کد خبر : 30452
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۴:۴۲
33 views بازدید

کنفرانس یا تفرجگاه؛ نگاهی به حواشی اجرا همایش خودرو شهر آفتاب

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی ابتدا دهه ۸۰ از کنفرانس خودرو درست مانند کنفرانس کتاب تحت نام یکی از دلایل ترافیک سنگین بزرگراه چمران یاد می شد. بازدید پرشور پیر و جوان، کودک و بزرگ از این کنفرانس آنچنان بود که خودروسازان در سال های سخت عدم ارائه تولیدات وارداتی و عدم تنوع در مارکت، تمام تلاش خود را به […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

ابتدا دهه ۸۰ از کنفرانس خودرو درست مانند کنفرانس کتاب تحت نام یکی از دلایل ترافیک سنگین بزرگراه چمران یاد می شد.

بازدید پرشور پیر و جوان، کودک و بزرگ از این کنفرانس آنچنان بود که خودروسازان در سال های سخت عدم ارائه تولیدات وارداتی و عدم تنوع در مارکت، تمام تلاش خود را به کار می بستند تا به هر راهی رضایت خاطر بازدید کنندگان را تامین کنند، با اینحال بالاخره این تلاش ها به نقطه ای نرسید و اجرا کنفرانس خودرو تهران به دلیل ایجاد ترافیک بسیار سنگین برای سالیان سال پشت سر هم متوقف شد.

یازده سال گذشت و نتیجا در سال ۹۵ بود که طرح نمایشگاهی شهر آقتاب در نزدیکی حرم امام راحل (ره) به سود برداری رسید و پس مدت مدیدی چشم پایتخت نشینان به جمال خودروهای تازه در کنفرانس تهران روشن شد، با استناد به نوساز بودن تاسیسات شهر آفتاب و کم تجربگی تیم اجرا، نخستین دوره با کاستی هایی همراه بود که تصور می شد در کنفرانس سال ۹۶ جبران شود، با اینحال کنفرانس امسال نیز حاشیه ها و مسائل متعلق به خود را دارد و قادریم بگوییم پیشرفت چندانی درمقایسه با دوره قبلی نداشته است.

غایبین بزرگ

به دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش و نامشخص بودن شریط واردات خودرو به کشورمان، عده ای از اکتیو ترین برندهای موجود در مارکت از کمپانی در این کنفرانس امتناع کردند که از نمونه آن ها می توان به کیا، هیوندای، میتسوبیشی، نیسان، جک، لیفان، جیلی، سنگ یانگ و ب ام و اشاره نمود، با این وجود به گفته غرفه داران گسترش غیر قابل توجیه هزینه های اجازه غرفه در این کنفرانس درمقایسه با دوره سال قبل نیز یکی از دلایل فراری شدن کمپانی های وارد کننده بوده است.

با این وجود کمپانی هرمس و درصدر آن مسئول اجرایی کنفرانس علی عاجزی، عدم حضور برندهای مهم به دلیل گسترش هزینه ها را ناشی از بهانه جویی کمپانی ها می داند و اعتقاد دارد که هزینه ۳۰۰ یورویی (به ازای هر متر مربع) دریافتی از برندهای خارجی در مقایسه با رقم ۴۹۰ یورویی اجرا کنفرانس تخصصی صنعت نفت، بسیار خوب است!

در طرف مقابل نخستین حضور رسمی فولکس واگن در این کنفرانس و بازگشت نه چندان پر فروغ کمپانی ستاره ایران تحت نام نمایندگی مرسدس بنز، تا حدی جبران غیبت سایرین را کرده بود. به علاوه از طرف دیگر حضور پر شور چینی ها در این کنفرانس به گونه ای بود که در سالن های انتهایی زبان چینی به فارسی غالب می شد و حتی یک غرفه غیر چینی نیز نبود.

برای شما هم جالب است:   وقتی برندهای لوکس وانت می‌سازند!

بدبیاری تقویمی تاریخی

فارغ از موضوع هزینه ها و عدم حضور عده ای از مهم ترین برند ها، مواجه با تعطیلی نسبتا ناگهانی روز افتتاح کنفرانس (ششم آذرماه) نیز دلیل شد تا تمامی برنامه ریزی های انجام شده برای برپایی این اتفاق دچار سخت شود.

برای جلوگیری از این موضوع روز بازدید خبرنگاران پنجم آذر ماه مطرح شد، با اینحال در این روز هنوز بسیاری از غرفه ها تکمیل نشده بودند و اجرا فشرده برنامه های خبری، مشکلاتی را در عرصه تصویر برداری برای جراید ایجاد کرد.

در دومین روز نیز به دلیل مصادف شدن با تعطیلی، مردم فراتر از حد انتظار از کنفرانس استقبال کردند و حواشی غیر قابل پیشبینی ای را پدید آوردند.

پر شدن ظرفیت پارکنیگ ها درست مانند روزهای آخر کنفرانس سال قبل به تشدید ترافیک در مسیرهای منتهی به سری شهر آفتاب مبدل شد و در ورودی سالن های اجرا نیز صف های طویلی در جهت پرداخت بلیط ورودی ۲۰۰۰ تومانی تشکیل شد که با حواشی ویژه خود و نارضایتی بازدید کنندگان همراه بود.

بعد از طی شدن این پروسه نه چندان خوشایند با اینحال نخستین بازدید کنندگان از فرط خوشحالی به بادکنک‌های هلیومی تزیینی نصب شده در ورودی حمله بردند و چند نفری که گردن‌شان از سبیل‌هایشان کفلت‌تر بود موفق شدند تا چند بادکنک را از آن خود کنند. باقی بادکنک‌ ها نیز که از بند خود رها شده بودند سرگردان به پرواز درآمده و نهایتا پایین سقف سالن کنفرانس گیر افتادند.

با این اوصاف یکی از شکست خوردگان نبرد بادکنک‌ها با گفتن جمله: «بادکنکی که دست بچه من نباشه همون بهتر که رو سقف باشه» میدان را ترک کرد.

حضور کودکان و خانواده ها در نخستین روز افتتاح این کنفرانس آنچنان بود که غرفه کمپانی ها عملا به استودیو عکاسی، شهربازی و مهدکودک مبدل شده بودند.

کارکردهای تازه ای که غرفه داران تصوری از آن نداشتند، با اینحال بالاخره اینطور به نظر می رسید که خانواده‌های عیال‌وار روز کودک و خانواده را به خوبی برگزار کردند و با لبی خندان و تصویر‌های خانوادگی دارای اختلاف از کنفرانس خارج شدند.

برای شما هم جالب است:   دقایقی با اِم‌وی‌اِم X33 S، چینیِ خوش‌اقبال بازار ایران!

جذابیت های ویژه غرفه رنو

غرفه رنو یکی از شلوغ‌ترین بخش‌های کنفرانس بود با این وجود با استناد به نمایش مگان تازه و یک خودرو فرمول یک ۲۰۱۶ که به جای نمونه ۲۰۱۷ عرضه شده بود در مرکز توجه بازدید کنندگان قرار داشت.

به علاوه از طرف دیگر با استناد به بادکنک های متحرک روی سقف و ترکیب رنگ و آرایش زیبای زرد و مشکی غرفه، استقبال فراوانی در عرصه عکاسی دراین غرفه شده بود و به ذهن خطور میکند کسی نیست که وارد کنفرانس شود با اینحال در غرفه رنو تصویر سلفی یا خانوادگی نگرفته باشد.

مبدل کامیون و کشنده به اسباب تفریح کودکان

تعداد کودکان در روز در ابتدا بازدید عمومی بسیار تصور بود، مسئولین غرفه ها عملا شانسی برای کنترل آن ها نداشتند و بالاخره کار به نقطه ای رسید که بچه ها توانستند پشت فرمان موتور های برقی و کامیون های بزرگ بنشینند.

نتیجه این ماجرای ترسناک، نواخته شدن بوق‌های ممتد کامیون و کشنده در محیط بسته غرفه بود، کامیون هایی که چند پسربچه و دختربچه پشت فرمان آن ها نشسته بودند و با هیجان کار پرسر و صدای‌شان را ادامه می‌دادند.

این روند ثابت کرد که تمامی وسایل نقلیه سواری، سنگین و موتوری می توانند مورد پسند تمامی مردم خانواده باشند.

با این وجود به اشتراک این خیل عظیم بازدید کنندگان اثر چندانی از خریدار بالقوه خرید خودرو دیده نمی شد، بسیاری صرفا به درخواست فرزندان‌شان به کنفرانس آمده بودند و به گفته بسیاری از حاضرین هزینه خودروها با بودجه‌شان تناسب نداشت و آنها توان خرید خودروهایی با هزینه بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان را نداشتند با اینحال از اینکه در کنفرانس حضور داشتند خوشحال بودند.

یک رادیو پرحاشیه

هیاهو و ازدحام کنفرانس دلیل شده تا مشکلات عجیبی در نخستین روز بازدید عمومی رخ دهد، رادیو مکررا مطرح می کند که پسربچه‌ای با لباس قرمز پیدا شده است و از والدینش می خواهد برای تحویل گرفتن فرزند دلبر خود به مدیریت کنفرانس مراجعه نمایند، با اینحال کسی در جستجوی ایشان نمی‌رود.

پدر و مادر دیگری هم فرزند خود را گم کرده‌اند. مشخصات کودک گم شده از رادیو مطرح می‌شود و مجری از کودک می‌خواهد تا خودش را تحویل دهد و مادرش را از نگرانی برهاند!

لحن تمسخر آمیز و پرحرفی‌های گوینده رادیو به کنار، صدای بلندگوها معضل دیگری است که غرفه داران از آن شکایت دارند.

برای شما هم جالب است:   وقتی ابرخودرو هنسی Venom F5 سرعت 482 کیلومتر بر ساعت را به رخ رقبا می‌کشد (ویدیو)

وقتی که مجری از گم شدن و پیدا نشدن بچه‌ها می‌گفت و نکات ایمنی مراقبت از فرزند را گوشزد می‌کرد، بسیاری از واردکنندگان اصلی خودرو جلسات مهمی داشتند و صبرشان از صدای بلند رادیو و شوخی‌های بی‌موقع گوینده لبریز شده بود.

انتخاب بین ترافیک و ازدحام مترو

برای خروج از کنفرانس لحظه خود را تنظیم کنید تا در ترافیک پارکینگ معطل نشونید. اگر هم قصد بازگشت با مترو را دارید حتما ساعات رسیدن قطار را از قبل چک کنید. چراکه قطار در هر ساعت یکبار به ایستگاه می‌رسد و تازه ترین قطار ساعت ۱۹:۰۶ دقیقه شهرآفتاب را به مقصد تجریش ترک می‌کند. بدین خاطر قادریم بگوییم که تعداد قطارها برای خدمات دهی خوب به این حجم از جمعیت به هیچ عنوان کافی به نظر نمی رسد.

نمایشگاهی برای کسب سود

بالاخره باید تاکید کرد که کنفرانس خودرو تهران، از بنیاد با سخت مدیریتی و اجرایی مواجه شده و براساس تجربه ادوار قبلی خود، در فضایی بین تخصصی بودن، فعالیت تحت نام مرکز فروش خودرو و سوژه ای برای تفریح قشر متوسط سردرگم مانده است.

آنچه مسلم است اینکه کنفرانس های خودرو بین المللی و مشهور در سطح جهان، بیش از آنکه کارکردی تفریحی داشته باشند یا تحت نام محلی برای فروش خودرو به خریداران مطرح شوند، ساختاری تخصصی و بنا شده بر ارائه دستاوردهای تکنولوژیک دارند و بازدید کنندگان علاقه مند نیز برای لمس چنین سطحی از کیفیت و نواوری ملزم به پرداخت بهای بلیط زیادی هستند. بدین ترتیب از شمار بازدید کنندگان متفرقه کاسته شده و چهارچوب تخصصی و فنی این اتفاق حفظ می شود.

با اینحال آنچه در خصوص کنفرانس شهر آفتاب اتفاق می افتد بطور کلی برعکس است، با استناد به بهای ارزان بلیط، اطلاع رسانی گسترده و کمبود مراکز تفریحی در جنوب پایتخت، هجوم حاضرین در روزهای تعطیلی کنفرانس قابل پیش بینی است و آنچه مسلم است اینکه تغییر محل اجرا نیز کمکی به رفع معضل ترافیک و ازدحام نکرده است، از اینرو ممکن است منطقی تر باشد که این کنفرانس هم شبیه تمامی اتفاقات شبیه به در سطح جهان مسیر تخصصی شدن را در پیش بگیرد تا حتی از حواشی باورنکردنی و غریب و مضحک این اتفاق سالانه کاسته شود.

درصورت تمایل این لینک خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات