کد خبر : 25196
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
34 views بازدید

وزیر صنعت دستور داد: بررسی سهم خودروها در تلفات جاده‌ای

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به معاون امور صنایع خود دستور داد با تشکیل کارگروهی، درمقایسه با بررسی دلایل تلفات جاده‌ای اقدام شود. با استناد به تصادفات، حوادث و تلفات جاده‌ای طی هفته‌های قبلی، باز هم ارزش بررسی موقعیت جاده‌ها و خودروهای عبوری بیش از قبل مورد استقبال قرار گرفته است. پیرامون همین […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به معاون امور صنایع خود دستور داد با تشکیل کارگروهی، درمقایسه با بررسی دلایل تلفات جاده‌ای اقدام شود.

با استناد به تصادفات، حوادث و تلفات جاده‌ای طی هفته‌های قبلی، باز هم ارزش بررسی موقعیت جاده‌ها و خودروهای عبوری بیش از قبل مورد استقبال قرار گرفته است.

پیرامون همین موضوع امروز محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، طی نامه‌ای به معاون امور صنایع خود در این سازمان دستور داد به هر میزان سریع‌تر کمیته‌ای تشکیل شده از ابزار‌های مسئول جهت بررسی تلفات جاده‌ای و بررسی سهم مراکز صنعتی در حوادث جاده‌ای تشکیل دهد.

ایران پیوسته جزو نخستین کشورها در میزان تلفات جاده‌ای به شمار می‌رود؛ به نحوی که سالانه تعداد بسیار فراوانی از هم‌وطنان در این سوانح فوت یا دچار آسیب‌دیدگی‌ می‌شوند. اکنون و بعد از توجه ویژه مقام معظم رهبری به این مسئله و تأکید ایشان بر بررسی علل و عوامل این دست حوادث دلخراش، وزیر صنعت، معاون خود را مسئول پیگیری این امر کرده است.

در نامه محمد شریعتمداری به معاون امور صنایع خود آمده است:

 با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین سهم هر یک از مراکز صنعتی و نیروی انتظامی و وزارت راه در تلفات جاده‌ای فورا کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان، قطعه‌سازان، سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی و آن معاونت تشکیل و در تعیین همه علل مرتبط به مراکز صنعتی در گسترش تلفات و معلولیت‌های جاده‌ای و برنامه لحظه‌بندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوطه اقدام و گزارش برنامه عملیاتی ذکر شده را به این‌جانب عرضه کنید.

در همین عرصه امروز محمدحسن شجاعیفرد، یکی از صاحبنظران صنعت خودرو، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در باب تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم بررسی مسئله تلفات جاده‌ای و به علاوه از طرف دیگر دستور وزیر صنعت برای تعیین سهم خودروسازان در این عرصه مطرح کرد که تصادفات جاده‌ای در ۳ زمینه جاده‌ها، خودروسازان و فرهنگ عمومی رانندگی رخ می‌دهند و خسارت فراوانی به مردم و اقتصاد کشور وارد می‌کند.

برای شما هم جالب است:   آشنایی با تکنولوژی های ولوو برای جلوگیری از تاخیر توربو [تماشا کنید]

وی با تأکید بر ارزش بالای قضیه آموزش نیروی انسانی و افزایش موقعیت جاده‌های کشور در کاهش میزان تلفات جاده‌ای، خاطرنشان کرد:

باید اقرار کنیم که خودروسازی کشور بسیار عقب‌مانده است. صنعت خودروسازی ما نیز به نوعی رکن سوم دخیل در حوادث جاده‌ای و تلفات ناشی از آن، باید به جد مورد تجدید نظر دقیق قرار گیرد. بر طبق تحقیق انجام‌شده به وسیله یک محقق انگلیسی، صنعت خودروسازی ایران ۵۰ سال از صنعت خودروی دنیا عقب است. این محقق مطرح کرده است که با استناد به منابع و درآمدهای نفتی ایران، می‌توانیم درمقایسه با خرید تکنولوژی اقدام و صنعت خودروسازی را بروز کنیم.

وی با اشاره به گرایش روزافزون کشورها و خودروسازان برتر جهانی به تولید خودروهای هیبریدی و برقی، اذعان داشت:

این حقیقت نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران تا چه اندازه از صنعت خودروی جهان عقب است. ممکن است باید بپذیریم که هیچ‌گاه نباید وارد صنعت خودروسازی می‌شدیم؛ همان‌طور که در تمام دنیا جهت دستیابی به تکنولوژی، تقسیم‌بندی‌هایی می باشد، در ایران نیز باید با این شرایط رفتار می‌کردیم. باید بپذیریم که خودروسازی در اختیار به کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن است و واضح شده است که چه کشوری در چه عرصه‌ای باید کار و فعالیت کند.

پیکان

شجاعی‌فرد تنها راه برون‌رفت از اوضاع وخیم حال حاضر خودروسازی ایران را ایجاد اوضاع نبردی دانست و گفت:

آقای خیامی، بنیان‌گذار صنعت خودروسازی در ایران، در همان ابتدا فعالیت خود و بعد از مسافرت به انگلستان تصمیم گرفت خودروی هانتر تولید کمپانی تالبوت را به ایران بیاورد. نکته مهم با اینحال این بود که در همان لحظه تولید این خودرو در انگلستان به دلایل متفاوتی از نمونه مصرف بسیار بالای بنزین متوقف شده بود. با اینحال آقای خیامی با استناد به ارزان بودن هزینه بنزین در ایران خودروی هانتر را به کشور وارد کرد و با اسم پیکان به تولید رساند تا بعد از چند سال از این قسمت کار عبور کنیم و صنعت خودروسازی در کشور ارتقاء یابد. با اینحال متأسفانه سیاست‌های حمایتی از صنعت داخلی هیچ‌گاه اجازه این تغییر را نداد و با این وجود کره جنوبی که روزی آرزوی داشتن سالن تولید و ابزارهای پیکان را داشت، اکنون به پیشرفت فراوانی رسیده است و ما بازهم در منجلاب گیر کرده‌ایم.

این کارشناس صنعت خودرو پیشتر با اشاره به نقش حیاتی سازمان‌های نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد در بحث کیفی خودروها، اذعان داشت:

متأسفانه سازمان استاندارد نه‌تنها به وسیله مردم باسواد و دانشمند اداره نمی‌شود حتی هیچ‌گونه رفتار قاطعانه‌ای نیز در قبال کیفیت و استاندارد پایین خودروهای داخلی از خود نشان نمی‌دهد. هم اینک این سازمان تنها تابع دستورات و مجری آیین‌نامه‌های دولتی است. این سازمان باید بر استانداردهای قطعه‌سازی داخلی نیز نظارت دقیقی داشته باشد تا با گسترش سطح کیفی قطعات استفاده‌شده در خودروها، بیننده کاهش میزان تلفات جاده‌ای باشیم.

تا وقتی که مردم خبره و کارشناس در رأس امور قرار نگیرند و ساختار سازمانی نیز با مردم باسواد تشکیل نشود، بیننده هیچ‌گونه ارتقاء سطح کیفی و استاندارد تولیدات داخلی به‌ویژه خودرو نخواهیم بود.

باید منتظر ماند و دید خروجی این کمیته و دستاوردهای آن چه خواهد بود؟ آیا این کمیته به بررسی نقش خودروهای تولید داخل و کیفیت پایین آن‌ها در این‌گونه حوادث نیز خواهد پرداخت؟ آیا خودروسازان خود را در قبال این دست حوادث دلخراش مسئول می‌بینند یا نه؟

برای شما هم جالب است:   جشنواره تابستانه فروش اقساطی تولیدات ایران خودرو – خرداد 1396

نظر شما در این باره چیست؟



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات