به گزاری اخبار خودرو با استناد به گفته سایت پدال

مدتی قبل سایپا طی مراسمی از خودروی تازه خود که اسم کوییک را بر آن نهاده پرده گشود. وسیله نقلیه ای که با حاشیه‌های فراوانی خصوصاً از جهت اسم‌گذاری همراه شد؛ با اینحال از این حواشی که بگذریم، کوییک در اصل همان ورژنٔ هاچ‌بک ساینا یا به‌عبارت‌دیگر ورژنٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا ۲ است که سایپا با استناد به مُد جهانی حال حاضر با اضافه کردن قطعاتی به آن، نمایی کراس‌اوور مانند به کوییک بخشیده است. سایپا در این خودرو سه عامل بااهمیت در انتخاب خودرو به وسیله ایرانیان یعنی گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های زیاد و نمایی کراس‌اوور مانند را در نظر داشته و هر سه را در کوییک معرفی کرده است.

وانگهی چند وقتی است که خبر از تولید رنو کویید در ایران به گوش می‌رسد. کویید نیز یک کراس‌اوور مانند ارزان‌هزینه است که پیش از هرچیز به وسیله رنو برای مارکت هند دیزاین شد و ورژنٔ تولیدی آن در می سال ۲۰۱۵ معرفی گردید. با استناد به خبرها، یقیناً این خودرو به وسیله ایران‌خودرو و در محدودهٔ هزینه ای ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان به تولید خواهد رسید. بدین جهت ممکن است سایپا با معرفی کوییک تصمیم گرفته است زودتر از معرفیٔ کویید به وسیله ایران‌خودرو، مارکت را به مالکیت خود درآورد. درهرحال ما نیز تصمیم گرفته ایم این دو کراس‌اوورنمای ارزان‌هزینه آتیٔ مارکت ایران را رودرروی یکدیگر قرار داده و باهم مقایسه کنیم.

دیزاین بیرونی

همان‌طور که اشاره شد، کوییک در اصل ورژنٔ هاچ‌بک همان ساینا است و از اینرو در قسمت جلو مشابهت فراوانی با برادر سدان خود دارد. با این وجود سایپا سعی کرده با تغییر جلوپنجره و سپر جلو و همین‌طور افزودن قطعاتی به بدنهٔ کوییک، به آن نمایی زیباتر از ساینا ببخشد؛ با اینحال در چنین موقعیتی سایپا در این امر تا حدودی موفق بوده است با اینحال هنوز هم نوعی عدم هماهنگی در دیزاین کوییک دیده می شود. بااین‌حال چراغ‌های دودی جلو، دی‌لایت، رینگ‌های تازه و چراغ‌های دوتکهٔ عقب با نوار نئون، نمایی مدرن به کوییک بخشیده است.

وانگهی از سمت دیگر کویید قرار دارد که دیزاین آن کار طراحان حرفه‌ای رنو است. بدین جهت در کویید بیننده دیزاین عضلانی‌تر و درعین‌حال هماهنگ، مدرن و پخته هستیم که به دیگر کراس‌اوورهای رنو مانند کپچر و کاجار نیز مشابهت دارد؛ با اینحال در کویید تمام هدف رنو ارزان‌سازی هرچه بیشتر بوده است و بدین جهت در آن خبری از ریل‌های روی سقف و برف‌پاک‌کن عقب نیست و حتی در جلو هم از یک تیغۀ برف‌پاک‌کن استفاده شده است که از این لحاظ در پس کوییک قرار می‌گیرد.

دیزاین داخلی

برای شما هم جالب است:   رکاب - ایران به «مسیر سبز» خودروسازی می‌پیوندد؟

در قسمت داخلی کوییک نیز بیننده همان داشبورد و ادوات ساینا هستیم که تنها یک صفحه نمایش به بالای داشبورد اضافه شده و غربیلک فرمان نیز تغییر کرده است؛ از اینرو کوییک بازهم از همان داشبورد و رو دری‌های نه‌چندان دلچسب و باکیفیت ساینا سود میبرد در شرایطی که مکان نصب صفحه نمایش لمسی نیز هرگز با کلیت داشبورد هماهنگ نیست. با این وجود فرم غربیلک فرمان با قسمت پایینی صاف زیباتر شده و به دکمه‌های کنترلی هم تجهیز شده است. به علاوه از طرف دیگر صفحه آمپر نیز درمقایسه با ساینا تغییراتی را تجربه کرده است.

5-saipa-qiuck

کویید با اینحال در داخل بسیار ساده با اینحال هماهنگ و با این وجود مدرن‌تر رفتار کرده است؛ از اینرو در این کراس‌اوورنمای ارزان‌هزینه فرانسوی بیننده داشبوردی ساده هستیم که یک صفحه نمایش بهمراه کنترلرها و دریچه‌های تهویه در میانهٔ آن جای گرفته شده است. فرم غربیلک فرمان نیز بسان دیگر قسمت‌ها ساده بوده و از دکمه‌های کنترلی نیز در روی آن خبری نیست. در چنین شرایطی ست که که صفحه آمپر از نوع دیجیتالی بوده و سنجش‌گرهای آنالوگ دایره شکل در آن نیست. بااین‌حال به‌طورکلی دیزاین داخلی کویید برتر از کوییک است.

5-renault-kwid

ابزارهای

همان‌طور که اشاره شد سایپا از جهت آپشن و ابزارهای در کوییک بطور کلیً دست‌ودل‌باز رفتار کرده و ابزارهای نسبتاً فراوانی را برای آن معرفی کرده است که شامل مواردی چون کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، پنجره‌های برقی، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، دو ایربگ، سیستم پایش فشار باد تایرها، دی‌لایت، ناوبری، بلوتوث، دوربین دید عقب، صندلی‌های برقی جلو و آینه‌های برقی می‌شود. با این وجود کوییک برنامه ریزی شده است در چهار تیپ مختلف معرفی گردد که دو تیپ از نوع دستی و دو تیپ اتوماتیک هستند و مطمئناً تمامی این ابزارهای تمام و کمال در بالاترین تیپ توزیع می گردند. بااین‌حال در این خودرو هنوز هم ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند و در قسمت ایمنی هم در چنین موقعیتی به‌طور رسمی آماری وجد ندارد با اینحال مطمئناً شرایط کوییک تنها کمی بهتر از ایمنی فاجعه‌بار پراید است.

رنو در کوئید با استناد به اینکه بیشتر بر کاهش هزینه تمرکز داشته است ابزارهای کمی را برای آن مقرر کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، یک ایربگ، پنجره‌های برقی جلو، تهویه دستی، سیستم صوتی با ۲ بلندگو، بلوتوث، AUX و USB، سیستم ورود بدون کلید، قفل مرکزی و ناوبری اشاره نمود که با این وجود این‌ موارد در بالاترین تیپ کویید توزیع می گردند؛ از اینرو در قسمت ابزارهای مطمئناً رنو کویید مغلوب سایپا کوییک می‌شود. به علاوه از طرف دیگر کویید از ایمنی مناسبی هم دارا نبوده و در آزمون‌های تصادف هیچ امتیازی کسب نکرده است؛ با اینحال پس‌ازاین نتایج بسیار ضعیف در آزمون‌های ایمنی، رنو وعدهٔ انجام اصلاحاتی در کویید جهت گسترش ایمنی آن داده است.

پیشرانه

کوییک بازهم از همان پیشرانهٔ ۱٫۵ لیتری هشت سوپاپ ساینا و تیبا سود میبرد که در اصل ورژنٔ تقویت‌شدهٔ موتور پراید بوده و ۸۷ اسب بخار قدرت دارد؛ از اینرو این موتور هرگز موتور مدرنی نیست و بدین جهت با این حجم و قدرت، در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند که درمقایسه با استانداردهای جهانی رقم بالایی است. سایپا با اینحال برای انتقال این نیرو غیر از گیربکس پنج سرعتهٔ دستی معمول، یک نمونهٔ اتوماتیک CVT را هم معرفی کرده که با هم کاری کمپانی بلژیکی پانچ ساخته شده است. در چنین موقعیتی سایپا هیچ اشاره‌ای به شتاب کوییک نکرده است با اینحال مطمئناً ترکیب پیشرانهٔ ضعیف هشت سوپاپ با گیربکس CVT شتاب بسیار پایینی را برای این خودرو پدید می‌آورد.

وانگهی از سمت دیگر رنو نیز دو پیشرانهٔ سه سیلندر ضعیف را برای کویید معرفی کرده است که با این وجود اولی تنها ۸۰۰ سی‌سی حجم دارد با اینحال موتور دوم از نوع ۱ لیتری بوده و قدرتی بیشتری دارد. به‌احتمال بسیار زیاد برای مارکت ایران موتور قوی‌تر ۱ لیتری انتخاب خواهد شد که ۶۷ اسب بخار قدرت دارد با اینحال حتی همین موتور قوی‌تر کویید هم از جهت توان در پس موتور چهار سیلندر قدیمی کوییک قرار می‌گیرد. بااین‌حال مزیت اصلی این پیشرانه مصرف سوخت بسیار خوب آن است به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی تنها نیاز به ۴٫۳ لیتر سوخت دارد. رنو نیز برای کویید دو گیربکس دستی و اتوماتیک را معرفی کرده که نمونهٔ اتوماتیک آن از نوع AMT است که تکنولوژی پایینی داشته و بازهم در مقابل گیربکس CVT کوییک حرفی برای گفتن ندارد؛ با اینحال باید حدود ۳۶۰ کیلوگرم وزن کمتر کویید را هم درمقایسه با کوییک در نظر داشت که رقم چشمگیری بوده و مطمئناً تا حدودی جبران‌کنندهٔ قدرت کمتر رقیب فرانسوی خواهد بود.

ابعاد و هزینه

کوییک به نوعی یک هاچ‌بک سگمنت B طولی برابر با ۴ متر داشته و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۱٫۶۸ و ۱٫۵۳ متر است. از طرف دیگر کویید خودروی بسیار جمع‌وجوری بوده و تنها ۳٫۶۸ متر طول، ۱٫۵۸ متر عرض و ۱٫۴۸ متر ارتفاع دارد که با کمی اغماض می‌توان آن‌را در سگمنت A قرار داد؛ از اینرو کویید با این ابعاد کوچک‌تر مطمئناً محیط داخلی کمتری هم درمقایسه با کوییک خواهد داشت با اینحال امکان اظهارنظر قطعی پیرامون این مثال و همین‌طور در بحث کیفیت سواری و خصوصیات حرکتی تنها لحظه بررسی هر دو خودرو از نزدیک و رانندگی با آن‌ها وجود خواهد داشت.

برای شما هم جالب است:   عصر خودرو - پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت ۲۶ درصد

1-saipa-qiuck

در باب هزینه با اینحال هنوز هزینه قطعی و دقیق هیچ‌یک از این دو کراس‌اوورنما واضح نیست و تمامی اعداد حدودی هستند. بااین‌حال مدیرعامل سایپا در اظهارات تازه خود هزینه کوییک را بین ۳۴ تا ۴۰ میلیون تومان در خبرها منتشر کرده است که برای وسیله نقلیه ای که اصل و بنیان آن به پراید و یا به‌نوعی به تیبا بازمی‌گردد رقم واقعاً فراوانی است. وانگهی از سمت دیگر بالاترین تیپ کویید در ورژن‌های دستی و اتوماتیک با موتور قدرتمندتر ۱ لیتری در هند بین ۳۹۶ هزار تا ۴۳۱ هزار روپیه برابر با ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دلار هزینه دارند که با استناد به هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید در ایران، هزینه آن بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان مطرح شده است.

1-renault-kwid

نتیجه

سایپا با معرفی کوییک به نوعی ورژنٔ هاچ‌بک ساینا و بخشیدن ظاهری کراس‌اوور مانند به آن بهمراه معرفیٔ آپشن‌های بیشتر و گیربکس اتوماتیک، سعی در معرفیٔ کالایی تازه و یقیناً تکمیلٔ رقابت با کویید را داشته است با اینحال چنین اختلاف هزینه ای با تیبا و ساینا برای این موارد هرگز منطقی نیست در شرایطی که ذات آن نیز خودروی مدرنی نبوده و کماکان به پراید بازمی‌گردد. به علاوه از طرف دیگر کیفیت آن‌هم مانند تمام خودروهای وطنی به‌احتمال‌زیاد پایین خواهد بود؛ با اینحال کویید در چنین موقعیتی ابزارهای کمتر و موتور کم‌توان‌تری دارد با این وجود مهندسی و دیزاین رنو پشتوانهٔ آن بوده و مهم‌تر از همه وسیله نقلیه ای مدرن، قابل‌اعتماد و کم‌مصرف است. بااین‌حال بازهم نمی‌توان پیروز قطعی این نبرد که در آتی‌ای نزدیک شکلی عملی به خود می‌گیرد را انتخاب کرد چراکه کوییک هم بهتری‌هایی چون موتور قوی‌تر، ابزارهای بیشتر و گیربکس CVT دارد؛ از اینرو همه‌چیز به هزینه‌گذاری این دو خودرو بستگی دارد به‌نحوی‌که اگر کویید در نمونه‌های اتوماتیک حتی با هزینه ای تا فاصله ۳۵ میلیون تومان هم معرفی شود می‌تواند پیروز این آزمون لقب گیرد.

 

ویژگیهای تکنیکی

سایپا کوییکرنو کویید
پیشرانه۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر۱ لیتری ۳ سیلندر
قدرت۸۷ اسب بخار۶۸ اسب بخار
گریز از مرکز۱۲۸ نیوتن متر۹۱ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته دستی / CVT۵ سرعته دستی / AMT
محور محرکجلوجلو
مصرف سوخت۷ لیتر (دستی)۴٫۳ لیتر (دستی)
طول/عرض/ارتفاع۴٫۰/۱٫۶۸/۱٫۴۹ متر۳٫۶۸/۱٫۵۸/۱٫۴۸ متر
فاصلهٔ محوری۲٫۴۱ متر۲٫۴۲ متر
وزن۱۰۶۳ کیلوگرم۷۰۰ کیلوگرم
ترمزهاجلو دیسکی، عقب کاسه‌ایجلو دیسکی، عقب کاسه‌ای
رینگ و لاستیک۱۴ اینچی ۱۸۵۱۳ اینچی ۱۵۵
حدود هزینه۳۴ تا ۴۰ میلیون تومان۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان



منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد