کد خبر : 31575
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
28 views بازدید

پیش فروش خودرو در ایران به یک معضل مبدل شده است؛ کاسبی کمپانی‌ها با پول مردم

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته دیجی لند پیش فروش خودرو به وسیله خودروسازن داخلی یا واردکنندگان در ایران به یک معضل جدی مبدل شده و هیچ نظارتی هم از جانب ابزار‌های مربوطه بر روی آن صورت نمی‌گیرد. مشکلات بوجود آمده در مسیر پیش فروش خودرو ، چه از جانب کمپانی های خودروسازی داخلی و یا کمپانی های واردکننده خودرو با اعتراضات […]

به نوشته سایت رکاب و با استناد به گفته دیجی لند

پیش فروش خودرو به وسیله خودروسازن داخلی یا واردکنندگان در ایران به یک معضل جدی مبدل شده و هیچ نظارتی هم از جانب ابزار‌های مربوطه بر روی آن صورت نمی‌گیرد.

مشکلات بوجود آمده در مسیر پیش فروش خودرو ، چه از جانب کمپانی های خودروسازی داخلی و یا کمپانی های واردکننده خودرو با اعتراضات فراوانی اجین شده است. مردمی که پول نقد خود را برای پیش خرید کردن خودروهای تازه به دست این کمپانی‌ها می‌سپارند با بدقولی‌های عجیبی از جانب خودروسازان یا واردکنندگان مواجه می‌شوند. به ذهن خطور میکند این کمپانی‌ها با پول مردم کاسبی راه انداخته‌اند و حتی عده ای اخبار از سپرده‌گذاری پول‌های خریداران در بانک‌ها حکایت دارند. با این اوصاف، ابزار‌های نظارتی هم هیچ تصویر‌العملی درمقایسه با این مشکلات نشان نمی‌دهند.

این ایام دیگر مردم برای سپردن پول خود به کمپانی‌های واردکننده و خودروساز داخلی در ازای تحویل خودروی درخواستی، اعتماد ضروری را ندارند و در بیشتر مواقع با چشم شک و تردید به پیش فروش خودرو از جانب این کمپانی‌ها نگاه می‌کنند. عده ای سازمان‌ها در کشورمان اسم نظارت بر مراحل فروش و پیش فروش‌های خودرو را یدک می‌کشند با اینحال در رفتار هیچ نظارتی در این فرایندها نیست.

خریداران فراوانی به امید آگهی و وعده‌های خودروسازان و واردکنندگان، پول خود را برای پیش خرید خودرو به این کمپانی‌ها می‌سپارند، با اینحال حتی عده ای از کمپانی‌های واردکننده بر طبق مطرح وزارت صنعت، معدن و تجارت و به علاوه از طرف دیگر سازمان پشتیبانی استفاده کنندگان و تولیدکنندگان، مجوز ضروری برای پیش فروش خودرو را نیز ندارند، با این وجود باز هم به سادگی پول مردم را می‌گیرند و نتیجا بعد از مشکلات بسیار و تاخیرهای طولانی و با این وجود با هزینه بالاتر، خودرو را به خریداران تحویل می‌دهند.

جریان مجوز کمپانی‌های واردکننده و نمایندگی‌های رسمی

چند وقت پیش، وزارت صنعت مطرح کرد که واردات خودرو باید به وسیله نمایندگی‌های مشهور و حاوی گواهینامه نمایندگی رسمی از کمپانی‌ها انجام شود. در آن وقت، جنجال‌های فراوانی در باب این که کدام کمپانی‌ها نمایندگی رسمی  و مجاز هستند بوجود آمد. بالاخره این سر و صداها هم فروکش کرد و حتی وزارت صنعت هم تا حدودی پای خود را پس کشید و نمایندگی‌های غیر مستقیم و غیر اصلی نیز اجازه واردات خودرو را پیدا کردند؛ به این صورت که واردکنندگان غیر رسمی خودرو توانستند با پرداخت مبلغی به کمپانی حاوی نمایندگی رسمی، خدمات بعد از فروش را تضمین کرده و مجوز واردات را دریافت کنند.

برای شما هم جالب است:   رکاب - تسریع خروج فرسوده‌ها با تولید ۲۰ خودروی پرمصرف

پیش فروش خودرو

اکنون همین واردکنندگان رسمی هم نمی‌توانند مجوزهای ضروری برای پیش فروش خودرو را دریافت کنند و خریدارانی که از این مسئله اطلاع ندارند هم پول خود را به این کمپانی‌ها می‌سپارند. عده ای از این کمپانی‌ها وعده سودهای هم کاری بسیار بالایی را می‌دهند با اینحال نه فقط به قول‌های خود در تحویل خودرو رفتار نمی‌کنند حتی بعد از ماه‌ها کاسبی با پول مردم، بالاخره با انصراف خریدار به دلیل عدم تحویل به موقع خودرو، درصدی هم تحت نام جریمه انصراف دریافت می‌کنند. دلیل اصلی این مشکلات، عدم آگاهی خریداران از حق و حقوق خودشان است. آن‌ها در تب و تاب داشتن یک خودروی تازه، تنها قراردادهای پیش خرید را امضا می‌کنند و توجهی به بندهای یک‌طرفه آن ندارند.

نظارت ضعیف بر پیش فروش خودرو

همان‌طور که گفته شد، در کمال تاسف نهادهای نظارتی در عرصه کنترل مراحل پیش فروش خودرو بسیار ضعیف رفتار کرده و مدت‌هاست خبری از برخورد با متخلفان قابل مشاهده نیست. در همین اوضاع، سازمان پشتیبانی استفاده کنندگان و تولیدکنندگان، ناگهان اسامی چندین کمپانی را مطرح می‌کند که اجازه پیش فروش خودرو ندارند و تنها پول مردم را دریافت کرده و در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و هر بار هم که خریداران برای پیگیری مسئله تحویل خودرو به آن‌ها مراجعه می‌کند با پاسخ‌های سربالا مواجه می‌شود.

پیش فروش خودرو

یکی از خریداران خودروهای خارجی در همین باره بیان می کند یک سال پیش پول خود را به یک کمپانی مشهور واردکننده که اتفاقا آگهی فراوانی هم دارد، سپرده و همزمان با اینکه مقرر شده بود بعد از ۶ ماه خودروی پیش خرید شده تحویل داده شود، بعد از گذشت شش ماه از لحظه ثبت اسم، کمپانی از نو مطرح کرد که باید مابقی پول خود را واریز کنید. این کمپانی مجددا وعده داد که حداکثر ظرف یک ماه بعد خودرو را تحویل دهد با اینحال بعد از گذشت بیش از یک سال، هنوز خودرو تحویل داده نشده و حتی اصل پول این خریدار نیز به وسیله کمپانی عودت داده نمی‌شود.

برای شما هم جالب است:   اولین تیزر از میتسوبیشی اکلیپس کراس جدید

سپرده‌گذاری پول خریداران در بانک‌ها

کمپانی‌های واردکننده خودرو، تغییر قانون های و مقررات واردات خودرو را بهانه کرده و از تحویل خودرو و یا حتی اصل پول خریدار به وی خودداری می‌کنند. عده ای از این کمپانی‌ها نیز به خریداران مطرح می‌کنند که همه پول‌ها در شکل یک چک بانکی به بانک داده شده و اکنون بانک توانایی عودت پول را ندارد. این مسئله نیز درست به نظر نمی‌رسد چون هر پولی که به بانک‌ها سپرده شود می‌تواند به درخواست خریدار به ایشان بازگردد. اکنون واضح نیست پول هزاران نفری که به امید دریافت خودرو به کمپانی‌های واردکننده سپرده شده به چه سرنوشتی دچار شده است.

پیش فروش خودرو

شرایط وقتی بدتر می‌شود که حتی خودروسازان داخلی هم از مدت‌ها پیش این شیوه را در پیش گرفته‌اند و پول مردم را با وعده دریافت خودرو در فرصت تعیین شده دریافت می‌کنند با اینحال خودروهای پیش فروش شده را تا ماه‌ها بعد تحویل نمی‌دهند. یکی از مشتریانی که زمان زیادی ست پول خود را برای پیش خرید خودروی داخلی به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران سپرده در این باره عنوان کرد:

برای تحویل یک خودروی پرتیراژ داخلی ثبت اسم کردم و اکنون حدود سه ماه است که از وعده تحویل خودرو می‌گذرد، با اینحال هنوز نتوانسته‌ام خودرو را دریافت کنم. این در شرایطی است که همان خودرو در نمایندگی‌های مجاز این کمپانی به فراوانی قابل مشاهده است با اینحال همین نمایندگی درخواست مبلغ میلیونی داده تا بتواند خودرو را خارج از روش معمول به من تحویل دهد.

هم‌دستی خودروسازان با نمایندگی‌ها و دلالان

این خریدار پیشتر بیان می کند به نظر میرسد خودروسازان با نمایندگی‌های خود همدستی می‌کنند و این مسئله در پیش فروش خودروهای پرتقاضا به روشنی قابل مشاهده است. وقتی سایت پیش فروش خودرو باز شود، مردم عادی نمی‌توانند ثبت اسم کنند و در بیشتر مواقع سایت با اختلالاتی روبرو خواهد شد، با اینحال بجای آن هر فردی که بخواهد می‌تواند با پرداخت یک و نیم تا ۲ میلیون تومان پول نقد به عده ای نمایندگی‌ها، خودرو را به روش تضمینی پیش خرید کند. در حقیقت، با حاشیه مارکت ۵ تا ۶ میلیونی که برای این خودروها می باشد، نمایندگی ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کند تا خودرو را برای خریدار به روش تضمین شده ثبت اسم کند.

برای شما هم جالب است:   ب ام و تولید سری 6 کوپه را متوقف کرد

پیش فروش خودرو

وی اضافه کرد در کمال تاسف هیچ نظارتی بر پیش فروش خودرو مخصوصا خودروهای پرتقاضا نیست.و خودروسازان نیز خود به حاشیه مارکت دامن می‌زنند. مسدود کردن سایت پیش فروش خودرو در همان دقایق ابتدایی و مطرح تکمیل ظرفیت ثبت اسم از نمونه کارهایی است که این کمپانی‌ها به نفع نمایندگی‌های خود و دلالان انجام می‌دهند.

مطمئنا وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مدیران ذی‌ربط باید فکری به حال این مسئله و سامان‌دهی مارکت خودرو و روند پیش فروش خودروهای داخلی و خارجی کنند و مشتریانی که گرفتار کلاه‌برداری‌ها و سوداگری‌های کمپانی‌های مختلف شده‌اند را از این موقعیت نجات دهند.



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات