به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

سیستم صوتی و سرگرمی عده ای از خودروها می توانند حواس راننده را برای بیش از ۴۰ ثانیه از رانندگی پرت کند.

انجمن اتومبیل رانی امریکا که به AAA مشهور در اقدامی جدید ۱۳۰ نفر را پشت ۳۰ وسیله نقلیه تازه نشانده است تا از روش سیستم سرگرمی-اطلاع رسانی این خودروها را آزمایش کند.

نتایج این تحقیق بسیار قابل توجه بوده و نشان می دهد که عواملی که باعث حواس پرتی راننده می شوند بسیار گسترش یافته و سطوح حواس پرتی راننده‌ها دچار تفاوت عمده شده است.
با توجه به گفته های این آژانس حدودا سیستم ها باعث حواس ورتی راننده شده و هیچ کدام از این تکنولوژی های گیج کننده حاوی درجه حواس پرتی “کم” نیستند.

۱۲ نمونه از این تکنولوژی ها تحت نام سیستم هایی شاسایی شده اند که درجه حواس پرتی آن ها بسیار بالا بوده و احتمالا حواس مردم را پرت کرده و تمرکز بر روی رانندگی از راننده می گیرند.
دانشگاه یوتا در انجام این طرح بررسی با AAA مشارکت داشته است. دانش پژوهان با بهره برداری از دوربین ها و تمرینات ذهنی، سطح انحراف و حواس پرتی مردم از رانندگی را اندازه گیری کرده اند. ملاک حواس پرتی نگاه نکردن به جاده و عدم توجه و تمرکز بر روی آن بوده است.

در طول این آزمایش از رانندگان خواسته شده است که به دستورات صوتی سیستم های سرگرمی-معلومات (اینفوتیمنت) خودرو گوش کرده و آن ها را اجرا کنند. به علاوه از طرف دیگر انجام یک رفتار ویژه مانند تنظیم رادیو یا برقراری رابطه از روش این سیستم نیز جزئی از مراحل انجام این آزمایش صورت گرفته است.

در این مطالعه کم ترین میزان حواس پرتی به حالتی گفته می شود که راننده تنها به موسیقی که از سیستم صوتی پخش می شود گوش می دهد و بالاترین میزان حواس پرتی نیز برابر با چک کردن دفترچه‌ راهنما خودرو مقرر کرده شده است.

براساس این تحقیق، سیستم های سرگرمی-معلومات پیچیده می توانند توجه بیشتری را از راننده بدست بیاورند. این سیستم ها حتی می توانند از روش برنامه هایی مانند برنامه های مسیریای (نویگیشن) و تعیین مقصد حواس راننده از جاده را برای بیشتر از ۴۰ ثانیه پرت کنند.

غیر از این، به دلیل آنکه اکثر مردم در بهره برداری از این تکنولوژی های تازه دچار سخت بوده و عمدتا نمی دانند که دقیقاً برای رسیدن به خواسته مورد نظرشان باید چه تنظیماتی را دنبال کنند، میزان حواس پرتی و نبود توجه کافی در آن ها گسترش می یابد.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - خودروی سوئدی با محیط داخلی متغیر


مارشال دانی، مدیرکل و مدیریت عملیات این آژانس اتومبیل رانی بیان میکند که رانندگان نیازمند تکنولوژی هایی هستند که بهره برداری از آن ها راحت بوده و ایمنی را به هشدار نمی اندازند، با اینحال بسیاری از خصوصیت های اضافه شده به سیستم های سرگرمی-معلومات حال حاضر منجر به پیچیدگی شده و اغلب ایمنی را به هشدار انداخته و حتی مردم را بهره برداری از این سیستم ها خسته و ناامید می کند.

انجمن AAA نتایج این بررسی ها را به خودروسازان و تأمین کنندگان قطعات خودرو معرفی میکند تا از این طریق کمپانی های اکتیو در صنعت خودروسازی در راستای افزایش اوضاع و رسیدن به تکنولوژی های ایمن تر فعالیت کرده و تلاش کنند.
تا وقتی که تکنولوژی های ایمن تری از جانب خودروسازان عرضه شده و در دست مردم قرار بگیرد، این انجمن توصیه می کند که از قرار دادن سیستم های سرگرمی-اطلاعاتی با درجه حواس پرتی بسیار بالا در خودروها جلوگیری شود و پیش نهاد می کند که مردم در زمان رانندگی از قابلیت ها مختلف این سیستم ها مانند ارسال پیغام یا چک کردن شبکه های اجتماعی خودداری کنند.


پیشتر با ما همراه باشید تا از میزان حواس پرتی خودروهایی که سیستم سرگرمی-معلومات آن ها مورد تست قرار گرفته آگاه شویم:

درجه حواس پرتی، کم: وسیله نقلیه ای در این دسته قرار ندارد.

درجه حواس پرتی، متوسط: شورلت ایکونیکس LT، فورد اف۲۵۰ XLT ، هیوندای سانتافه اسپورت، لینکلن MKC پریمیر، تویوتا کمری SE، تویوتا کورولا SE، تویوتا سیه نا XLE

درجه حواس پرتی، زیاد: کادیلاک XT5 لاکجری، شورلت تراورس LT ، دوج رام ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا بیس، اینفینیتی Q50 پریمیم، جیپ کمپس اسپرت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا راو۴ XLE

درجه حواس پرتی، بسیار زیاد: آئودی Q7 QPP ، کرایسلر C300، دوج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی ام سی یوکان SLT، هوندا سیویس تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E ، مزدا۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس ترک پریمیم، تسلا نمونه S، ولوو XC60 T5 اینسکریپشن.

برای شما هم جالب است:   رکاب - هیوندای آزرا در آمریکا بازنشسته شد

در طرف دیگر با این وجود خودروسازان در طول سال های واپسین سامانه های ایمنی متعددی را در جهت گسترش ایمنی رانندگی پیشرفت داده اند که می تواند از شدت تصادفات بکاهد با اینحال باورنکردنی است بدانید که

رانندگان عصبی حتی به توجه به مزایای سامانه های ایمنی خودرو، این سیستم ها را خاموش می کنند.

مطابق با گفته های یک تحقیق مطالعاتی تازه که به وسیله موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها صورت گرفته است اصواتی که از سیستم اخطار دهنده انحراف از مسیر خارج می شوند برای برخی از مردم مزاحم هستند و برای برخی دیگر نیز مفید بوده و بر اساس محاسبه توانایی جلوگیری از حدودا ۵۸ هزار تصادف در سال را دارند.

با بهره برداری از گزارش هایی که پلیس از تصادفات رانندگی تهیه کرده است، دانش پژوهان دریافته اند که سیستم اخطار انحراف از مسیر می تواند تمامی تصادفات را به میزان ۱۱ درصد کاهش دهد.

این سیستم به علاوه از طرف دیگر توانایی کاهش صدمات بالقوه را به میزان ۲۱ درصد و مرگ و میر ناشی از این تصادف را به میزان ۸۶ درصد دارد.

این محاسبه در مقایسه با وسایل نقلیه ای مطرح شده است که به سیستم اخطار انحراف از مسیر تجهیز نیستند.


دیگر تکنولوژی های ایمنی مانند سیستم های تشخیص نقطه کور می تواند محاسبه بدست آمده از این تحقیق را جابجا کند.

تحت نام نمونه تجهیز خودرو به این سیستم ها می تواند درصد تصادفات را ۳ درصد کاهش دهد، به علاوه از طرف دیگر میزان صدمات ناشی از تصادفات نیز با کاهش ۲ درصدی همراه خواهد بود.
بد نیست بدانید که در خارج از ایران پرداخت حق بیمه با میزان سود مندی خودروها از تکنولوژی های به روز ایمنی رابطه داشته و هرچه که این فن آوری ها بیشتر باشند حق بیمه سالانه پرداختی کاهش پیدا می کند.

با اینحال در صورت برخورداری خودرو شما از این سیستم های اخطار انحراف از مسیر و سود‌ مندی از مزایای آن ها، کمپانی های بیمه نمی پذیرد که شما حق بیمه کمتری را پرداخت کنید.

موسسه بیمه ویژه ایمنی بزرگراه ها که به اسم IIHS شناخته می شود درباره این موضوع شرح داد که کمپانی های بیمه پایین بار دریافت پول کمتر نمی روند چون این کمپانی ها مدعی اند که توانایی تشخیص استفاده یا عدم استفاده راننده از این سیستم ها نیست.

برای شما هم جالب است:   نسل تازه کلاس A، ارزان‌ترین کالا مرسدس بنز خواهد بود

به عبارت دیگر کمپانی های بیمه معتقد اند که در بسیاری از تصادفات راه حلی برای تشخیص اینکه آیا راننده تحت تاثیر سیستم های اخطار انحراف از مسیر قرار گرفته است نیست.


ضروری به ذکر است این سیستم ها بطور کلی پتانسیل آزار رساندن را دارند و می توانند رانندگان اذیت کنند.

در یک تحقیق مطالعاتی مرتبط IIHS دریافت که هر دو سیستم ایمنی اسم برده یعنی سیستم اخطار انحراف از مسیر و سیستم نظارت بر نقاط کور حدودا در نیمی از مواقع خاموش اند چرا که بسیاری از رانندگان را آزار داده و مزاحم رانندگی آن ها می شوند.

از ۹۸۳ وسیله نقلیه ای که از ۹ برند خودروسازی مختلف برای دریافت خدمات به نمایندگی خودشان مراجعه کرده بودند تنها ۵۱ درصد از رانندگان سیستم اخطار انحراف از مسیر خود را خاموش نکرده بودند.

شاید دوست داشته باشید بدانید که سیستم هایی که اخطار های خود را از روش صدا منتقل می کنند، بیشتر از سیستم هایی که اخطار دهنده لمسی اند خاموش می شوند.

از نمونه خودروهایی که به سیستم های اخطار دهنده لمسی تجهیز شده اند می توان به کادیلاک تازه اشاره نمود که از صندلی هایی با پشتی ارتعاشی و اخطار دهنده دارا است.

موسسه IIHS به علاوه از طرف دیگر اعتقاد دارد که بسیاری از این سیستم های ایمنی و اخطار دهنده به سادگی خاموش می شوند.

برند های خودروسازی مانند Volvo که اتومبیل هایی با سیستم ایمنی هوشمند دیزاین و تولید می کنند در تلاش هستند تا با بهره برداری از پنهان سازی تنظیمات سیستم های ایمنی در درون منوی های مختلف سیستم های اینفوتیمنت رانندگان را فریب داده و آن ها ترغیب کنند که از این سیستم های ایمنی بهره ببرند.

بر طبق گفته IIHS، این تلاش ها باعث شده که میزان بهره برداری از این سیستم در ولوو به ۸۶ درصد گسترش یابد.

در انتهای با استناد به مطالب گفته شده این پرسش مطرح می شود که چرا رانندگان باید پول خود را صرف تکنولوژی های ایمنی جانبی بکنند همزمان با اینکه از این تکنولوژی ها استفاده نمی کنند؟

 

اگر دوست دارید این لینک خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد