درباب تازه های خودرو خبری داریم مبنی بر اینکه ” ۱۰ ارابه مرگ تاریخ خودروسازی را بشناسید!” که پیشتر بدان میپردازیم.

هیچ کمپانی خودروسازی دوست ندارد تا برندش تداعی کننده‌ی عدم امنیت باشد. خودروهای ناامن نه تنها در فروش دچار سخت می‌شوند، حتی هزاران و ممکن است میلیون‌ها جان را نیز به اخطار می‌اندازند و در مواردی قادر اند دلیل شوند تا کارخانه مجبور به فراخوانی خودروها شود تا از آسیب دیدن برند خود جلوگیری کند.

در عین حال حدودا به ازای هر خودروی موفق در بیشتر مواقع یک خودروی افتضاح نیز می باشد. به ازای هر موستانگ یک پینتو و به ازای هر کوروت یک کوبالت می باشد. این خودروهای ناامن نه تنها صاحبان خود را به اخطار می‌اندازند، این توانایی را نیز دارند که تمام کمپانی را از بین ببرند.

به هر حال عده ای خودروها واقعا ناامن بوده و به این دلیل مشهور می‌شوند. از خودروهای بسیار مشهور گرفته تا خودروهایی که مردم فراوانی آن‌ها را نمی‌شناسند، این ۱۰ خودرو تعریف واژه‌ی “دام مرگ” هستند.

  1. فورد نمونه T

فورد نمونه T یک خودروی نمادین است. در مدت تولید ۱۹ ساله‌اش، فورد بیش از ۱۵ میلیون خودرو فروخت و آمریکا را به اولین کشور وسیله نقلیه ای جهان مبدل کرد. در عین حال نمونه T یک دام مرگ تمام عیار بود.وقتی که در سال ۱۹۰۸ معرفی شد، خصوصیت‌های ایمنی شامل چراغ‌ها، بوق و شیشه‌ی جلو بود. به جز این موارد حدودا چیز دیگری نبود. و این حقیقت که هنری فورد با اضافه کردن ترمز به جلوی خودرو مخالفت کرد تا هزینه‌ها را کاهش دهد، به تامین امنیت خودرو کمکی نکرد.

  1. شورولت کورویر

رلف نادر یک مشاور خرید خودرو بود که شغلش را بر پایه‌ی کتابی با اسم “ناامن در هرسرعتی” که پیرامون‌ی شورولت کورویر نوشته بود، به چنگ آورد. همزمان با اینکه کورویر خودروی ایمنی نبود، این کتاب بر بسیاری از مشکلات ایمنی که حدودا تمام خودروهای آن دوره داشتند، تاکید می‌کرد. در ابتدا دهه‌ی ۶۰ خصوصیت‌هایی چون امکان خم شدن ستون فرمان، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، داشبورد خالی و سیستم دو جریانه‌ی ترمز (جهت جلوگیری از بریدن ترمز) هنوز به شکل استاندارد معرفی نشده بودند و از این جهت بسیاری از خودروها با معیارهای حال حاضر بسیار خطرناک شمرده می‌شدند.

در چنین موقعیتی نادر باور داشت که کورویر تافته‌ی جدا بافته‌ای بود و دلایل ایشان نیز تعلیق محور نوسان و قرار داشتن موتور در قسمت عقبی خودرو که دلیل هدایت سخت خودرو می‌شد؛ بود. تا ۱۹۶۵ شورولت این نقص‌ها را برطرف کرد با این وجود فروش کورویر هیچ‌وقت به حالت عادی بازنگشت و این خودرو میانه‌ی سال ۱۹۶۹ از تولید خارج شد.

برای شما هم جالب است:   پرفروش ترین خودروهای جهان در سه ماهه اول سال 2017

3

  1. پورشه ۹۱۱

بعد از ۵۱ سال تولید پرافتخار، این خودرو با اسم یکی از بهترین خودروهای اسپرت در تمامی دنیا شهرت دارد. با این وجود برای کلیشه‌ای ماندن مسئله، پورشه یک تصمیم اشتباه گرفت. نه تنها موتور ۹۱۱ در قسمت عقبی خودرو است؛ موتور به میزانی عقب قرار گرفته است که حتی کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی نیز می‌تواند دلیل شود کنترل خودرو را از دست بدهید.

مهندسین پورشه ابتدا تلاش کردند تا با قرار دادن سپر آهنی در جلوی خودرو این سخت را برطرف کنند. در ابتدا دهه‌ی ۷۰ این ابتکارات دلیل شد تا خودرو در سرعت بالا قابل کنترل باشد. امروزه، سیستم ۴ چرخ متحرک فوق‌العاده دلیل شده تا بسیاری از ایرادات ۹۱۱ برطرف گردد. همزمان با اینکه نمونه‌های قدیمی این خودرو بسیار دلچسب هستند، بسیار خطرناک نیز به حساب می‌آیند.

4

  1. فورد پینتو

تا دهه‌ی ۷۰، این تولیدکننده خودروسازی اهل دیترویت نگران دو مساله بود: رقابت با خودروهای وارداتی و پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها. پینتو در هر دو عرصه بد ظاهر شد. درست است که موتور این خودرو تا سال ۲۰۰۱ خدمات می‌شد و فریم خودرو با اسم یکی از فریم‌های مورد توجه‌ی خودروسازان برای دهه‌ها مطرح بود، با این وجود امتناع فورد از قرار دادن یک قسمت ۱ دلاری برای جلوگیری از پارگی باک خودرو در لحظه تصادف قسمت عقبی خودرو چیزی است که امروز از این خودرو به خاطر داریم.

بعد از یک کنفرانس در Mother Jones در سال ۱۹۷۷ معلوم شد که فورد برای سال‌ها از این سخت با خبر بوده است با این وجود تصمیم گرفته تا به جای هزینه‌کردن ۱ دلار در هر خودرو، در مواردی که از کمپانی شکایت می‌شود، غرامت پرداخت کند. در سال ۱۹۷۸ فشار جامعه به حدی شد که فورد ۱٫۵ میلیون پینتو را فراخوان کرد با این وجود به دلیل این سخت در سیستم سوخت خودرو نزدیک به ۹۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

5

  1. دی‌لورین DMC-12

دی‌لورین DMC-12 امکان دارد با اسم یکی از خودروهای نمادین دهه‌ی ۸۰ شناخته شود؛ با این وجود در عین حال با اسم یکی از غیر ایمن‌ترین خودروها نیز شهرت دارد. وقتی که جان دی‌لورین در ابتدای دهه‌ی ۷۰ جنرال موتورز را ترک کرد تا یک خودروی اسپرت ایمن بسازد، مسلما منظورش DMC-12 نبود. پنل‌هایی از نوع فولاد زنگ‌نزن که روی فریم فایبرگلاس سوار شده بودند، کمکی به گسترش ایمنی خودرو نمی‌کردند. بعد از یک تست تصادف با سرعت ۵۰ مایل بر ساعت خودرو مانند یک قوطی کنسرو له شد.

درهای خودرو که به شکل بال پرنده دیزاین شده بودند نیز کمک‌کننده نبود. اگر خودرو غلت می‌زد، سرنشینان خودرو امکان خروج نداشتند. از حدودا ۹۲۰۰ وسیله نقلیه ای که ساخته شد، تخمین زده می‌شود که ۶۵۰۰ خودرو جان سالم به در بردند.

برای شما هم جالب است:   مدیرعامل فورد برکنار شد؛ جیم هکت جای مارک فیلدز را گرفت

6

  1. پنتیاک فیرو

این خودرو که جاه‌طلبانه با دو صندلی و موتوری در قسمتی میانی دیزاین شده بود، با این هدف تولید شد که افتخارات پنتیاک در دهه‌ی ۶۰ با اسم برند جوان جنرال موتورز را بازگرداند. فیرو که در سال ۱۹۸۴ روانه‌ی مارکت شد، پیش از هرچیز یک موفقیت به حساب می‌آمد؛ با این وجود یک نقص در دیزاین و چند سخت مهندسی دلیل حریق گرفتن موتور خودرو می‌شد. خوش‌بختانه این حریق‌ها دلیل مرگ کسی نشد و این سخت در نمونه ۱۹۸۵ خودرو برطرف گردید. در سال ۱۹۸۷ از نو ۲۶۰ فیرو دچار حریق‌سوزی شدند. شهرت فیرو به وسیله مطبوعات پایین پرسش برده شد و بعد از ۱۹۸۸ دیگر این خودرو تولید نشد.

7

  1. یوگو GV

وقتی که این خودرو در سال ۱۹۸۵ به خاک آمریکا رسید، یوگو یک نمونه صرب از یک خودروی ۱۵ ساله‌ی ایتالیایی بود. GV که مخفف Great Value بود با اسم ارزان‌ترین خودروی تازه آمریکا شناخته شد و کیفیت تولید پایین و ایمنی اندک خودرو این مساله را توجیه می‌کرد.

وقتی که در سال ۱۹۸۹ وزن سبک، امکان کنترل افتضاح و دیزاین وحشتناک خودرو بهمراه آب و هوای زمستانی دلیل شد لزلی ان پلوهار ۳۱ ساله از پل Mackinac Bridge میشیگان حدود ۶۰ متر سقوط کند و روی آب یخ‌زده فرود بیاید؛ این خودرو وارد مطبوعات شد. این حادثه تنها به شهرت یوگو با اسم دام مرگ اضافه کرد و هزینه‌ی بالای فراخوان که همزمان با حوادث بوسنی شده بود، دلیل شد یوگو از مارکت آمریکا خارج شود.

8

  1. فورد برونکو II

برای ۷ سال برونکو II برای فورد یک موفقیت به حساب می‌آمد. همان‌گونه که موستانگ II یک دهه قبل معرفی شده بود، برونکو II نیز یک نمونه کوچک‌شده از برونکو بود که از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ تولید می‌شد و این دفعه شکلی دلنشین‌تر و تازه تر به خود گرفته بود.

این خودروی دیزاین شده برپایه‌ی فورد رنجر دیزاین شده بود تا با شورولت S-10 Blazer و جیپ Cherokee رقابت کند. با این وجود ارتفاع بلند، طول محور چرخ کوتاه و عرض کم، آن را بر برابر غلت زدن بسیار آسیب‌پذیر می‌کرد. در لحظه بازرسی رسمی از خودرو در سال ۱۹۹۰، معلوم شد که سالیانه نزدیک به ۷۰ نفر وقتی که برونکوهای آن‌ها تعادل خود را از دست داده است، فوت کرده‌اند؛ که این میزان بالاترین نسبت در بین تمامی خودروهایی است که تا اینجای کار تست شده‌اند. مدت کوتاهی بعد از انتشار این خبر فورد اکسپلورر با طول محور بلندتر تولید گشت.

برای شما هم جالب است:   معرفی نمونه مفهومی هیوندای نوروساینس در موزه لس آنجلس!

9

  1. شورولت کوبالت

شبیه به پینتو، شورولت کوبالت یک خودروی کوچک بود که برای مدتی نیز فروش خوبی داشت. به علاوه از طرف دیگر مانند پینتو با اسم یکی از رسوایی‌های بزرگ تاریخ خودروسازی نیز شهرت دارد. کوبالت با اسم یکی از اولین مواردی است که جنرال موتورز به دلیل نقص فنی در سیستم احتراق آن‌ها را فراخوان کرد. اشکال در سیستم احتراق این خودرو به این شکل بود که می‌موفق شد دلیل خاموش شدن ناگهانی خودرو در سرعت بالا و غیرفعال کردن سیستم‌های ایمنی گردد. مشکلی که جنرال موتورز از آن اطلاع داشت با این وجود تلاش کرد آن را مخفی کند.

تا امروز ۹۰ مورد فوت بهمراه ۱۶۳ مورد جراحت‌های جدی به وسیله خود جنرال موتورز اخباری به انتشار در آمده است. اگر ضعف‌های ایمنی این خودرو را نادیده بگیریم، کوبالت می‌موفق شد فراموش شود. در کمال تاسف مدت فراوانی لحظه ضروری خواهد بود تا این خودرو از حافظه‌ها پاک شود.

10

۱۰- فراری ۴۵۸ ایتالیا

یکی از کلیشه‌ای‌ترین مسائل در جهان خودروها حریق گرفتن خودروهای ایتالیایی است. همزمان با اینکه ممکن است بیانی این چنینی در باب تولیدکنندگان خودروهای رویایی، اغراق‌آمیز به به نظر برسد؛ فراری ۴۵۸ ایتالیا واقعا دچار حریق‌سوزی می‌شد و این مسئله بیش از هر خودروی دیگری در جهان برایش پیش می‌آمد.

در سال ۲۰۱۲، فراری ۱۲۴۸ خودرو را به خاطر سخت در چسبی که سپر را به خودرو وصل می‌کرد، فراخوان داد. از جهت دیگر احتمال حریق گرفتن این چسب بسیار بالا بود و از طرف دیگر به اگزوز خودرو بسیار نزدیک بود. با اینکه برطرف کردن این سخت راحت بود؛ قبلا خسارت وارد شده بود. سه سال بعد از فراخوان، صحبت پیرامون‌ی حریق گرفتن این فراری بیش‌تر نیز شده بود.

در حالی حریق گرفتن فراری خیلی جدی گرفته نشد، چونکه دلیل فوت یا آسیب به کسی نشد؛ هنوز هم یک مساله‌ی مهم محسوب میشود. از خودروهای کوچک و جمع و جور گرفته تا خودروهای سوپراسپرت، خودروسازان سابقه‌ی طولانی‌ای در عرصه‌ی قربانی کردن ایمنی برای سود بیش‌تر دارند؛ و وقتی که این کار را انجام می‌دهند، جان میلیون‌ها نفر را به اخطار می‌اندازند. این خودروها باید با اسم دام‌های مرگ به حافظه سپرده شوند تا اشتباهاتمان را فراموش نکنیم. خوب است امیدوار باشیم که خودروسازان نیز آن‌ها را فراموش نکنند، تا تاریخ تکرار نشود.

11

منبع: cheatsheet.com

امیدواریم خبر ” ۱۰ ارابه مرگ تاریخ خودروسازی را بشناسید!” مورد استقبال علاقه مندان به خودرو قرار گرفته است.

منبع

  • برچسب ها:
    مطلب قبل و بعد
    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد