقل، محور پیچشی
  • نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
  • نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی جامد
  • نوع سیستم فرمان: الکتریکی حساس به سرعت (EPS)
  • محور محرک: دیفرانسیل جلو
  • طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۲۵/۱۸۱۵/۱۴۸۵ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲۶۶۰ میلی‌متر
  • وزن خالص: ۱۳۸۰ کیلوگرم
  • گنجایش محل بار: ۳۹۰ لیتر (۱۴۰۰ لیتر با خوابانیدن صندلی‌های عقب)
  • حجم مخزن سوخت: ۵۲ لیتر
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴
  • قیمت در چین: ۱۰۹,۹۰۰ الی ۱۱۹,۹۰۰ یوآن (نسخه ۱٫۵ لیتری توربو)

منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
GLOBALCHANGAN.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…



منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد