کد خبر : 32933
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
23 views بازدید

۵ هزار خودروی الکتریکی در راه پایتخت

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی معاون مرکز خودرو و پیشرفت‌ی تکنولوژی خودروهای الکتریکی پژوهشگاه نیرو، از ورود ۵ هزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و دیزاین نخستین نمونه آزمایشی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی اطلاع داد. بحث ورود و بهره برداری از خودروهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی ایران در دولت یازدهم مطرح شد و در […]

به نوشته اخبار خودرو با استناد به گفته سایتهای اینترنتی

معاون مرکز خودرو و پیشرفت‌ی تکنولوژی خودروهای الکتریکی پژوهشگاه نیرو، از ورود ۵ هزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و دیزاین نخستین نمونه آزمایشی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی اطلاع داد.

بحث ورود و بهره برداری از خودروهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی ایران در دولت یازدهم مطرح شد و در این عرصه عده ای از مدیران نیز با خودروهای الکتریکی تصویر‌های یادگاری دریافت کردند و بعد از آن همه چیز به فراموشی سپرده شد؛ به نحوی که تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی وارد کشور نشده است.

در همین عرصه مهدیه علی بخشی، معاون مرکز خودرو و پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو در گفتگو‌ای با خبرگزاری تسنیم از برنامه‌های این سازمان در عرصه ورود و استفاده از خودروهای الکتریکی در کشور گفت. ایشان در این عرصه مطرح کرد:

تمرکز اصلی مرکز تکنولوژی خودروهای الکتریکی بر پیشرفت‌ی زیرساخت‌های لازم این نوع خودروها است. مهمترین زیرساخت لازم در این عرصه، تاسیس ایستگاه‌های شارژ و تامین انرژی لازم این خودروها است. باید توجه داشته باشیم که ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف دنیا حاوی استانداردهای متنوعی هستند و در حال تلاشیم تا برای کشور خودمان نیز استانداردسازی ضروری را انجام دهیم. به علاوه از طرف دیگر بومی‌سازی ایستگاه‌های شارژ و یافتن مکان‌های خوب جهت نصب این ایستگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما است. باید با دقت و با برنامه‌ریزی دقیق برای سال‌های آتی گام برداریم. دوچرخه و موتورهای الکتریکی بار فراوانی از شبکه‌ی برق نمی‌گیرند؛ با اینحال اگر بهره برداری از خودروهای الکتریکی در کشور رواج بیابد شبکه‌ی ما باید تحمل بار زیاد را داشته باشد.

علی‌بخشی در جواب به سوالی پیرامون پیش‌بینی وی پیرامون لحظه‌بندی دیزاین و پیاده‌سازی این برنامه نیز گفت:

برای ۱۰ سال آينده در حال برنامه‌ریزی هستیم. باید توجه داشته باشیم که خودروهای الکتریکی توان شبکه‌ی برق را بر هم خواند زد و در صورت عدم آگاهی و پیش‌بینی این اوضاع، سیستم دچار اختلال خواهد شد. باید استانداردهایی که در جهان مطرح است را پیاده‌سازی کنیم و با این وجود استانداردهای بومی خودمان نیز باید شکل بگیرد.

علی بخشی از شروع به کار فعالیت‌های مرکز تکنولوژی خودروهای الکتریکی از سال ۹۴ گفت و مطرح کرد که نقشه‌ی راه این سازمان ۱۰ ساله بوده و تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. از دیگر بخش‌های این مرکز که علی‌بخشی به آن اشاره کرده است زیرساخت آزمایشگاهی است که نه فقط برای ایستگاه‌های شارژ خودرو لازم است حتی در عرصه اجزا و قطعات خودروهای الکتریکی نیز ارزش دارد. وی از بررسی آزمون‌ها و استاندارهای لازم برای این دست از خودرو گفت و خاطر نشان کرد:

باید یک شبکه‌ی آزمایشگاهی گسترده در کشور پیاده‌سازی شود که نه فقط پژوهشگاه نیرو، حتی صنایع خودروسازی و تمام بخش‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. با تشکیل کارگروه ملی خودرو طی ۲ سال قبلی تلاش کردیم جلساتی را با ارگان‌های مرتبط از نمونه معاونت علمی و تکنولوژی ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان گسترش، شهرداری تهران و سازمان ملی استاندارد برگزار کنیم. موضوعات متفاوتی در این جلسات مطرح شده و بیشتر مباحث حول آیین‌نامه و دستورالعمل نحوه اجرای استانداردها بوده است. در قسمت فنی نیز با کمپانی‌های ایران خودرو، سایپا، ایپکو و کمپانی‌های دانش بنیان نیز تماس داشته‌ایم.

electric car stations

علی بخشی ضمن ابراز امیدواری جهت نهایی شدن استاندارد ملی ایستگاه‌های شارژ تا انتهای سال، از اعمال این سازمان در شکل طرح‌های پایلوت در شهرهای مختلف مانند تهران، اراک، مشهد و اصفهان در عرصه‌ی راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های الکتریکی گفت. وی از مساله‌های در مقابل این برنامه‌ها گفت و اذعان داشت:

هنوز در بعد اجرایی هیچ اقدامی در کشور انجام نشده و مساله‌های متفاوتی در این راه می باشد. یکی از مهمترین مسایل بحث هزینه خودروهای الکتریکی است که رقم بالایی به حساب می آید. شهرداری تهران به روش مستقل در حال وارد کردن ۱۲ ایستگاه شاٰرژ از خارج کشور است و ما نیز در پژوهشگاه، در جستجوی دیزاین و تولید ایستگاه‌های شارژ معمولی و سریع هستیم. برای تجاری‌سازی این برنامه‌ها نیز با عده ای از کمپانی‌ها مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تولید این ایستگاه‌ها در آتی نه خیلی دور به روش انبود درآید.

علی بخشی پیشتر از ورود چندین ایستگاه‌ شارژ خارجی به کشور جهت بررسی، مهندسی معکوس و به علاوه از طرف دیگر جلب اطمینان مردم درمقایسه با این تکنولوژی کفت و مطرح کرد که تکنولوژی خودروهای الکتریکی چندان پیچیده نیست و کمپانی‌های ایرانی نیز قادر هستند این خودروها را دیزاین کرده و بسازند. ایشان در ادامه اضافه کرد:

خودروسازان داخلی از نمونه دو کمپانی ایران خودرو و سایپا با مشارکت عده ای از دانشگاه‌های کشور در حال تولید خودروهای الکتریکی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های کشور به بحث دیزاین و تولید خودروهای الکتریکی ورود یافته‌اند.

electric car stations

معاون مرکز خودرو و پیشرفت تکنولوژی خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو از برنامه‌ریزی‌ این مرکز جهت واردات ۲۵۰۰ ایستگاه‌ شارژ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار ابزار خودرو و ۶۰۰ هزار ابزار موتورسیکلت الکتریکی به کشور تا سال ۱۴۰۴ اطلاع داد و مطرح کرد که هم اینک شهرداری تهران تکمیل تزریق حدود ۵ هزار ابزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است. ایشان در انتهای مطرح کرد:

تعدادی خودروی الکتریکی وارد کشور شده که سخت پلاک‌گذاری دارند و بازهم بلاتکلیف هستند. با اینحال شهرداری تهران در حال وارد کردن ۵ هزار خودروی برقی برای حمل و نقل عمومی پایتخت است. پیش‌بینی‌ می‌کنیم این امر در سال آتی حتما محقق شود. هر خودروی الکتریکی یک ایستگاه شارژ خانگی خواهد داشت که به همراه خودرو، به فروش می‌رسد. اصولا عمده‌ی شارژ لازم خودرو از روش این ایستگاه‌های خانگی تامین می‌شود با اینحال پیوسته تعدادی ایستگاه شارژ عمومی نیز برای خودروها مقرر کرده خواهد شد.

برای شما هم جالب است:   هزینه رنو تلیسمان و رنو کولئوس 2018 در جاهای آزاد ایران معلوم شد (آذر 1396)



منبع

به این پست امتیاز دهید.
پسندیدم۰خوشم نیومد۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.


تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات