کد خبر : 27738
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۴۳
2 views بازدید

نگاهی به توافقات تجاری دلنشین صنعت خودرو در سال جاری!

درباب اخبار خودروهای داخلی خبری داریم مبنی بر اینکه ” نگاهی به توافقات تجاری دلنشین صنعت خودرو در سال جاری!” که پیشتر بدان میپردازیم. با استناد به گفته خبرگزاری های مختلف، براساس تفاهم نامه ده جانبه‌ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی تکنولوژی ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، کمپانی پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی، بنتلر و […]

درباب اخبار خودروهای داخلی خبری داریم مبنی بر اینکه ” نگاهی به توافقات تجاری دلنشین صنعت خودرو در سال جاری!” که پیشتر بدان میپردازیم.

با استناد به گفته خبرگزاری های مختلف، براساس تفاهم نامه ده جانبه‌ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی تکنولوژی ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، کمپانی پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی، بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل دیزاین و تولید پلتفرم و کالا مخصوص ایران خودرو به وسیله جمعی از برترین کمپانی‌های صنعت خودروی جهان شروع شده است که این امر باعث تحول شگرف در صعنت خودرو در کشور می‌شود.

علاوه براین تفاهم نامه، ایران خودرو و کمپانی پینین فارینا ایتالیا قراردادی با یکدیگر به امضا رساندند که براساس آن کمپانی ایتالیایی با همراهی کمپانی‌های گفته شده، پلتفرم و تولیدات تازه ایران خودرو را دیزاین و تولید می‌کند. سرمایه گذاری ضروری برای اجرای این پیمان بیش از هزار میلیارد تومان تخمین زده شده و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این پیمان اولین و عظیم ترین مشارکت بین المللی ایران در این عرصه به شمار می‌آید، اجرای کامل این پیمان به دیزاین و تولید پلتفرم مخصوص گروه صنعتی ایران خودرو منجر می‌شود و تولیدات متعدد در نمونه‌های مختلف سدان، هاچ بک، کراس اوور و شاسی بلند، هیبرید و برقی به وسیله آن به تولید خواهد رسید.

پیش بینی می‌شود اولین کالا این پیمان در نیمه دوم سال ۹۸ وارد مارکت ایران شود. حال به بررسی نقش این کمپانی ها در موارد تولیدی و مشارکت بر اساس توافق انجام شده، با کمپانی های داخلی پرداخته و به قراردا‌د های مهم این بخش با دیگر برندها نیز اشاره خواهیم کرد. ضروری به ذکراست بر اساس گفته مسئولین در باب این مسئله بسیاری از قراردادها در سال۹۷ و ۹۸ به مرحله عمل درآمدن خواهند رسید.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - فروش فوری پژو ۲۰۷ دستی ویژه عید نوروز

 درگام در ابتدا، کمپانی ماهله آلمان نیز در این پیمان بخش دیزاین و پیشرفت موتورهای تازه برای ایران خودرو را به عهده دارد. براساس تفاهم نامه‌ای که امضا شده است ماهله ۴موتور تازه برای نصب روی تولیدات تازه ایران خودرو دیزاین و به تولید خواهد رسید. این موتورها در دو حجم ۱.۲ و ۱.۵لیتری با سوخت بنزین و گاز خواهند بود. شبیه به پیشرانه‌ای که به روش مخصوص برای گروه صنعتی ایران خودرو دیزاین و به تولید خواهد رسید در حال حاضر به وسیله ماهله برای خودروسازان بزرگی مانند فورد، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن ساخته شده است.

کمپانی های پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک کره جنوبی نیز دیزاین و پیشرفت گیربکس های دستی و اتوماتیک برای تولیدات آتی ایران خودرو را به عهده دارند. گسترش تقاضای مارکت برای خودروهایی با گیربکس اتوماتیک منجر شده است تا در اجرای این مشارکت مشترک توجه خاصی به تولید تولیدات با گیربگس اتوماتیک انجام شود.

تا اینجای کار طی مدت وقتی که از توافق موسوم به برجام می‌گذرد، تعداد ۶ قرار داد به روش رسمی میان کمپانی های خصوصی و دولتی ما بین چندین خودروساز بزرگ جهان صورت پذیرفته است. از نمونه قراردادهایی که تا به این لحظه به ثبت و درحال اجرا هستند می‌توان به موارد پایین اشاره نمود.

 

پیمان با پژو

پژو را می‌توان نخستین کمپانی اروپایی دانست که برای حضور در مارکت ایران با خودروسازان داخلی پیمان مشارکت امضا کرده است. مانند ۴۰ سال قبلی، ایران خودرو شریک تجاری پژو شده است تا با پیمان سرمایه‌گذاری مشترک با سهم برابر ۵۰ درصد دو کمپانی پژو و ایران خودرو، کمپانی ایکاپ در ایران تأسیس شود. ایکاپ وظیفه‌ تولید خودروهای آپدیت پژو را در خاک ایران و برای عرضه در مارکت ایران و خاورمیانه دارد. نخستین خودروی تولیدی این کارخانه، پژو ۲۰۰۸ نمونه ۲۰۱۷ خواهد بود که در سال جاری تولید می‌شود و تا انتهای سال به مارکت داخلی و به دست خریداران می رسد.

برای شما هم جالب است:   نتایج ارزیابی خدمات بعد از فروش خودروسازان کشور معلوم شد!

پیمان با سیتروئن

سیتروئن دیگر کمپانی هلدینگ پژو سیتروئن (PSA) برای حضور در ایران سر وقت شریک قبلی خود یعنی سایپا رفته و دلیل این انتخاب از جانب مدیران سیتروئن تجربه‌ خوب تولید و ارائه‌ زانتیا مطرح شده است. با توجه به پیمان گروه خودروسازی سایپا با سیتروئن، ۵۰ درصد سهام کارخانه سایپا کاشان به سیتروئن واگذار شده است تا تولید خودروهای سیتروئن مانند C4 و C6 در این کارخانه انجام شود. این پیمان منجر به صادرات ۳۰ درصد تولیدات ساخته شده درکارخانه‌ی سایپا کاشان خواهد شد.

پیمان با رنو

رنو پیمان خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده است. با توجه به این پیمان، کمپانی رنو ۶۰ درصد سهام کمپانی سرمایه‌گذاری مشترک با ایدرو را به اسم خود خواهد نمود و ایدرو تنها ۴۰ درصد سهم این کمپانی را در دست خواهد داشت. بدین ترتیب رنو سهام‌ اصلی این کمپانی را در دست داشته و مراحل تصمیم‌گیری در این کمپانی را برای خود ساده تر متصور شده است. در باب این مسئله شریک رنو یک سازمان دولتی است نه خودروسازان، این پیمان به نوعی اولین پیمان یک خودروساز جهانی با یک سازمان ایرانی و به علاوه از طرف دیگر نخستین سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصد خودروسازان خارجی در صنعت خودروی ایران است.

پیمان با هیوندای

هیوندای کره جنوبی نخستین خودروساز آسیایی است که بعد از برجام با خودروسازان ایران پیمان مشارکت بسته است. این پیمان مشارکت میان هیوندای کره جنوبی و کرمان موتور ایران منعقد شده است که ثمره‌ ابتدایی آن ارائه‌ی هیوندای i10 و i20 به وسیله کرمان موتور به روش مونتاژ داخلی به مارکت ایران است. حال می‌بایست منتظر بود و مشاهده کرد تجربه‌ محشر تولید خودروهای دوو به وسیله کرمان‌موتور، درتولید و ارائه‌ تولیدات هیوندای کره جنوبی آیا تکرار می‌شود یا نه؟

برای شما هم جالب است:   هزینه خودروهای هاوال H2 و H6 به وسیله بهمن موتور برای مارکت ایران مطرح شد

پیمان با فولکس‌واگن

فولکس واگن بعد از برجام، مذاکرات خود را با چند خودروساز خصوصی شروع کرده است. این مذاکرات تا چند ماه قبل با تمامی کمپانی‌ها ادامه داشت تا وقتی که فولکس‌واگن شریک خود را انتخاب کرد و مذاکرات نهایی خود را با این کمپانی ادامه داد. کمپانی ماموت موفق شد رضایت فولکس واگن را جلب کند تا بالاخره با پیمان سرمایه‌گذاری مشترک، این دو کمپانی هرکدام ۵۰ درصد از کمپانی جدید تأسیس ماموت خودرو را در دست خواهند داشت و می‌تواند خودروهای فولکس واگن را در ایران تولید و در داخل کشور ارائه کند. به ذهن خطور میکند تولید و ارائه‌ فولکس پولو و گلف به نوعی اولین تولیدات کمپانی جدید تأسیس ماموت خودرو خواهد بود.

پیمان با بنز

بنز هم شبیه پژو و سیتروئن برای حضور در ایران به شریک سابق خود رجوع کرده است. این کمپانی که قبل از تحریم‌ها به وسیله کمپانی ستاره‌ ایران (زیرمجموعه‌ ایران خودرو) در ایران حضور داشت، در دوران پساتحریم نیز ایران خودرو را را برای حضور مجدد در ایران انتخاب کرده است. با این شرایط، تفاهم ابتدایی برای این پیمان سال قبلی انجام شده و بر اساس اخبار گفته شده در این مدت، پیمان این دو کمپانی برای حضور بنز در ایران نهایی گردیده و به ذهن خطور میکند خودروهای کلاس E سدان نیمه لوکس برای مونتاژ و فروش در ایران انتخاب شده است.

امیدواریم خبر ” نگاهی به توافقات تجاری دلنشین صنعت خودرو در سال جاری!” مورد استقبال علاقه مندان به خودروهای در معرض داخل کشور قرار گرفته است.

منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات